10.11.2024

Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät

Kuva Vesa Eskola, Opel

Uusi Grandland tulee tarjolle useampana versiona. Sähköisenä tarjolla on useampia akkukokoja, ja pelkkää sähkökäyttöä karsastaville on tarjolla myös erilaisia hybridejä. Myös neliveto on tuloillaan.

Erityisesti Grandlandin sähköversio kiinnostanee monia. Opel on nykyään osa Stellantis-konsernia eli se jakaa tekniikan Peugeot E-3008:n kanssa. Yhteisestä pohjalevystä ja teknologiasta huolimatta autot eivät ole identtisiä. Grandland on esimerkiksi selvästi Peugeotin isompi. Peugeotista on tosin olemassa myös samalle tekniikalle perustuva E-5008. Tavallaan Grandlandille on siis jätetty sopiva paikka sen Leijona-sisarusten väliin.

Samalla Grandland on myös selkeästi isompi kuin edellisen sukupolven versio, pituuskasvu on yli 17 senttiä. Myös leveyttä (+49 mm) ja korkeutta (+36 mm) on tullut lisää. Mittasuhteet ovat siis muuttuneet. Tämä näkyy myös auton olemuksessa, se on vähemmän pullukka kuin ennen.

Särmääkin on muodoissa aiempaa enemmän. Samoin ilmettä on sliipattu, ikkunalinjasta ylöspäin on näkyvissä pelkästään lähes tummaa, ainoastaan C-pilarissa on hieman muuta korin väriä. Kromilistoja ei ole enää laisinkaan. Kaikki nämä muutokset saavat auton näyttämään entistä selvästi pidemmältä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilat edellä

Kasvanut koko näkyy myös autoon sisälle kurkattaessa. Takamatkustajille on luotu aiempaa väljemmät oltavat; polvitilaa on nyt riittävästi pidemmillekin aikuisille. Keskipaikka on lyhyemmän istuintyynyn vuoksi aikuiselle hieman epämukavampi paikka matkustaa, mutta tasaisen lattian ansiosta lyhyet matkat menettelevät silläkin paikalla istuessa vielä.

Samoin tavaratila on kasvanut reippaasti. Konttiin mahtuu mukaan koko perheen tavarat loma/mökkireissulle. Tavaratilan vetoisuus on takaistuimien asennosta riippuen 550–1645 litraa. Takaistuimien selkänojat kaatuvat nurin kolmessa osassa. Välipohjan allakin on vielä mukavasti tilaa. Toki, jos auton ei ole välttämättä oltava katumaasturi, samoihin tilavuuksiin pääsee myös Astra farmarilla.

Grandland on joka tapauksessa oman segmenttinsä kookkaampia ja tilavampia autoja. Toki tämä kasvu heijastuu myös hintaan. Niitä ei ole vielä julkaistu, mutta sähköversion alkaen hinta asettunee hieman alle 50 000 euroon. Hybridien voi olettaa olevan selvästi edullisempia, sillä kilpailu tuossa noin 40 ja 50 tuhannen euron välimaastossa on todella kovaa.

Stellantis-ohjaamo

Grandlandin kuskin paikalla kokee väistämättä tiettyjä Peugeot-fiiliksiä, sen verran yhtäläisyyksiä kojelaudassa, käyttökytkimissä ja näytöissä on ranskalaiseen sisareen. Suurin ero on perinteisemmässä ohjauspyörässä, kun Peugeoteissa katsellaan puolestaan mittaristoa ratin yli i-Cockpit-ratkaisun muodossa.

Koeajamamme auto oli luonnollisesti hyvin varustettu, joten kojelaudan keskellä on näyttävä ja tarkasti piirtävä 16-tuumainen kosketusnäyttö. Edullisimmissa versioissa näyttö on 10-tuumainen. Kuskin edessä oleva digitaalinen mittaristo on sekin 10-tuumainen ja selkeälukuinen. Lisäksi tietoa saa niin halutessaan heijastettua myös tuulilasiin.

Erilaisia säilytyslokeroita pikkutavaroille on kiitettävästi, ja uusimpana jujuna on heti kojelaudan alla keskikonsolin päässä sijaitseva suljettava lokerikko kännykälle. Lokerossa känny myös latautuu langattomasti. Lokerikossa on fiksusti tummennettu ikkuna, jonka läpi kännykän näkee. Mutta miksi kännykän pitäisi olla suljetussa lokerikossa auton sisällä, se jää hieman arvoitukseksi. Ehkä Opelilla ajatellaan, että ihmiset juovat autossa usein juomiaan avoimista mukeista.

Muuten ohjaamossa ei ole mitään erityistä ihmeteltävää. Istuma-asento on helppo löytää mieleiseksi, paremmissa istuimissa on jopa istuintyynyn pituussäätö parempaa reisitukea kaipaaville. Istuimissa on myös erityiset pehmusteet, joiden avulla istuin ei paina häntäluuta yhtä vahvasti kuin ennen. Tästä voisivat ottaa oppia myös kaikki lentoyhtiöt…

Ergonomia on muutenkin kuljettajan paikalta kaikin puolin kohdallaan, kosketusnäyttökin on hieman kallellaan kuskiin päin. Eikä kaikkia auton toimintoja tarvitse edes kurkotella kosketusnäytön takaa. Esimerkiksi ilmastoinnille on fiksusti omat erilliset painikkeensa näytön alapuolella. 

Myös kankaiset verhoilumateriaalit miellyttävät. Ja omatuntoakin hellitään, materiaaleissa on käytetty paljon kierrätysmateriaaleja. Kankaan lisäksi myös alcantaraa ja nappanahkaa on saatavissa verhoiluun myös.  Eikä kierrätysmateriaaleja ole käytetty pelkästään ohjaamossa. Grandlandissa on myös kierrätettyä alumiinia ja terästä. Yhteensä kierrätysmateriaaleja on autossa noin 500 kilon edestä eli lähes neljännes koko auton massasta.

Valinnanvaraa

Grandland Electric tulee ensin myyntiin kahdella eri akulla; pienemmän nettokapasiteetti on 73 ja suuremman 82 kilowattituntia. Jälkimmäinen akku kootaan Saksassa, ja kun noita akkuja tuottavan tehtaan tuotanto saadaan täysimittaisesti käyntiin, Kiinassa valmistettu 73 kWh akkuversio jäänee pois valikoimasta. On mielenkiintoista nähdä, millainen hintaero noilla kahdella akustolla on.

Myöhemmin tarjolle tulee myös pitkämatkalaisille suurempi 97 kWh akku, jolle luvataan noin 700 kilometrin ajomatkoja välillä lataamatta. Teoriassa tämä riittänee siis yhtämittaiseen ajoon pääkaupunkiseudulta eteläiseen Lappiin – jos joku haluaa tuollaisen siivun pysähtymättä ajaa. Vähänkään ajomatkaa suunnittelemalla matkan varrella löytyy kyllä riittävästi pikalatausmahdollisuuksia. Tässä auttaa auton oma navigointi, joka osaa suositella parhaat latauspaikat.

Aluksi kaikki Grandlandin versiot ovat etuvetoisia, mutta toisella ja taka-akselille asennetulla sähkömoottorilla varustettu versio on myös tuloillaan. Se on tietysti nelivetoinen.

Ja jos pelkkä sähkö ei ole vaihtoehto, osittaiseen sähkökäyttöön löytyy Grandland-mallistosta myös kaksi hybridiä: plugari (143 kW/195 hv, 17,8 kWh akku ja 87 km sähköinen toimintamatka) sekä 48 voltin teknologialla toteuttu kevythybridi, jota olemme jo ehtineet ajaa. Ihmisillä on erilaisia tarpeita autoilleen, joten erilaisia vaihtoehtoja tullaan tarvitsemaan vielä pitkään. Myös vuoden 2035 jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Napakka alusta

Tien päällä Grandland on koeajoauton 20-tuumaisilla renkailla varustettuna varsin napakka ajettava. Ei jousitus vielä epämukava ole – ainakaan paremmalla tien pinnalla ajettaessa. Saksalaisella moottoritiellä tien saumakohdat tuntee toki selvästi ohjaamoon. Tämä on nykyään yhä useamman uuden auton ongelma, nuo autot kun ovat usein sähköautoja ja sieltä kookkaammasta päästä. Ei Grandland vielä varsinaisesti möhkö ole, mutta siinäkin jousien ja vaimentimien kannettava on yli 2100 kilon massa. 

Maantiellä meno on yhä jämäkkää mutta myös sopivan mukavaa. Ja tietysti hiljaista. Auton suunnittelijat ovat onnistuneet saamaan jopa sivupeilit sellaisiksi, etteivät ne kohise vielä suomalaisissa moottoritienopeuksissa.

Ohjaus on normaali- ja eco-asetuksella kevyt mutta tarkahko. Tuntumaan lisää vastetta kaipaavat voivat hakea sitä lisää sport-ajotilan avulla. Ohjaus on myös varsin looginen. Massan tuntee mutkissa, mutta alhaisen painopisteen ansiosta korin kallistelut pysyvät kurissa. Jousitus hoitaa hommansa hienosti. Myös pitkähkö 2795 mm akseliväli pitää menon rauhallisen vakaana.

Etuakselille sijoitettu 157 kW (213 hv) ja 345 Nm tarjoava sähkömoottori suoriutuu yli kahden tonnin painoisen auton liikuttelusta mallikkaasti. Olemme sitä mieltä, että tehon ja ja auton painon suhde on riittävä. Ei Grandlandin ole tarkoitus olla mikään urheiluauto. Satasen vauhtiin ehditään yhdeksässä sekunnissa, ja kaikki voimahan on sähköautossa käytössä välittömästi, kun kaasupolkimen painaa pohjaan.

Hyvät ja huonot puolet

  • Kasvaneet tilat ilahduttavat perheellisiä
  • Moderni ulkonäkö
  • Hyvät ajovalot
  • Aavistuksen turhan napakka jousitus
  • Hieman ylitehostettu ohjaus

Tärkein kulutukseen vaikuttava tekijä on kuljettaja

Sähköautolla liikuttaessa taloudellisuus riippuu myös sitä, kuinka tehokkaasti energiaa saadaan ajon aikana takaisin talteen. Jarrutusenergian talteenotolle on Grandlanissa kolme eri tasoa, ja niitä on helppo vaihdella rattiin sijoitetuista vivuista.

Tämä aktiivisuus ratin takana ei ole kaikille tärkeää, mutta ennakoivalla ajolla ja jarrutusenergian talteenoton tasoa vaihtelemalla on useimmilla sähköautoilla helppo päästä alle ilmoitettujen WLTP-lukemien. Suomen mäkisissä maisemissa kannattaa myös auton antaa rullata vapaalla aina kun siihen on vain mahdollisuus.

Lyhyehkön vain reilun 100 kilometrin mittaisen koeajolenkin aikana sekalaisessa – maantievoittoisessa ja myös hetkittäin moottoritiellä maltillisella vauhdilla edetyn koeajolenkin aikana sähkö-Grandlandin kulutus oli helppo painaa alle 15 kWh/100 lukemaan. WLTP-arvohan on 73 kWh akuille 16,9 kWh ja 82 kWh akulle 17,8 kWh. Noin 60 km toimintamatkaeron lisäksi akut ottavat vastaa virtaa hieman eri tehoilla, pienemmän kohdalla lukema on 160 kW ja suuremman kohdalla 150 kW. Seinälaturista otetaan virtaa 11 kW teholla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valot tärkeät Suomessa

Koeajo Saksassa ajettiin päiväsaikaan, mutta Suomessa pimeys on näitä aikoina taas ilmiö, johon on luvassa helpotusta vasta useamman kuukauden kuluttua. Opelilla on tarjota tähän valohoitoa. Paitsi että autossa on hienot valot ulos – valaistu Opelin logo keulalla sekä aukikirjoitettuna takana – myös ohjaamo on valaistu miellyttävästi. 

Vielä tärkeämpää on kuitenkin se, että keulalle saa seuraavan sukupolven Intelli-Lux-matriisivalot. Uudelleen suunnitelluissa valoyksikössä on lähemmäs 26 tuhatta yksittäistä valopikseliä eli Grandlandin keulalla on yhteensä yli 50 000 lediä. Niiden avulla valoa voidaan ohjata entistä tarkemmin sinne, missä sitä tarvitaan. Älyvalot himmenevät vastaantulijoiden kohdalla, valaisevat paremmin piennarta – ja himmenevät nyt myös liikennemerkkien kohdalla eli ne eivät heijasta enää takaisin yhtä pahasti kuin ennen. Nämä ovat isoja asioita Suomen pimeydessä, etenkin kun ihmisten keski-ikä on jatkuvassa kasvussa ja ikänäkö alkaa painaa yhä useammilla.

Suomeen uusi Grandland ehtii ihan heti kohta marraskuun lopulla, joten autojen hinnat selvinnevät varmasti piakkoin.

Opel Grandland Electric

Sähkömoottori, etuveto
157 kW (213 hv)
345 Nm
WLTP-kulutus 16,9 kWh/100 km
CO2-päästöt 0 g
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s
Huippunopeus 170 km/h (rajoitettu)
Akku 73 tai 82 kW, toimintamatka 523–582 km
Latausteho 150/160 kW

Mitat
Pituus 4650 mm
Leveys 1934 mm
Korkeus 1665 mm
Akseliväli 2795 mm
Omamassa 2132 kg
Perävaunumassa jarruton/jarrullinen 750/1200 kg
Tavaratila 550–1645 l

Takuu 2 vuotta
Hinta avoinna

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat