12.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: perusvarma mökkiteiden taltuttaja – Toyota Corolla Trek Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Trek, ominaisuuksiltaan tasavahva kansanauto korotettuna farmarina, ajaa asiansa yllätyksettömästi. Hyvää: voimalinja, kulutus, mittaristo, vaivattomuus. Huonoa: ajomelu ajoittain, selkänojan säätö, nelivetoa ei tarjolla, pienet perävaunumassat. Toyota Corolla Trek soveltuu kuljetuskykyjensä ja tavallista korkeamman maavaransa puolesta hyvin monenlaiseen harrastekäyttöön. Autosta on sorapintaisten ja kehnokuntoisten mökkiteiden taltuttajaksi. Maavaraa on 20 milliä perus-Corollaa enemmän, 155 milliä kaikkiaan.Maastoautoa Corollasta ei kuitenkaan saa, eikä automalliin ole tarjolla nelivetoa esimerkiksi kilpailija Škoda Octavia Scoutin tapaan – jossa maavaraa on muuten 171 milliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu ajotuntumaAjotuntuma on tyypillistä Toyotaa. Suuntavakavuutta on maantieajossa tarjolla riittävästi, joskin japanilaisen alustaratkaisu on pehmeähkö. Mutkateillä ja kaarteissa saa varautua kallisteluun.Alusta ja jousitus kuolettavat epätasaisuudet varsin hyvin, mutta nastarenkaiden rallatus pilaa tunnelmaa: rengasäänet kantavat häiritsevästi matkustamoon saakka. Ohjaus on varsin voimakkaasti tehostettu. Ratkaisulla on puolensa ja puolensa: autoa on kevyt käsitellä pysäköintihalleissa, mutta toisaalta matka-ajossa kaipaa tanakampaa ohjaustuntumaa.Aina automaattinaCorolla on hybridimallina aina automaattivaihteinen. Portaattomaan voimansiirtoon perustuva hybridivoimalinja on Toyotan valtti, onhan valmistajalla pitkä kokemus hybridien kehittäjänä. Taloudellisella Atkinson-syklillä toimiva bensiinimoottori, sähkömoottori ja generaattori ovat pyhä kolminaisuus, joka pelittää oivasti yhteen. Yhteispeliä voi ajon aikana seurata näytöltä.Arkiajossa voimalinja osoittautuu toisaalta riittävän tehokkaaksi, toisaalta varsin pihiksi. Auto on vaivaton matkakumppani, eikä kuskin tarvitse vaivata päätään teknisillä ratkaisuilla.Koeajossa oli varsin helppoa yltää liki luvattuun 5,3 litran keskikulutukseen satasella. Pihiyden näkökulmasta Corolla on omiaan kaupunki- ja taajama-ajoon, minkä havaitsimme myös taannoisessa parivertailussa.Corolla kiihtyy tarvittaessa rivakasti ja viiveettömästi, voimaa siis riittää ohituksiin nopeusalueella 80–120 kilometriä tunnissa. Näillä kyvyin Corolla on vaivaton kuormajuhta myös pidemmillä ajotaipaleilla.Valmistajan vahvasta uskosta koeteltuun tekniikka kielii hybridijärjestelmän takuu, joka on 5 vuotta / 150 000 km. Kolikon kääntöpuolelta löytyvät perävaunumassat, jotka ovat hybridien tapaan varsin alhaiset.Omaa ilmettäJos on halua erottua edes hieman autollaan naapuruston Corolloista, niin korotettuna malliversiona omanlaista ulkoilmettä luovat helmojen korisarja ja kynnyslistat.Sisällä ilme on varsin muovinen. Mittaristo on näkymiltään selkeä ja hieman räätälöitävissä. Kosketusnäyttö on kahdeksantuumaisena mukavan kokoinen. Ajoasennon saa säädettyä kohtuullisen hyvin, kiitos etuistuimen ja ohjauspyörän säätövarojen. Reisitukea on riittävästi, joskin vipuratkaistu selkänojan kallistussäätö jättää toivomisen varaa: pyörösäätimellä asento säätyisi tarkemmin.Takana istutaan varsin matalalla, joten matkustajilla polvet nousevat hieman koukkuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakiosuosikkiToyotan tasavahvuus näkyy myös tässä autossa, olipa kyse ominaisuuksista, käytettävyydestä tai muotoilusta. Tasavahvuus tarkoittaa toisaalta sitä, ettei automalli erotu erityisen persoonallisena. Toisaalta siinä ei ole mitään vikaa, onhan Corolla ollut suomalaisten ikisuosikki ja alkuvuoden ylivertaisesti myydyin automalli.Edullisimmillaan korotetun farmarikorisen hybridi-Corollan saa 31 588 eurolla, jolloin bensiinimoottori on 1,8-litrainen. Koeajetussa autoyksilössä on lisävarusteita hieman yli 2 000 eurolla, kuten led-ajovalot mukautuvilla kaukovaloilla, pysäköintitutkat eteen ja taakse, älypuhelimen langaton lataus sekä avaimeton sisäänkäynti ja käynnistys. Mukavuutta kauppareissuilla tuo jalkaa heilauttamalla toimiva sähköisesti aukeava ja sulkeutuva takaluukku.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Trek Business Hinta alkaen 34 730 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 259 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 987 cm³, neljä sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (107 hv). Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster