23.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: pidolla parempi – Seat Tarraco Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Tarraco esittää kysymyksen: onko kyseessä katumaasturi vai kesäpäivän tila-auto? Hyvää: vaivaton ajettavuus, tilat. Huonoa: vetopito 20-tuumaisin renkain, rajoittunut voimalinjavalikoima. Mene nyt! Liikennevalot vaihtuvat jo punaiseksi, ja olen paalupaikkalähdöstä huolimatta vielä keskellä risteystä. Leveät kitkarenkaat hakevat pitoa, mutta Seat Tarraco sutii epätoivoisena tientukkeena. Sitten auto sammuu. Yritys kaitsea sutimista pintakaasulla ja kevyellä kytkimen luistattamisella oli hyvä idea, mutta luistonesto sekoitti pakan. Suuri katumaasturi, 21. vuosisadan henkilökohtainen linnake ja itseluottamuksen pönkittäjä, saattoi minut juuri naurunalaiseksi. Perässä mopoautonkin kuljettaja kiroaa tientuketta.On ironista, että etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Tarraco sattui koeajoon keskelle talven pahimpia lumimyräköitä. Juuri nämä olosuhteet nostivat esiin auton suurimmat ongelmat: etuvetomallin huonon vetopidon ja voimalinjan herkän sammumisen tyhjäkäynnin tuntumassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajattu valikoimaKelin parantuessa Tarracoon alkaa suhtautua positiivisemmin. Manuaalivaihteisto sinänsä on mainio. Vaihteensiirto on jämäkkä mutta herkkäliikkeinen, joten pykäliä valitsee mielikseen. Etuvedon saa vain käsivaihteistolla ja 1,5-litraisella bensiinimoottorilla. Sen 150 hevosvoimaa liikuttavat tyhjää autoa vaivattomasti, ja päästyään vähän tyhjäkäynnin yläpuolelle kone vetää nöyrästi punarajaan saakka. Täydellä seitsemän hengen kuormalla tilanne on toki haastavampi.Toinen bensiinivaihtoehto on 190-hevosvoimainen kaksilitrainen, joka tarjoillaan aina kaksoiskytkinautomaatilla ja nelivedolla. Lähtöhinta on jo kymppitonnin koeajettua korkeampi, reilut 51 000 euroa. Dieselinä valikoima on myöskin rajattu: 150-hevosvoimaisen saa etuvetomanuaalina tai nelivetoautomaattina, 190-hevosvoimainen edustaa aina nelivetoautomaattia. Jos rahkeet eivät siis riitä nelivetoon, ei Tarracoa saa automaattinakaan. Sisarmallien Volkswagen Tiguan Allspacen ja etenkin Škoda Kodiaqin voimalinjavaihtoehdot ovat huomattavasti runsaammat.Katumaasturi?Mainospuheista ja ulkonäöstä huolimatta Tarracoon on parempi suhtautua tila-autona. Kuljettajan tilat ovat avarat, ja ajoasento säätyy mieleiseksi ainakin keskimittaisella. Ohjauspyörä jää vähän ylös, mutta asiaan tottuu päivässä. Kojelaudan keskellä seisova kosketusnäyttö on kiiltäväpintainen ja reunaton. Ratkaisu tavoittelee tyylikästä tablettimaisuutta, mutta antaa näytön käyttöön huonosti tukea. Pikkusisar Atecan mattapintainen ja hennosti raameihin upotettu ratkaisu on käyttöystävällisempi.Tarracon keskirivillä matkustaa mielikseen. Istuin on korkealla, ja varvastilan ansiosta koivet voi asetella mukavasti etuviistoon. Tarvittaessa istuimet liukuvat pituussuunnassa.Koeajoauto oli lisävarusteltu seitsenpaikkaiseksi (noin 1 000 euroa). Kolmatta riviä voi kuvailla ahtaaksi, mutta ketterälle keskimittaiselle hädän tullen mahdolliseksi. Istuinrivi kaatuu lattiatasoon, joten viisipaikkaisena tavaratila on tasainen ja avara. Kun keskirivinkin voi kaataa kolmessa osassa, Tarracolle on vaikea keksiä sopimattomia kuljetustarpeita.Helppo, mutta hintavaAjettavuudeltaan Tarraco on helppo ja vaivaton. Ohjaus on kevyt, muttei hutera. Minkäänlaista tuntoa se ei tarjoa, mutta tämän huomaa vasta liukkaalla, kun valittu ajolinja jääkin haaveeksi. Pitävällä pinnalla kaikki on kunnossa – tosin juuri liukkaudestahan ohjauksen toivoisi varottavan.Alusta noudattaa ohjauksen linjaa. Kyyti on mukavan vaivatonta, siitäkin huolimatta, että alla pyörivät 245/45 R20 -koon renkaat. Maltillisemmalla vannekoolla viimeisistäkin tärinöistä päässee eroon.Tarraco on siis ihan hyvä auto, kunhan sitä tarkastelee tila-autona. Jos tilaa ei tarvitse näin runsaasti, on pienempi Ateca-malli silti eheämpi kokonaisuus. Se on myynnissä etuvetoautomaattinakin, ja Tarracon lähtöhinnalla Atecan saa jo nelivetoisena automaattina. Tuota vaihtoehtoa miettii viimeistään seuraavassa lumimyrskyssä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Tarraco 1.5 TSI 150 EVO Xcellence Hinta alkaen 41 483 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 829 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija