23.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: pidolla parempi – Seat Tarraco Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Tarraco esittää kysymyksen: onko kyseessä katumaasturi vai kesäpäivän tila-auto? Hyvää: vaivaton ajettavuus, tilat. Huonoa: vetopito 20-tuumaisin renkain, rajoittunut voimalinjavalikoima. Mene nyt! Liikennevalot vaihtuvat jo punaiseksi, ja olen paalupaikkalähdöstä huolimatta vielä keskellä risteystä. Leveät kitkarenkaat hakevat pitoa, mutta Seat Tarraco sutii epätoivoisena tientukkeena. Sitten auto sammuu. Yritys kaitsea sutimista pintakaasulla ja kevyellä kytkimen luistattamisella oli hyvä idea, mutta luistonesto sekoitti pakan. Suuri katumaasturi, 21. vuosisadan henkilökohtainen linnake ja itseluottamuksen pönkittäjä, saattoi minut juuri naurunalaiseksi. Perässä mopoautonkin kuljettaja kiroaa tientuketta.On ironista, että etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Tarraco sattui koeajoon keskelle talven pahimpia lumimyräköitä. Juuri nämä olosuhteet nostivat esiin auton suurimmat ongelmat: etuvetomallin huonon vetopidon ja voimalinjan herkän sammumisen tyhjäkäynnin tuntumassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajattu valikoimaKelin parantuessa Tarracoon alkaa suhtautua positiivisemmin. Manuaalivaihteisto sinänsä on mainio. Vaihteensiirto on jämäkkä mutta herkkäliikkeinen, joten pykäliä valitsee mielikseen. Etuvedon saa vain käsivaihteistolla ja 1,5-litraisella bensiinimoottorilla. Sen 150 hevosvoimaa liikuttavat tyhjää autoa vaivattomasti, ja päästyään vähän tyhjäkäynnin yläpuolelle kone vetää nöyrästi punarajaan saakka. Täydellä seitsemän hengen kuormalla tilanne on toki haastavampi.Toinen bensiinivaihtoehto on 190-hevosvoimainen kaksilitrainen, joka tarjoillaan aina kaksoiskytkinautomaatilla ja nelivedolla. Lähtöhinta on jo kymppitonnin koeajettua korkeampi, reilut 51 000 euroa. Dieselinä valikoima on myöskin rajattu: 150-hevosvoimaisen saa etuvetomanuaalina tai nelivetoautomaattina, 190-hevosvoimainen edustaa aina nelivetoautomaattia. Jos rahkeet eivät siis riitä nelivetoon, ei Tarracoa saa automaattinakaan. Sisarmallien Volkswagen Tiguan Allspacen ja etenkin Škoda Kodiaqin voimalinjavaihtoehdot ovat huomattavasti runsaammat.Katumaasturi?Mainospuheista ja ulkonäöstä huolimatta Tarracoon on parempi suhtautua tila-autona. Kuljettajan tilat ovat avarat, ja ajoasento säätyy mieleiseksi ainakin keskimittaisella. Ohjauspyörä jää vähän ylös, mutta asiaan tottuu päivässä. Kojelaudan keskellä seisova kosketusnäyttö on kiiltäväpintainen ja reunaton. Ratkaisu tavoittelee tyylikästä tablettimaisuutta, mutta antaa näytön käyttöön huonosti tukea. Pikkusisar Atecan mattapintainen ja hennosti raameihin upotettu ratkaisu on käyttöystävällisempi.Tarracon keskirivillä matkustaa mielikseen. Istuin on korkealla, ja varvastilan ansiosta koivet voi asetella mukavasti etuviistoon. Tarvittaessa istuimet liukuvat pituussuunnassa.Koeajoauto oli lisävarusteltu seitsenpaikkaiseksi (noin 1 000 euroa). Kolmatta riviä voi kuvailla ahtaaksi, mutta ketterälle keskimittaiselle hädän tullen mahdolliseksi. Istuinrivi kaatuu lattiatasoon, joten viisipaikkaisena tavaratila on tasainen ja avara. Kun keskirivinkin voi kaataa kolmessa osassa, Tarracolle on vaikea keksiä sopimattomia kuljetustarpeita.Helppo, mutta hintavaAjettavuudeltaan Tarraco on helppo ja vaivaton. Ohjaus on kevyt, muttei hutera. Minkäänlaista tuntoa se ei tarjoa, mutta tämän huomaa vasta liukkaalla, kun valittu ajolinja jääkin haaveeksi. Pitävällä pinnalla kaikki on kunnossa – tosin juuri liukkaudestahan ohjauksen toivoisi varottavan.Alusta noudattaa ohjauksen linjaa. Kyyti on mukavan vaivatonta, siitäkin huolimatta, että alla pyörivät 245/45 R20 -koon renkaat. Maltillisemmalla vannekoolla viimeisistäkin tärinöistä päässee eroon.Tarraco on siis ihan hyvä auto, kunhan sitä tarkastelee tila-autona. Jos tilaa ei tarvitse näin runsaasti, on pienempi Ateca-malli silti eheämpi kokonaisuus. Se on myynnissä etuvetoautomaattinakin, ja Tarracon lähtöhinnalla Atecan saa jo nelivetoisena automaattina. Tuota vaihtoehtoa miettii viimeistään seuraavassa lumimyrskyssä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Tarraco 1.5 TSI 150 EVO Xcellence Hinta alkaen 41 483 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 829 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster