23.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: pidolla parempi – Seat Tarraco Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Tarraco esittää kysymyksen: onko kyseessä katumaasturi vai kesäpäivän tila-auto? Hyvää: vaivaton ajettavuus, tilat. Huonoa: vetopito 20-tuumaisin renkain, rajoittunut voimalinjavalikoima. Mene nyt! Liikennevalot vaihtuvat jo punaiseksi, ja olen paalupaikkalähdöstä huolimatta vielä keskellä risteystä. Leveät kitkarenkaat hakevat pitoa, mutta Seat Tarraco sutii epätoivoisena tientukkeena. Sitten auto sammuu. Yritys kaitsea sutimista pintakaasulla ja kevyellä kytkimen luistattamisella oli hyvä idea, mutta luistonesto sekoitti pakan. Suuri katumaasturi, 21. vuosisadan henkilökohtainen linnake ja itseluottamuksen pönkittäjä, saattoi minut juuri naurunalaiseksi. Perässä mopoautonkin kuljettaja kiroaa tientuketta.On ironista, että etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Tarraco sattui koeajoon keskelle talven pahimpia lumimyräköitä. Juuri nämä olosuhteet nostivat esiin auton suurimmat ongelmat: etuvetomallin huonon vetopidon ja voimalinjan herkän sammumisen tyhjäkäynnin tuntumassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajattu valikoimaKelin parantuessa Tarracoon alkaa suhtautua positiivisemmin. Manuaalivaihteisto sinänsä on mainio. Vaihteensiirto on jämäkkä mutta herkkäliikkeinen, joten pykäliä valitsee mielikseen. Etuvedon saa vain käsivaihteistolla ja 1,5-litraisella bensiinimoottorilla. Sen 150 hevosvoimaa liikuttavat tyhjää autoa vaivattomasti, ja päästyään vähän tyhjäkäynnin yläpuolelle kone vetää nöyrästi punarajaan saakka. Täydellä seitsemän hengen kuormalla tilanne on toki haastavampi.Toinen bensiinivaihtoehto on 190-hevosvoimainen kaksilitrainen, joka tarjoillaan aina kaksoiskytkinautomaatilla ja nelivedolla. Lähtöhinta on jo kymppitonnin koeajettua korkeampi, reilut 51 000 euroa. Dieselinä valikoima on myöskin rajattu: 150-hevosvoimaisen saa etuvetomanuaalina tai nelivetoautomaattina, 190-hevosvoimainen edustaa aina nelivetoautomaattia. Jos rahkeet eivät siis riitä nelivetoon, ei Tarracoa saa automaattinakaan. Sisarmallien Volkswagen Tiguan Allspacen ja etenkin Škoda Kodiaqin voimalinjavaihtoehdot ovat huomattavasti runsaammat.Katumaasturi?Mainospuheista ja ulkonäöstä huolimatta Tarracoon on parempi suhtautua tila-autona. Kuljettajan tilat ovat avarat, ja ajoasento säätyy mieleiseksi ainakin keskimittaisella. Ohjauspyörä jää vähän ylös, mutta asiaan tottuu päivässä. Kojelaudan keskellä seisova kosketusnäyttö on kiiltäväpintainen ja reunaton. Ratkaisu tavoittelee tyylikästä tablettimaisuutta, mutta antaa näytön käyttöön huonosti tukea. Pikkusisar Atecan mattapintainen ja hennosti raameihin upotettu ratkaisu on käyttöystävällisempi.Tarracon keskirivillä matkustaa mielikseen. Istuin on korkealla, ja varvastilan ansiosta koivet voi asetella mukavasti etuviistoon. Tarvittaessa istuimet liukuvat pituussuunnassa.Koeajoauto oli lisävarusteltu seitsenpaikkaiseksi (noin 1 000 euroa). Kolmatta riviä voi kuvailla ahtaaksi, mutta ketterälle keskimittaiselle hädän tullen mahdolliseksi. Istuinrivi kaatuu lattiatasoon, joten viisipaikkaisena tavaratila on tasainen ja avara. Kun keskirivinkin voi kaataa kolmessa osassa, Tarracolle on vaikea keksiä sopimattomia kuljetustarpeita.Helppo, mutta hintavaAjettavuudeltaan Tarraco on helppo ja vaivaton. Ohjaus on kevyt, muttei hutera. Minkäänlaista tuntoa se ei tarjoa, mutta tämän huomaa vasta liukkaalla, kun valittu ajolinja jääkin haaveeksi. Pitävällä pinnalla kaikki on kunnossa – tosin juuri liukkaudestahan ohjauksen toivoisi varottavan.Alusta noudattaa ohjauksen linjaa. Kyyti on mukavan vaivatonta, siitäkin huolimatta, että alla pyörivät 245/45 R20 -koon renkaat. Maltillisemmalla vannekoolla viimeisistäkin tärinöistä päässee eroon.Tarraco on siis ihan hyvä auto, kunhan sitä tarkastelee tila-autona. Jos tilaa ei tarvitse näin runsaasti, on pienempi Ateca-malli silti eheämpi kokonaisuus. Se on myynnissä etuvetoautomaattinakin, ja Tarracon lähtöhinnalla Atecan saa jo nelivetoisena automaattina. Tuota vaihtoehtoa miettii viimeistään seuraavassa lumimyrskyssä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Tarraco 1.5 TSI 150 EVO Xcellence Hinta alkaen 41 483 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 829 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous