3.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: perusvarma suorittaja – Volkswagen Tiguan Allspace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan Allspace on väljä perheauto, uskollinen matkakumppani ja toimintavarma katumaasturi. Varusteltuna auton hinta tosin kipuaa. Hyvää: voimalinja, sisätilat (5 h), neliveto. Huonoa: etuistuin, sisäilme, hinta varusteltuna. Seitsenpaikkaisen Volkswagen Tiguan Allspacen sisätilat voi kärjistetysti tiivistää seuraavasti: neljän hengen tilaihme, viiden hengen käyttöauto ja seitsemän hengen hätäratkaisu. Neljälle on toisin sanoen mukavan avarat tilat ja takakontissakin riittää tilaa matkatavaroille. Jos takana keskirivillä istuu kolme aikuista, muuttuu tunnelma tyköistuvaksi. Ja jos takapään tavaratilan lattiasta nostaa käyttöön kaksi lisäistuinta, käy kontin tiloille köpelösti. Matkatavaroille jää tasapohjainen, mutta erittäin niukka tila, jota on vain 230 litran verran. Kolmannen rivin istuimet kaadettuina tilaa urkenee 700 litraa. Kolmannelle istuinriville ei tohdi istuttaa lapsia kookkaampaa väkeä – edes lyhyille ajotaipaleille. Takimmaisille istuimille kapuaminen on – kekseliäistä ja toimivista istuinten siirtelymekanismeista huolimatta – notkeutta vaativa voimistelusuoritus, joka on kehnojalkaisille aikuisille tekemätön paikka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varustelu kattava Näkyvyys ulos on hyvällä tolalla ja ohjaustuntuma on luonteva, joten niiltä osin on kaikki hyvin. Sisällä matkustamossa kaikki on myös kuljettajan käsillä. Istuinten säätövarat ovat riittävät, mutta istuinten sivutuki on heikkoa, eikä reisitukeakaan voi erityisesti kehua. Jos mielisin tätä autoa itselleni, ruksaisin lisävarustelistalta aivan ehdottomasti ergoActive-etuistuimet. Se tosin rokottaa lompakkoa 972 euron verran. Sisäilme on kaikkineen tylsähkö ja muovintäyteinen. Isoveljen mitoissa Volkswagen Tiguan Allspace on kookkaampi kuin Tiguan-emomalli. Allspacen pituus on 4 701 millimetriä, perusmallin 4 486 millimetriä. Akselivälin vastaavat vertailumitat ovat 2 787 ja 2 677 millimetriä. Tavaratilan tilavuus maksimissaan eli kahden hengen kuljetusasennossa on Allspacessa 1 920 litraa, perus-Tiguanissa vastaavasti 1 655 litraa. Vertailukohtaa löytyy konsernin sisältäkin, sillä Škoda Kodiaqin korin päämitat ovat yhteneväiset Tiguan Allspacen kanssa. Tunnollista etenemistä Tiguan Allspacen keulille on tarjolla kaksi bensiinimoottoria (150 ja 180 hv) ja kolme dieselmoottoria (150, 190 ja 240 hv). Koeajoyksilön kaksilitrainen dieselmoottori kehrää keulilla tunnollisesti ja turhia elämöimättä. Perusvarma voimalinja täydentyy seitsenlovisella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka ajoitusten suhteen ei jää hammasteltavaa: vaihde ja maisema vaihtuvat. Voimalinja on parhaimmillaan silloin kun sen olemassaoloon ei tule juuri kiinnittäneeksi huomiota – jos siis puhutaan arkisista käyttöautoista. Unelmat kuten urheiluautot ja kuusisylinterisen äänimaailmat ovat toista maailmaa. 150 hevosvoiman teho riittää mainiosti taajama-, kaupunki- ja maantieajoon. Ohitukset hoituvat ja ruuhkavauhdissa eteneminen sujuu. Koeajossa autolla edettiin niin taajamassa, kaupunkiympäristössä kuin moottoritielläkin. Kulutus kipusi koeajossa yli valmistajan lupaaman 5,9 litran satasella, muttei kuitenkaan yli seitsemään litraan satasella. Seitsenpaikkaisen Tiguan Allspacen vakiovarustelu on kohtuullisen kattava. Ahneesti lisävarusteltuna auton hinta tosin karkaa kerkeästi kipurajoille. Koeajetun maliversion hinta varusteltuna on hieman yli 58 000 euroa. Edullisimmillaan tilaihmeen tällä voimalinjalla (Launch Edition Comfortline 2.0 TDI SCR 110 kW 4Motion DSG) saa kymppitonnin edullisemmin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.volkswagen.fi/tiguan-allspace Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion Comfortline DSG Hinta alkaen 48 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 222 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4701 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2787 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?