10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Röyhkeä 911 Dakar on tehty niille, jotka haluavat matkustaa hiekka-aavikoille – mutta oikeasti ehkä vain unelmissaan. Harva 911 Dakar -kuski todennäköisesti suuntaa autollaan koskaan kohti aavikkoa – arabiemiraattien sheikkejä lukuunottamatta. Porsche 911, mutta tehty seikkailuja varten päällystämättömille – ja jopa tiettömille teille? Voiko jotain hullumpaa enää olla? Kyllä ja ei. Historiaan kurkistettaessa löytyy 911 Dakarille jopa hyvä syy olla olemassa.Porsche osallistui 1970-luvulla 911 SC -mallillaan useamman kerran legendaariseen ja Rauno Aaltosen rakastamaan Itä-Afrikan ja myöhemmin Safari-ralliksi nimettyyn kisaan – ja oli usein jopa kärkikahinoissa. Eikä tässä vielä kaikki. Vuonna 1984 Porsche lähti mukaan Paris-Dakar-ralliin – ja nyt ensimmäistä kertaa nelivetoisena. Se myös voitti nuo karkelot.Näin ollen 911 Dakar toimii siis eräänlaisena juhlakaluna, jolla Porsche kunnioittaa omaa historiaansa. Tietysti siinä sivussa saadaan myytyä jokunen auto, sillä erikoisuudet tunnetusti myyvät raharikkaiden parissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi Safari vaan DakarKalifornialainen Porsche-virittäjä Singer valmisti pari vuotta sitten 911:n maastoprototyypin erään asiakkaan pyynnöstä. Alan sisäpiiriläiset pilkkasivat tuolloin, että kyseessä oli 911 Safari, jota Porsche ei itse uskaltanut rakentaa.Ja kun autoa ryhdyttiin kaavailemaan suurempaan tuotantoon, auton nimeksi piti toden totta tulla Safari. Intialaisen autonvalmistaja Tata oli kuitenkin eri mieltä, sillä kun on oikeudet Safari-mallinimeen omassa maasturissaan. Porschen oli siis keksittävä uusi nimi. Sopimus tehtiin lopulta Dakar-rallin järjestäjien kanssa.Kun monessa urheilullisemmassa katumaasturissa se maasturiosuus on enemmän silmänlumetta kuin aitoa ja vaativassa maastossa ajamiseen suunniteltua tekniikkaa, 911 Dakar on oikeasti kehitetty käytettäväksi myös hiekkaisilla ja kivikkoisilla ajoalustoilla. Toki rajallisesti, mutta kuitenkin.Maavaraa on nostettu 40 millimetriä 911 Carreraan verrattuna. Vakiovarusteena on myös erityinen alustansäätöjärjestelmä, joka mahdollistaa auton etu- ja takaosan korottamisen vielä 30 millimetrillä lisää.Nimikikkailua911 Dakar erottuu toki myös ulkoisesti muutenkin. Autossa on hiilikuituvahvisteinen kiinteä takaspoileri ja 911 GT3:sta lainattu konepelti. Siipijatkosten ja teräksisten korin alasuojaelementtien lisäksi Porsche on ripotellut ympäri autoa enemmän tai vähemmän hienovaraisia yksityiskohtia. Katolle on vedetty valmiit sähköliitännät, joihin voidaan liittää ylimääräiset ledit, jotka on integroitu erityiseen kattotelineeseen.Ja Porschen tyyliin kyseessä on tietysti lisävarustepaketti (Rallye Design), josta saa pulittaa yli 30 000 euroa. Kunnianosoituksena Paris-Dakarin voittaneelle 953:lle paketti sisältää myös kaksivärisen maalipinnan, punaiset ja kullanväriset ralliraidat sekä valkoiset vanteet. Auton kylkiin on kirjailtu myös humorisesti ”Roughroads”, ja kirjasin tuo erehdyttävästi mieleen savukemerkki Rothmansin. Voittaja-auto 953 oli aikoinaan heidän väreissään.Jotain omaa, jotain lainattuaTeknisesti 911 Dakar vastaa lähinnä GTS:ää. Kolmilitrainen ja kuusisylinterinen biturbo tuottaa 353 kW (480 hv) ja 570 Nm maksimiväännön. Resursseja siis riittää dyyniseikkailuihin. Voima välittyy kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä.Koska urheiluautoihin tarkoitettuja maastorenkaita ei ole olemassa, Porsche antoi Pirellin tehtäväksi kehittää tällaiset renkaat. Näin syntyi Scorpion All Terrain Plus -rengas. Eturengas on kooltaan 245/45 ZR 19, takarengas on leveämpi eli 295/40 ZR 20. Rengas ei ole puhkeamaton, tuplarungot renkaan sivulla antavat kuitenkin lisäsuojaa.Koska renkaiden kyljet ovat näin normaalia leveämmät, Porsche on joutunut pienentämään pyörien kokoa yhdellä tuumalla normaalista – GTS-jarrut eivät siis enää istu vanteiden sisälle. Myös hiilikeraamiset jarrulevyt ovat no no. Sen vuoksi Dakarissa on Carrera S:n jarrut. Dakar kilautti vaa’alla painokseen 1615 kiloa, mikä on vajaat kymmenen kiloa enemmän kuin PDK-vaihteistolla varustettu 911 Carrera 4 GTS.Renkaat tarjoavat uskomattoman pidon. Mittalaite pysähtyi 3,7 sekunnin kohdalla, kun kiihdytimme satasen vauhtiin. Siis asfaltilla. Kuivalla sellaisella.Moottorin luonne on väkevä. Voiman tuottaminen jatkuu lineaarisena 2500 kierroksesta aina 6700 kierrokseen asti. Urheilullisuutta arvostaville Dakar toimisi varmasti paremmin GT3:n nelilitraisella vaparikoneella, mutta turbomyllyn vahva vääntö etenkin alakierroksilla sopii paremmin mahdolliseen maastokäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheiluauton ominaisuudetKoska 911 Dakar näyttää erittäin katu – ei kun siis maastouskottavalta – se yllättää mutkaisilla asfalttiteillä. Autoa katsoessa voisi olettaa, että keula nousee kiihdytyksessä ja vajoaa voimakkaassa jarrutuksessa. Näin ei kuitenkaan ole. Vaikka jousitusta on säädetty maastoajoa varten, jousitus on yllättävän jämäkkä – eikä vain Sport-asetuksella. Dakar käyttäytyy kuin urheiluauto. Maantiellä sillä on todellisen urheiluauton käsittelyominaisuudet.Ja vielä yksi positiivinen huomio. Maastorenkaat eivät pidä melua itsestään. Melutaso on samaa luokkaa kuin nastattomissa talvirenkaissa. Vielä hämmentävämpää on se, että melutaso ei nouse edes suuremmilla nopeuksilla. Ja kyllä, renkaiden nopeusluokan raja tulee vastaan vasta 240 km/h kohdalla.Ja vähän maasturinkin911 Dakarin neliveto on takapainotteinen, joten Rally-asetus on ihanteellinen pehmeille sekä epätasaisille pinnoille. Vielä vaativampaan paikkaan tarjotaan Offroad-tilaa. Pitoa löytyy hankaliin paikkoihin paremmin, pienet esteet ylittyvät heittämällä.Todellisiin maastoajoneuvoihin verrattuna on toki huomautettava, ettei 911 Dakarissa ole alennusvaihteella varustettua vaihteensiirtoa tai mekaanisesti lukkiutuvia tasauspyörästöjä. Tämä ei kuitenkaan estä hauskanpitoa hiekkakuopilla tai aavikon dyyneillä. Äärimmäiseen kovaan maastoajoon sitä ei ole kuitenkaan suunniteltu.Itse asiassa Porsche näyttää olevan suunniteltu enemmänkin aavikon läpi ajamiseen suurella nopeudella. Uusi Rallye Launch Control -järjestelmä takaa poikkeuksellisen kiihtyvyyden pehmeillä pinnoilla ja sallii jopa 20 prosentin pyörän luiston. Syvän kulutuspintakuvionsa ansiosta renkaat kaivautuvat hyvin maahan. Automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii vielä erinomaisesti. Toki manuaalivaihteisto olisi tehnyt hauskanpidosta vielä hauskempaa.Tilaa vain kahdelleKabiinista Porsche on poistanut takaistuimet, jotta seikkailuihin voidaan ottaa mukaan enemmän matkatavaraa. Auton lastaaminen ei ole kuitenkaan helppoa – etenkin jos autossa on vakiona koeajoauton tapaan GT3:sta peräisin olevat kuppi-istuimet. Taittuvia selkänojia kaipaavien kannattaa siis valita Sport Adaptive Plus -istuimet.Muutenkin ohjaamossa on lopulta yllättävän vähän eroavaisuuksia tavallisiin 911-malleihin; vähän enempää olisi itse asiassa odottanut. Toisaalta, ehkäpä asiakaskunta haluaa autonsa juuri tällaisena. Ulkoa katsottaessa röyhkeän maskuliinisena, auton sisällä matkustettaessa ennemminkin normaalina ja arkikäyttöön vielä hyvin taipuvana 911-versiona. Yhteensä 911 Dakareita valmistetaan rajoitettu 2500 kappaleen erä. Sekään on tuskin yllätys, että kaikki autot on jo myyty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.8.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Panamera Turbo E-Hybrid – mittapuu lähes kaikkeen 17.6.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Taycan jatkaa sähköautojen piikkipaikalla 31.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Macan on nyt valmistajan halvin auto, ja silti monipuolinen 14.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Panamera – ajomukavuus paiskaa kättä suorituskyvylle 2.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Panamera jaksaa 100 km sähköllä – vaan kiinnostaako ketään? 27.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé – tavaramerkkinä paras mahdollinen ajotuntuma 3.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne – lajin helppous viehättää 18.5.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Cayenne E-Hybrid kulkee jopa 90 km latauksella kaupungissa 9.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – seikkailullinen sähkötykki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle