17.6.2024

Koeajo: Porsche Taycan jatkaa sähköautojen piikkipaikalla

Kuva Eetu Kokkonen
Porsche Taycan

Porsche Taycanin kasvojenkohotukseen on satsattu, ja se näkyy etenkin lataustehon kohdalla.

Porschen ensimmäinen tämän vuosituhannen tuotantotäyssähköauto Taycan tuotiin markkinoille vuonna 2020, ja malli kruunattiin tuolloin ehdottomasti parhaaksi kokonaisuudeksi täyssähköautojen markkinoilla. Nyt neljän vuoden malli-iässä Taycanin on aika uudistua pitäkseen valtikkansa.

Porsche Taycan

Aloitetaan tietysti kaikkia kiinnostavasta asiasta, eli matematiikasta. Jokainen Taycanin malliversio on nyt aiempaa suorituskykyisempi. Koeajetun Taycan 4S:n huipputeho on noussut 360 kilowatista (490 hevosvoimasta) 400 kilowattiin (544 hevosvoimaan), ja parannus on muissakin malliversioissa ollut huomattavaa. Suorituskyvyn kannalta tämä tarkoittaa sitä, että nyt esimerkiksi Taycan 4S kiihtyy nollasta sataan 3,7 sekunnissa, ja kiukkuisin Taycan Turbo S 2,4 sekunnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Latausteho
  • Kokonaisuus
  • Hinta
  • Ilmastoinnin käyttöpaneelin laatuvaikutelma

Suorituskyvyn parannuksien taustalla on paljon muutoksia: uusi takamoottori (joka on muuten 10 kilogrammaa aiempaa kevyempi), uusi pulssi-invertteri paremmalla ohjauksella, uudelleen suunniteltu lämmönhallintajärjestelmä, uusi ilmalämpöpumppu, parannettu regenerointijärjestelmä ja uusittu nelivetojärjestelmän ohjaus. Porsche ei siis ole säästellyt tämän kasvojenkohotuksen kohdalla.

Myös akkupuolella on tehty uudistuksia. Suurimman akun bruttokapasiteetti on nyt 105 kilowattituntia aiemman 93 kWh:n sijaan. Näin ollen koeajetun 4S:n WLTP-toimintamatka on nyt jopa 623 kilometriä. Samalla myös latausta on parannettu, ja nyt Taycanin huippulatausteho on jopa 320 kilowattia.

Porsche Taycan

Ulkomuodossa uudistukset ovat hienoisia. Ajo- ja takavaloja on muotoiltu uusiksi, ja uudet etulokasuojat on muotoiltu niin, että auton keula on aiempaa helpompi – tai Taycanin tapauksessa vähemmän vaikeampi – hahmottaa. Sisätiloissa oleellisin muutos on se, että lisävarusteiselta vänkärin lisänäytöltä voi nyt katsoa Macanin tapaan videoita, sillä näytön päällä oleva kalvo estää kuljettajaa näkemästä näytölle. Myös käyttöliittymä on saanut pieniä uudistuksia.

Vuosien varrella myös Taycanin hinnassa on tapahtunut muutoksia. Taycan ilman lisämerkintöjä, eli edullisin takavetoinen malli kustansi edullisimmillaan aiemmin edullisimmillaan 90 331 euroa, eli lähes saman verran kuin tuoreen täyssähköisen Porsche Macanin perusversio maksaa nyt. Nykyään edullisin Taycan ilman ässää tai turboa kustantaa ilman lisävarusteita 107 990 e. Koeajetun Taycan 4S:n hinta alkaa 128 990 eurosta, Turbon 186 990 eurosta ja Turbo S:n 223 990 eurosta.

Tunnetuin valttikortti

Hienointa Porscheissa on se, miten kaikki ajoon liittyvät hallintalaitteet on aina säädetty niin, ettei niihin kiinnitä mitään huomiota. Ohjaus, jarrut, kaasunvaste – kaikki tuntuu luonnolliselle, eikä mikään toimenpide aiheuta mitään yllätyksiä. Ainut poikkeus on joihinkin varusteluihin kuuluva Sport Response -painike ratissa, joka antaa kymmeneksi sekunniksi enemmän tehoa käyttöön – miksi tämäkin toiminto ei voisi olla vain integroitu kaasupolkimeen kuten kickdown on automaattivaihteisissa autoissa toiminut vuosikymmeniä?

Porsche Taycan

Tällainen onnistuminen vaatii aina hurjan määrän hienosäätöä autoille, ja etenkin sähköautojen jarrutus voi olla monimutkainen hienosäätää, kun mekaanisten jarrujen lisäksi täytyy jatkuvasti säätää myös sähkömoottoreiden regeneroinnin määrää. Ehkä osittain tästä syystä Porschessa ei olekaan saatavilla voimakasta regenerointia joka mahdollistaisi yhden polkimen ajon, vaikka virallinen selitys koskee tietysti regeneroinnin energiahäviöitä.

Alusta on yhä auton massaan nähden hämmentävän kykenevä, ja kaksikammioinen ilmajousitus kuuluu nykyään Taycanin vakiovarusteisiin. Matalan mallinen Sport Saloon on tietysti kurveissa urheilullinen eikä kallistele ylimääräisiä, mutta samaan aikaan auto ottaa myös töyssyt hienosti vastaan. Ei ehkä pehmeästi, mutta kontrolloidusti ja riittävällä joustomatkalla, jolloin ajaminen huonommallakaan tiellä ei ole epämukavaa. Korkeussäädöt kannattaa tosin arkiliikenteessä pitää jossain muualla kuin matalimmassa asennossa korkeajänniteakun suojaamiseksi.

Suorituskykyä on hurjasti, vaikka paikallaanlähtö on ohjelmoitu esimerkiksi tehokkaimpia Teslaa sulavammaksi – ja hyvä niin, niskojen nyrjäyttäminen ei jaksa naurattaa kovin monen kiihdytyksen verran. Porschessa on myös kaksiportainen vaihteisto, jonka toimintaa ei käyttäjälle näytetä mitenkään, mutta kovassa kiihdytyksessä noin satasen vauhdissa huomaa selvän rykäyksen kun siirrytään nopeammalle välityssuhteelle.

Porsche Taycan

Vaikka korkeajännitekku vie paljon tilaa sähköautoista, niin Taycanin ajoasento on saatu säilytettyä miellyttävän matalana. Ajoasennon saa täydellisesti ja arkikäyttöisyyttä ajatellen noin 185-senttimetrisen kuljettajan taakse mahtuu juuri ja juuri myös isommat lastenistuimet. Ergonomiapuolella jää harmittamaan ainoastaan ilmastoinnin säätöpaneeli, joka ei ole kovin responsiivinen ja tuntuu hieman laaduttomalta – sekä mittariston vieressä olevat hipaisupainikkeet esimerkiksi alustan säädöille ja luistonestolle. Näitäkin olisi mukavampi ja nopeampi käyttää oikeilla fyysisillä painikkeilla.

Häikäisevä lataaja

Moottoritieajossa Taycanin toimintamatka tuntuu pysyvän 500 kilometrin tuntumassa. Ja kun on aika kurvata laturille, ei sielläkään tarvitse kovin kauaa pyöritellä sormia. Lataus 10 prosentin varauksesta 80 prosenttiin vei ainoastaan 17 minuuttia. Latausteho alkoi 301 kW:sta, ja nousi korkeimmillaan 311 kW:iin. Alle 300 kW:n lataustehon laskeuduttiin vasta, kun varausta oli lähemmäksi 60 %, joka on aivan hurja suoritus. Vielä 71 % varauksessa latausteho oli 210 kW, joka on muun merkkisistä sähköautoista jopa parhaiden joukossa aivan huipputehoja.

Latauksen kannalta esimerkillistä on myös se, että Taycanissa on vakuttavussa mittaristoon näkymä. joka näyttää akun lämpötilan ja korkeimman lataustehon johon auto parhaillaan pystyisi. Tämä helpottaa latauksen optimoimista.

Toki myös Taycanin hinta on sen verran kova, ettei siitä jokainen tallaaja pääse haaveilemaan käytettynäkään. Mikäli autoon on kuitenkin käytettävissä näin paljon rahaa, niin Taycan on yhä ainakin Suomen markkinoilla olevista sähköautoista ylivoimaisesti hienoin ja ehein kokonaisuus.

Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus

SÄHKÖAUTO, neliveto
400 kW (544 hv), hetkellisesti 440 kW (598 hv) 710 Nm hetkellisesti
Akku brutto / netto 105 / 97,0 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 320 kW

WLTP-kulutus 18,4 kWh / 100 km
toimintamatka 623 km
Suorituskyky 0–100 km/h 3,7 s
huippunopeus 250 km/h

Mitat
Pituus            4 963 mm
Leveys           1 966 mm
Korkeus         1 379 mm
Akseliväli       2 900 mm
Tavaratila      407 + 84 l
Omamassa   2 250 kg
perävaunu    0 / 0 kg

Euro NCAP    5 tähteä (2019)
Takuu            2 v
ajoakku         8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 128 990 €
koeajoauto   172 224 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat