15.9.2024

Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover

Kuva Aake Kinnunen
Renault Symbioz E-Tech hybrid koeajo

Renault jatkaa SUV-mallistonsa laajentamista jälleen, mutta ainakin Symbiozin ideoille lienee aitoa kysyntää..

Pidempään autoalaa muistavat Renault Symbioz -konseptiauton vuodelta 2017, mutta tämän päivän epistolalla ei ole mitään tekemistä radikaalin täyskaimansa kanssa. Symbioz, siis se perheauto, on hiukan Capturia isompi ja Australia pienempi välimalli.

Renault Symbioz E-Tech hybrid koeajo

Sivuprofiilista katsottuna auto onkin tavallaan helppo mieltää tavallaan farkku-Capturiksi. Capturin kanssa yhteinen akseliväli vahvistaa mielikuvaa ja pituuskasvu kohdistuu lähes kokonaan takaylitykseen. Tähtäimessä ovatkin ostajat, joille Captur on turhankin kompakti, mutta tilaa tai kokoa ei tarvita Australin verran.

Renault Symbioz E-Tech hybrid koeajo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Terävälinjaisesti pyöreä

Pituutta autolla on 4,41 metriä ja leveyttä 1,80 metriä, joten C-segmenttiläiseksi Symbioz on pienemmästä päästä. Pinnan alla auton pohjarakenteena on CMF-B esimerkiksi Clion ja Nissan Juken tavoin. 1,58 metrin korkeus on maltillinen crossoverille ja Renaultilla ollaan myös ylpeitä siitä, että hybridivoimalinjasta huolimatta auton massa jää alle 1 500 kilogramman.

Renault Symbioz E-Tech hybrid koeajo

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Hybriditekniikan vaivattomuus
  • Ei nelivetoa tai ladattavia vaihtoehtoja
  • Hybridin suorituskyky

Terävälinjaisesti muotoiltu keula on kontrastikas pari pyöreiden kylkien kanssa, mutta erityisesti edestä Symbioz edustaa Renaultin uudempaa muotoilua. Etumaskiin on jälleen keksitty uudenlainen kuvio tutun logon pariksi. Sivuikkunoiden terävät kulmat johdattelevat pystysuoraa perää kohti. Muodollisesti auton sukulaisiin kuuluvat esimerkiksi Scenic ja Rafale, sillä Captur edustaa vielä aiempaa pyöreämpää muotokieltä.

Renault Symbioz E-Tech hybrid

Tuttua tilaa

Sisustan osalta luvassa on tuttua nyky-Renaultia. Vaihdevipu sijaitsee kaksitasoisessa keskikonsolissa. OpenR-link -tietoviihdejärjestelmä pohjautuu Androidiin ja sen kotina on 10,4-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttöä.

Renault Symbioz E-Tech hybrid

Kuljettajan digimittaristo on 10,3-tuumainen. GSR2-direktiivin vaatimat ajoavustinpiippaukset voi ohjelmoida kerralla mieleisekseen ja tallentaa kokonaisuutena My Safety -painikkeen taakse. Kuljettajan ergonomian kannalta on hienoa sekin, että hipaisukytkimet loistavat poissa olollaan ja Renault käyttää kliksuteltavia painikkeita.

Istuinmateriaalit ja koristeelliset muodot ovat tuttua Renaultia, joten Symbioz pyrkii hiukan flirttailemaan premiumin kanssa Ranskan lippujen ja korostetikkausten kanssa. Solarbay-lasikatto on muutettavissa sähköisesti maitolasiksi osissa. Verhoton katto on myös erinomainen eristämään, joten Valencian alueen yli 30°C heinäkuun helleaalto huokui tuntuvasti enemmän tuulilasin kautta.

Renault Symbioz E-Tech hybrid

Takaistuimilla tilaa on auton kokoluokkaan nähden kohtuullisen hyvin sekä jaloille että päälle. Istuimia voi myös säätää pituussuunnassa. Käytännössä pituussäädön avulla voi kasvattaa Symbiozin tavaratilan 492 litrasta 624 litraan tinkimällä takapenkin jalkatilasta. Istuimet kaatamalla tarpeellista tavaraa mahtuu sitten jo 1 582 litraa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei yllätä liikenteessä

Keulalla nähdään (ainakin aluksi) aina Renaultin E-Tech-täyshybriditekniikkaa. 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori on saanut parikseen peräti kaksi sähkömoottoria. Vaihteita on neljä polttomoottorille ja kaksi isommalle sähkömoottorille. Lopputuloksena on renaultiksi “monitilavaihteisto”, josta kuljettajan tarvitsee tietää vain, että se toimii automaattina. Yhteisteho on 105 kilowattia (143 hv) ja yhteisvääntö on 250 Nm.

Suoritusarvojen puolesta Renault Symbioz ei ole kovin järisyttävä, mutta E-Techin voimavarat riittävät arkiliikenteeseen.

Renault Symbioz E-Tech hybrid

Yhdistetty WLTP-kulutus on noin 4,7 litraa per 100 km ja lukemaa voidaan pitää saavutettavana. 48 litran polttoainetankki merkitsee lähes 1 000 kilometrin toimintamatkaa tankkauksia venytettäessä. Hybridin akku on 1,26 kilowattituntia, joten täyshybridien tapaan sillä pääsee muutaman kilometrin pelkällä sähköllä.

Symbioz on ajettaessa tuttua ranskalaismerkkiä, eli pienen pintanapakkuuden alta löytyy mukavuutta isommissa heitoissa. E-Tech-hybridi on kuljettajalle huoleton ajettava, mutta moottoritilasta kuuluu silloin tällöin mylvähtelyä kierrosluvun käydessä korkealla.

Renault Symbioz E-Tech hybrid

Myynnissä nyt

Renault Symbioz on mielenkiintoinen lisä ranskalaismerkin mallistoon, erityisesti jos suurin este Capturin hankkimiselle ovat hiukan naftit tilat. Loputon tilaihme ei Symbiozkaan ole, mutta erityisesti tavaratilan osalta ero pikkuveljeen on tuntuva.

Renault Symbioz E-Tech hybrid

Suomessa Renault Symbioz on myynnissä E-Tech-täyshybridivoimalinjalla kolmella varustetasolla. Hinnat alkavat Techno-varustelun myötä 32 390 eurosta ja päätepisteenä on Iconic-varustelun 35 990 euroa, Esprit Alpinen asettuessa näiden väliin. Esittelyautot ovat jälleenmyyjillä nyt ja ensimmäiset asiakasluovutuksetkin osuvat näihin päiviin.

Renault Symbioz E-Tech FHEV 145 Esprit Alpine

HYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3

Monitilavaihteisto, automaatti

105 kW (143 hv), 250 Nm

WLTP-kulutus 4,7 l/100km

CO2-päästöt 107 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat

Pituus 4 412 mm

Leveys 1 797 mm

Korkeus 1 575 mm

Akseliväli 2 638 mm

Tavaratila 492–1 582 l

Omamassa 1 498 kg

perävaunu 750 / 745 kg

 

Euro NCAP 4 tähteä (2024)

Takuu 4 v / 100 000 km

hybridiakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 34 390 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat