25.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: riskejä ottamatta maasturijuhliin – Opel Grandland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Opel Grandland X tulee katumaastureiden kutsuille aika myöhään, mutta mukaan ehtii, koska katumaastureiden myyntiluvut nousevat joka vuosi melko tasaisesti. Hyvää: kattava perusvarustelu, tavaratilan käytännöllisyys, kilpailukykyinen hinnoittelu. Huonoa: varman päälle -ajattelu suunnittelussa, moottorivaihtoehtojen vähäisyys. Opel Grandland X on uutuus, jonka koeajo Saksassa paljastaa, että Opel on askarrellut kilpailukykyisen maasturin. Se ei ole yhtä eloisa ja luonteikas kuin koeajoalueen parhaat viinit, mutta Grandland X napannee Suomessa melko sievän markkinaosuuden.Uutuus on Opelin kolmas X-sarjalainen ja samalla sen katumaastureista suurin. Crossland X on lähes 30 senttiä ja Mokka X 20 senttiä lyhyempi, joten 4,5-metrinen Grandland X on selkeä isoveli.Yhteisprojektina Peugeot 3008:n kanssa valmistettavaan Grandlandiin on etsitty kultaisen keskitien kautta monikäyttöisyyttä, jotta se istuisi sekä lapsiperheen että iäkkäiden kuluttajien autoksi. Ja oikeastaan kaikille siltä väliltäkin.Auton suunnittelusta jää siksi vahva riskittömyyden tunne.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain kaksi moottoriaAluksi moottoreita on tarjolla vain kaksi. Turbon tukema 1,2-litrainen bensiinimoottori (130 hv, 230 Nm) maistuu koeajossa melko innokkaalta ja kyvykkäältä voimanlähteeltä. Se päihittää ajamisen ilossa 1,6-litraisen dieselin (120hv, 300 Nm).Diesel on myös hiukan kalliimpi, mutta on sitkeämpänä vääntäjänä parempi valinta siinä tapauksessa, että tavaraa ja/tai ihmisiä on kyydittävänä jatkuvasti paljon.Nelivetoa ei autoon saa. Molempiin moottoreihin on yhdistettävissä käsi- tai automaattivaihteisto.Pehmeäksi säädetty jousitus vie lokoisasti yli tiestön epätasaisuuksien, mutta tuo samalla hieman kallistelua kaarteissa. Matkustamoon ei kuulu missään nopeuksissa häiritsevästi moottoriääniä, myös kolmisylinterinen bensaturbo elämöi hillitysti.Älykäs vakionopeussäädin tekee ruuhkissa ajamisen vaivattomaksi, kun auto pitää turvavälit omatoimisesti.Mukavasti tilaaPää-, hartia- ja jalkatilaa on keskimittaiselle koehenkilölle mukavasti, jopa takapenkin keskipaikka menettelee tasaisen lattian ansiosta. Panoraamalasikaton lisämaksulla valitseva menettää pääntilaa takapenkillä. Tavaratila (514/1 652 litraa) ei ole tämän autoluokan suurin, mutta ihan riittävän tilava ja pikatutkailun perusteella nokkelasti suunniteltu.Lastauskorkeus on matala, ja takaluukku aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla Innovation-varustetason autoissa.Koeajoautomme kaksihenkinen joukkue ei päässyt sopuun ergonomiseksi luvattujen AGR-etuistuinten todellisesta mukavuudesta. Julistamme ne täten suht´ mukaviksi puheenjohtajan äänin eli fifty-sixty. Etu- ja takaistuimiin saa lämmityksen, kuten myös ohjauspyörään.Useimpien katumaastureiden tapaan kuljettaja saa loistavan näkyvyyden eteen ja sivuille. Taakse näkyy nihkeämmin, joten lisävarusteisia peruutustutkia, pysäköintiavustimia, panoraamakameraa ja sivupeilien katvehälytystä kannattaa harkita.Konstailematonta tyyliäOpel Grandland X ei edes yritä kilpailla premier-luokan autojen kanssa sisätilojen yksityiskohdissa. Kaikki on silti konstailemattomasti kunnossa, vaikka auton hintatasoa on selvästi pidetty kurissa vähän materiaaleista tinkimällä.Varustelutasoja on kaksi: Enjoy ja Innovation.Jo lähtötasoon eli Enjoyhin on mahdutettu esimerkiksi OnStar-palvelu, seitsentuumainen värikosketusnäyttö, bluetooth-valmius, kuusi kaiutinta, liikennemerkkien tunnistus, mukavuusistuimet, ohjauspyörän lämmitys, vakionopeussäädin ja kaistavahti – ostajan ei siis välttämättä tarvitse vilkuilla lisävarustepaketteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen lokakuullaOpel Grandland saapuu Suomeen lokakuun puolivälissä. Bensiiniturbon lähtöhinta on 25 906 euroa ja dieselin pari sataa euroa enemmän.Ensi vuonna mallisto laajenee 180-hevosvoimaisella dieselillä ja valmistajan sanoin "jossakin vaiheessa" myös ladattavalla hybridillä.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistajaLisätietoja: www.opel.fi/grandland-x Opel Grandland X 1.2 Turbo Enjoy M6 Hinta alkaen 25 906 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 375 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4478 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa