25.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: riskejä ottamatta maasturijuhliin – Opel Grandland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Opel Grandland X tulee katumaastureiden kutsuille aika myöhään, mutta mukaan ehtii, koska katumaastureiden myyntiluvut nousevat joka vuosi melko tasaisesti. Hyvää: kattava perusvarustelu, tavaratilan käytännöllisyys, kilpailukykyinen hinnoittelu. Huonoa: varman päälle -ajattelu suunnittelussa, moottorivaihtoehtojen vähäisyys. Opel Grandland X on uutuus, jonka koeajo Saksassa paljastaa, että Opel on askarrellut kilpailukykyisen maasturin. Se ei ole yhtä eloisa ja luonteikas kuin koeajoalueen parhaat viinit, mutta Grandland X napannee Suomessa melko sievän markkinaosuuden.Uutuus on Opelin kolmas X-sarjalainen ja samalla sen katumaastureista suurin. Crossland X on lähes 30 senttiä ja Mokka X 20 senttiä lyhyempi, joten 4,5-metrinen Grandland X on selkeä isoveli.Yhteisprojektina Peugeot 3008:n kanssa valmistettavaan Grandlandiin on etsitty kultaisen keskitien kautta monikäyttöisyyttä, jotta se istuisi sekä lapsiperheen että iäkkäiden kuluttajien autoksi. Ja oikeastaan kaikille siltä väliltäkin.Auton suunnittelusta jää siksi vahva riskittömyyden tunne.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain kaksi moottoriaAluksi moottoreita on tarjolla vain kaksi. Turbon tukema 1,2-litrainen bensiinimoottori (130 hv, 230 Nm) maistuu koeajossa melko innokkaalta ja kyvykkäältä voimanlähteeltä. Se päihittää ajamisen ilossa 1,6-litraisen dieselin (120hv, 300 Nm).Diesel on myös hiukan kalliimpi, mutta on sitkeämpänä vääntäjänä parempi valinta siinä tapauksessa, että tavaraa ja/tai ihmisiä on kyydittävänä jatkuvasti paljon.Nelivetoa ei autoon saa. Molempiin moottoreihin on yhdistettävissä käsi- tai automaattivaihteisto.Pehmeäksi säädetty jousitus vie lokoisasti yli tiestön epätasaisuuksien, mutta tuo samalla hieman kallistelua kaarteissa. Matkustamoon ei kuulu missään nopeuksissa häiritsevästi moottoriääniä, myös kolmisylinterinen bensaturbo elämöi hillitysti.Älykäs vakionopeussäädin tekee ruuhkissa ajamisen vaivattomaksi, kun auto pitää turvavälit omatoimisesti.Mukavasti tilaaPää-, hartia- ja jalkatilaa on keskimittaiselle koehenkilölle mukavasti, jopa takapenkin keskipaikka menettelee tasaisen lattian ansiosta. Panoraamalasikaton lisämaksulla valitseva menettää pääntilaa takapenkillä. Tavaratila (514/1 652 litraa) ei ole tämän autoluokan suurin, mutta ihan riittävän tilava ja pikatutkailun perusteella nokkelasti suunniteltu.Lastauskorkeus on matala, ja takaluukku aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla Innovation-varustetason autoissa.Koeajoautomme kaksihenkinen joukkue ei päässyt sopuun ergonomiseksi luvattujen AGR-etuistuinten todellisesta mukavuudesta. Julistamme ne täten suht´ mukaviksi puheenjohtajan äänin eli fifty-sixty. Etu- ja takaistuimiin saa lämmityksen, kuten myös ohjauspyörään.Useimpien katumaastureiden tapaan kuljettaja saa loistavan näkyvyyden eteen ja sivuille. Taakse näkyy nihkeämmin, joten lisävarusteisia peruutustutkia, pysäköintiavustimia, panoraamakameraa ja sivupeilien katvehälytystä kannattaa harkita.Konstailematonta tyyliäOpel Grandland X ei edes yritä kilpailla premier-luokan autojen kanssa sisätilojen yksityiskohdissa. Kaikki on silti konstailemattomasti kunnossa, vaikka auton hintatasoa on selvästi pidetty kurissa vähän materiaaleista tinkimällä.Varustelutasoja on kaksi: Enjoy ja Innovation.Jo lähtötasoon eli Enjoyhin on mahdutettu esimerkiksi OnStar-palvelu, seitsentuumainen värikosketusnäyttö, bluetooth-valmius, kuusi kaiutinta, liikennemerkkien tunnistus, mukavuusistuimet, ohjauspyörän lämmitys, vakionopeussäädin ja kaistavahti – ostajan ei siis välttämättä tarvitse vilkuilla lisävarustepaketteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen lokakuullaOpel Grandland saapuu Suomeen lokakuun puolivälissä. Bensiiniturbon lähtöhinta on 25 906 euroa ja dieselin pari sataa euroa enemmän.Ensi vuonna mallisto laajenee 180-hevosvoimaisella dieselillä ja valmistajan sanoin "jossakin vaiheessa" myös ladattavalla hybridillä.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistajaLisätietoja: www.opel.fi/grandland-x Opel Grandland X 1.2 Turbo Enjoy M6 Hinta alkaen 25 906 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 375 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4478 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa