25.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: riskejä ottamatta maasturijuhliin – Opel Grandland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Opel Grandland X tulee katumaastureiden kutsuille aika myöhään, mutta mukaan ehtii, koska katumaastureiden myyntiluvut nousevat joka vuosi melko tasaisesti. Hyvää: kattava perusvarustelu, tavaratilan käytännöllisyys, kilpailukykyinen hinnoittelu. Huonoa: varman päälle -ajattelu suunnittelussa, moottorivaihtoehtojen vähäisyys. Opel Grandland X on uutuus, jonka koeajo Saksassa paljastaa, että Opel on askarrellut kilpailukykyisen maasturin. Se ei ole yhtä eloisa ja luonteikas kuin koeajoalueen parhaat viinit, mutta Grandland X napannee Suomessa melko sievän markkinaosuuden.Uutuus on Opelin kolmas X-sarjalainen ja samalla sen katumaastureista suurin. Crossland X on lähes 30 senttiä ja Mokka X 20 senttiä lyhyempi, joten 4,5-metrinen Grandland X on selkeä isoveli.Yhteisprojektina Peugeot 3008:n kanssa valmistettavaan Grandlandiin on etsitty kultaisen keskitien kautta monikäyttöisyyttä, jotta se istuisi sekä lapsiperheen että iäkkäiden kuluttajien autoksi. Ja oikeastaan kaikille siltä väliltäkin.Auton suunnittelusta jää siksi vahva riskittömyyden tunne.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain kaksi moottoriaAluksi moottoreita on tarjolla vain kaksi. Turbon tukema 1,2-litrainen bensiinimoottori (130 hv, 230 Nm) maistuu koeajossa melko innokkaalta ja kyvykkäältä voimanlähteeltä. Se päihittää ajamisen ilossa 1,6-litraisen dieselin (120hv, 300 Nm).Diesel on myös hiukan kalliimpi, mutta on sitkeämpänä vääntäjänä parempi valinta siinä tapauksessa, että tavaraa ja/tai ihmisiä on kyydittävänä jatkuvasti paljon.Nelivetoa ei autoon saa. Molempiin moottoreihin on yhdistettävissä käsi- tai automaattivaihteisto.Pehmeäksi säädetty jousitus vie lokoisasti yli tiestön epätasaisuuksien, mutta tuo samalla hieman kallistelua kaarteissa. Matkustamoon ei kuulu missään nopeuksissa häiritsevästi moottoriääniä, myös kolmisylinterinen bensaturbo elämöi hillitysti.Älykäs vakionopeussäädin tekee ruuhkissa ajamisen vaivattomaksi, kun auto pitää turvavälit omatoimisesti.Mukavasti tilaaPää-, hartia- ja jalkatilaa on keskimittaiselle koehenkilölle mukavasti, jopa takapenkin keskipaikka menettelee tasaisen lattian ansiosta. Panoraamalasikaton lisämaksulla valitseva menettää pääntilaa takapenkillä. Tavaratila (514/1 652 litraa) ei ole tämän autoluokan suurin, mutta ihan riittävän tilava ja pikatutkailun perusteella nokkelasti suunniteltu.Lastauskorkeus on matala, ja takaluukku aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla Innovation-varustetason autoissa.Koeajoautomme kaksihenkinen joukkue ei päässyt sopuun ergonomiseksi luvattujen AGR-etuistuinten todellisesta mukavuudesta. Julistamme ne täten suht´ mukaviksi puheenjohtajan äänin eli fifty-sixty. Etu- ja takaistuimiin saa lämmityksen, kuten myös ohjauspyörään.Useimpien katumaastureiden tapaan kuljettaja saa loistavan näkyvyyden eteen ja sivuille. Taakse näkyy nihkeämmin, joten lisävarusteisia peruutustutkia, pysäköintiavustimia, panoraamakameraa ja sivupeilien katvehälytystä kannattaa harkita.Konstailematonta tyyliäOpel Grandland X ei edes yritä kilpailla premier-luokan autojen kanssa sisätilojen yksityiskohdissa. Kaikki on silti konstailemattomasti kunnossa, vaikka auton hintatasoa on selvästi pidetty kurissa vähän materiaaleista tinkimällä.Varustelutasoja on kaksi: Enjoy ja Innovation.Jo lähtötasoon eli Enjoyhin on mahdutettu esimerkiksi OnStar-palvelu, seitsentuumainen värikosketusnäyttö, bluetooth-valmius, kuusi kaiutinta, liikennemerkkien tunnistus, mukavuusistuimet, ohjauspyörän lämmitys, vakionopeussäädin ja kaistavahti – ostajan ei siis välttämättä tarvitse vilkuilla lisävarustepaketteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen lokakuullaOpel Grandland saapuu Suomeen lokakuun puolivälissä. Bensiiniturbon lähtöhinta on 25 906 euroa ja dieselin pari sataa euroa enemmän.Ensi vuonna mallisto laajenee 180-hevosvoimaisella dieselillä ja valmistajan sanoin "jossakin vaiheessa" myös ladattavalla hybridillä.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistajaLisätietoja: www.opel.fi/grandland-x Opel Grandland X 1.2 Turbo Enjoy M6 Hinta alkaen 25 906 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 375 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4478 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?