9.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin sähköiseksi kääntyneellä DS 3:lla on lyhyempi nimi, mutta pidempi toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 on saanut tehokkaamman sähkömoottorin ja isomman akuston. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kulutus, varustelu. Huonoa: takatilat, takaluukun avauskahva. DS 3 esiteltiin 2018, ja nyt on pienen ehostuksen aika. Resepti on tuttu, peltikoriin ei ole koskettu, muoviosat, maski, valot ja puskurit on uusittu. Sisällä materiaaleja ja värejä on tyylitelty. Keskinäyttö on suurentunut kymmentuumaiseksi ja ohjelmisto päivitetty nopeammaksi. Samalla mallinimestä on unohdettu Crossback-liite pois.Mallistoon on jätetty vain yksi voimalinja, täyssähköinen. Uudet muodot yhdessä sentillä pudotetun ajokorkeuden vähentävät ilmanvastusta. Sähkömoottori on aiempaa 15 kW tehokkaampi ja taloudellisempi. Yhdessä akuston kasvaneen kapasiteetin kanssa toimintamatkaa on loihdittu satakunta kilometriä lisää ilman omapainon kasvua, vaaka heilahtaa edelleen 1 500 kiloon, pikkuautolle paljon, mutta sähköautoksi vähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonallinen ja ylellinen pikkuautoDS 3 on kompakti kooltaan. Etupenkin säätövarat ja pääntila riittävät kyllä pitkällekin kuskille, mutta hänen taakseen ei jalkatilaa enää jää. Neljälle keskimittaiselle tavaroineen tilat ovat riittävät. Istuimien muotoilu ja istuma-asento ovat luontevat. Takaluukun avauspainike on ärsyttävästi alhaalla puskurissa rekisterikilven yläpuolella likaantumassa. Takapenkki kaadettuna kontin pohjasta ei tule tasaista. Varustelutasoja on kolme, Performance Line, Rivoli ja Opera. Koeajettu perustason plussaversio on pikkuautoksi runsaasti varusteltu, kaksi muuta vielä ylellisempiä ja samalla tolkuttoman hintaisia.Kojelauta näyttää edelleen erikoiselta salmiakkikuvioineen, tyyliteltyine hipaisukatkaisimineen ja erilaisine mittaristonäkymineen. Kosketusnäytön valikot toimivat suoraviivaisesti ja viiveettä, on syytäkin, sillä lämmönsäätö on hoidettava sen kautta. Hetken tutkiskelun jälkeen huomaa toimintojen olevan yhteneviä konsernin muiden autojen kanssa. Likeisintä sukua ovat Peugeot 2008, Citroën C4, Opel Mokka ja uusimpana kohta esiteltävä Jeep Avenger. Sähkömoottori- ja akustouudistus on tulossa niihinkin.Mukava ja taloudellinenDS 3 on kotiutumisen jälkeen helppo ajaa. Suorituskyky on ihan reipasta niin liikkeellelähdöissä kuin ohituksissakin, vaikkei tehoa poskettomasti olekaan. Ohjaus on kevyen puoleinen, mutta looginen vasteeltaan. Jousitus ja iskunvaimennus on jätetty pehmeiksi, mikä sopii herraskaiseen tyyliin mainiosti. Kyyti on mukavaa niin kaupunkipyörittelyssä kuin pidemmillä taipaleillakin. Vauhdikkaammin liikkuva saattaa paheksua pehmeyden tuomaa kallistelutaipumusta. Melutaso on pikkuautoksi vaimea.Nollakelissä, mutta kevätauringon jo lämmittäessä paisteellaan koeajon keskikulutus jäi maltilliseen lukemaan 16 kWh/100 km. Sillä toimintamatkaksi tulee 300 km, kesällä hissuttelemalla voisi päästä mainostetun 400 km. Auton oma toimintamatkanäyttö vaikuttaisi jättävän lämmitystarpeen huomioimatta, mitä kylmempää, sen optimistisempi ennuste. Akulle ei ole esilämmitystä, niinpä nollakelissä pikalataus jäi puoleen luvatusta 100 kW:n tehosta. Pienen kulutuksen ansiosta 20 minuutissa saa ladattua kuitenkin 100 km lisää matkaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka DS 3 E-Tense Performance Line + Hinta alkaen 45 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 390 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akku brutto 54 kWh, netto 51 kWh Toimintamatka 330 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 15,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4118 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Tavaratila: 350 l Omamassa: 1550 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 100 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan