9.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin sähköiseksi kääntyneellä DS 3:lla on lyhyempi nimi, mutta pidempi toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 on saanut tehokkaamman sähkömoottorin ja isomman akuston. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kulutus, varustelu. Huonoa: takatilat, takaluukun avauskahva. DS 3 esiteltiin 2018, ja nyt on pienen ehostuksen aika. Resepti on tuttu, peltikoriin ei ole koskettu, muoviosat, maski, valot ja puskurit on uusittu. Sisällä materiaaleja ja värejä on tyylitelty. Keskinäyttö on suurentunut kymmentuumaiseksi ja ohjelmisto päivitetty nopeammaksi. Samalla mallinimestä on unohdettu Crossback-liite pois.Mallistoon on jätetty vain yksi voimalinja, täyssähköinen. Uudet muodot yhdessä sentillä pudotetun ajokorkeuden vähentävät ilmanvastusta. Sähkömoottori on aiempaa 15 kW tehokkaampi ja taloudellisempi. Yhdessä akuston kasvaneen kapasiteetin kanssa toimintamatkaa on loihdittu satakunta kilometriä lisää ilman omapainon kasvua, vaaka heilahtaa edelleen 1 500 kiloon, pikkuautolle paljon, mutta sähköautoksi vähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonallinen ja ylellinen pikkuautoDS 3 on kompakti kooltaan. Etupenkin säätövarat ja pääntila riittävät kyllä pitkällekin kuskille, mutta hänen taakseen ei jalkatilaa enää jää. Neljälle keskimittaiselle tavaroineen tilat ovat riittävät. Istuimien muotoilu ja istuma-asento ovat luontevat. Takaluukun avauspainike on ärsyttävästi alhaalla puskurissa rekisterikilven yläpuolella likaantumassa. Takapenkki kaadettuna kontin pohjasta ei tule tasaista. Varustelutasoja on kolme, Performance Line, Rivoli ja Opera. Koeajettu perustason plussaversio on pikkuautoksi runsaasti varusteltu, kaksi muuta vielä ylellisempiä ja samalla tolkuttoman hintaisia.Kojelauta näyttää edelleen erikoiselta salmiakkikuvioineen, tyyliteltyine hipaisukatkaisimineen ja erilaisine mittaristonäkymineen. Kosketusnäytön valikot toimivat suoraviivaisesti ja viiveettä, on syytäkin, sillä lämmönsäätö on hoidettava sen kautta. Hetken tutkiskelun jälkeen huomaa toimintojen olevan yhteneviä konsernin muiden autojen kanssa. Likeisintä sukua ovat Peugeot 2008, Citroën C4, Opel Mokka ja uusimpana kohta esiteltävä Jeep Avenger. Sähkömoottori- ja akustouudistus on tulossa niihinkin.Mukava ja taloudellinenDS 3 on kotiutumisen jälkeen helppo ajaa. Suorituskyky on ihan reipasta niin liikkeellelähdöissä kuin ohituksissakin, vaikkei tehoa poskettomasti olekaan. Ohjaus on kevyen puoleinen, mutta looginen vasteeltaan. Jousitus ja iskunvaimennus on jätetty pehmeiksi, mikä sopii herraskaiseen tyyliin mainiosti. Kyyti on mukavaa niin kaupunkipyörittelyssä kuin pidemmillä taipaleillakin. Vauhdikkaammin liikkuva saattaa paheksua pehmeyden tuomaa kallistelutaipumusta. Melutaso on pikkuautoksi vaimea.Nollakelissä, mutta kevätauringon jo lämmittäessä paisteellaan koeajon keskikulutus jäi maltilliseen lukemaan 16 kWh/100 km. Sillä toimintamatkaksi tulee 300 km, kesällä hissuttelemalla voisi päästä mainostetun 400 km. Auton oma toimintamatkanäyttö vaikuttaisi jättävän lämmitystarpeen huomioimatta, mitä kylmempää, sen optimistisempi ennuste. Akulle ei ole esilämmitystä, niinpä nollakelissä pikalataus jäi puoleen luvatusta 100 kW:n tehosta. Pienen kulutuksen ansiosta 20 minuutissa saa ladattua kuitenkin 100 km lisää matkaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka DS 3 E-Tense Performance Line + Hinta alkaen 45 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 390 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akku brutto 54 kWh, netto 51 kWh Toimintamatka 330 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 15,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4118 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Tavaratila: 350 l Omamassa: 1550 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 100 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster