30.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: tehoretro – Kawasaki Z 900 RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuten esikuvansa Kawasaki Z1, myös Kawasaki Z 900 RS on suorituskykyinen ja kerää huomiota ulkonäöllään. Hyvää: reilu mitoitus, moottorin sivistynyt tehokkuus, ominaisuuksien tasapaino. Huonoa: ajotietokoneen käyttökytkin ei sovi tyyliin. Kuka muistaa 1970-luvun alusta Kawasaki Z1:n? Silloin 82-hevosvoimainen rivinelikko oli brutaalin tehokas ja siitä onkin vuosikymmenien kuluessa tullut klassikko ja keräilyharvinaisuus. Se näytti… no siis se näytti samalta kuin uusi retromalli Kawasaki Z 900 RS. Siinä onkin yksi menestyvän retromallin salaisuus, sillä on oltava selkeä esikuva. Kawasaki on hyödyntänyt Z1:n kulttimaineen tehokkaasti, sillä jopa oranssi-ruskea ja vihreä-valkoinen värivaihtoehtoina ovat samaa sävyä kuin alkuperäisessä Z1:ssä käytettiin. Uusi Z 900 RS perustuu tekniikaltaan viime vuonna esiteltyyn Z 900 -nakuun, mutta vain osittain. Moottorin viritysastetta on muokattu paremmin retroon sopivaksi ja RS on saanut myös uuden erilaisen rungon. Pisaratankin muoto ja sijainti on ollut koko pyörän suunnittelun lähtökohta, ja vasta sen jälkeen on suunniteltu runko ja muut elementit. Kun retromallit yleensä ovat pienikokoisia, niin Kawasaki ei ole ujostellut vaan Z 900 RS on mitoiltaan suuri. Istuinkorkeus on peräti 835 milliä. Ajoasento on pysty ja väljä. 180-senttiselle koeajajalle mitoitus on passeli mutta RS sopii myös paljon isokokoisemmalle kuljettajalle. Lyhyempien kuljettajien pyörän käsittelyä helpottaa alhainen paino, joka on saatu puristettua tankattuna 215 kiloon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vasta 20. pakoputkiversio kelpasi suunnittelijoille Moottori hörähtäessä käyntiin huomio kiinnittyy mekaanisten äänien vähäisyyteen tyhjäkäynnillä. Kun kaasukahvaa kääntää, niin silloin rivinelosen pakoäänet muuttuvat raa’an repiviksi. Kyseessä on Kawasakin ensimmäinen malli, jossa pakoääniä on suunniteltu tarkoituksellisesti. Tehtaalla valmistettiin peräti 20 erilaista äänenvaimenninvaihtoehtoa, ennen kuin ääni oli halutunlainen. Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteisto toimii kevyesti. Vapaa löytyy joka kerta helposti, myös paikallaan seistessä. Ei ole liioiteteltua sanoa, että kyseessä on yksi parhaiten toimivista moottoripyörävaihteistoista. Ykkönen on välitetty lyhyeksi, mikä helpottaa kaupunki- ja ruuhka-ajoa. Moottori vääntää ala- ja keskirekisterissä niin vahvasti, että mutkateillä on melkeinpä sama mitä neljästä suurimmasta vaihteesta käyttää. Sivistynyttä voimaa Moitteita koeajopyörän moottori ja voimansiirto saavat vain siitä, että ykkösvaihteella tuntuu selvä nykäys moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä. Kun ajotauolla säädetään kaasukahvan vapaaliike pienemmäksi, niin tuntuma muuttuu pehmeämmäksi. Vaikka perusmallin Z900:een verrattuna huipputehoa on 14 hevosvoimaa vähemmän, niin tyhjäkäynniltä 7000 kierrokselle asti voimaa on enemmän, eli siis juuri siellä missä sitä normaalikäytössä tarvitaan. Kokonaisuutena moottori on erittäin onnistunut ja voimantuotto sivistynyttä. Värinöitä alkaa tuntua vasta 2000 kierrosta ennen punarajaa, alueella jonne kierroslukumittarin neula harvoin kipuaa. RS-malli on perusnakuun verrattuna saanut tehokkaammat nelimäntäiset radiaalijarrusatulat, mikä tuntuu vähäisenä sormivoiman tarpeena. Jarrujen teho sopii täydellisesti pyörän luonteeseen, hidastuvuus on riittävä mutta tuntuma ei ole liian aggressiivinen. Takajarrupoljin on monesta muusta katupyörästä poiketen riittävän alhaalla, jotta ajokengän siirtäminen jarrupolkimelle sujuu nopeasti jalkaa nostamatta. Luistokytkin pehmentää pienemmälle vaihteelle vaihtoa niin, että takarengas ei menetä pitoaan. Parempi jousitus ja varustetaso Jousitustakin on parannettu siten, että etupään USD-teleskoopissa on sekä esijännityksen että puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Takapään monojousituksesta voidaan säätää esijännitystä ja paluuvaimennusta. Perussäädöissään jousitus on pehmeähkö ja toimii herkästi. Etupää on aavistuksen takapäätä pehmeämpi. Kun ajotauolla säädetään etupään vaimennuksia pari pykälää tiukemmalle, muuttuu ajotuntuma tasapainoisemmaksi ja ohjattavuus tarkemmaksi. Varustetasoa on parannettu kaksiasentoisella luistonestolla, jonka kuljettaja voi lisäksi halutessaan kytkeä pois käytöstä. Klassisen pyöreissä, mustataustaisissa ja kromikehyksisissä mittareissa on kunnioitettu 1970-luvun esikuvaa, sillä mittarit on numerofonttia myöten alkuperäisen Z1:n mallin mukaiset. Vain kierroslukumittarin punaraja on siirretty tuhat kierrosta ylemmäs. Pyöreiden mittareiden väliin sijoitettu lcd-näyttö ”häviää” siististi kokonaisuuteen. Ajotietokoneen isokokoinen keinukytkin on ainoa erottuva yksityiskohta, joka ei sovi muuten seitsemänkymmentälukulaiseen tyyliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rohkeutta suunnittelussa Kawasakin suunnittelijoille on nostettava hattua siitä, että heillä on ollut rohkeutta yhdistellä perinteistä ulkonäköä nykytekniikkaan. Perinteiset kaksoisiskunvaimentimet taakse tuntuisi ilmiselvältä valinnalta, mutta takapäähän onkin ajo-ominaisuuksien takia valittu nykyaikainen monojousitus. Moni varmasti odotti neljää hoikkaa äänenvaimenninta Z1:n tapaan, mutta RS:n sivulla komeileekin vain yksi megafoni-tyyppinen lyhyt vaimennin. Siis se kahdeskymmenes versio, jonka ääni miellytti suunnittelijoita. Samalla se on selkeästi kevyempi ratkaisu kuin neljä erillistä vaimenninta. Pinnavanteiden sijaan alla pyörivät sirorakenteiset valuvanteet, joiden hoikkien puolien muotoilu tosin tuo mieleen pinnavanteen. Ajovalo on muotoilultaan perinteinen pyöreä ja takavalo vanhahkosti muotoiltu soikea. Molemmissa käytetään kuitenkin nykyaikaista led-tekniikkaa. Samoin vilkuissa, jotka on muotoiltu rohkeasti nykytyyliin hoikiksi, ei perinteiseen tyyliin pyöreiksi. Koeajon perusteella Kawasaki on onnistunut poikkeuksellisen hyvin retrohenkisen Z 900 RS:n suunnittelussa. Kun retropyörä yleensä ostetaan pelkän ulkonäön perusteella, ja kaupan päälle saadaan jonkinlaiset ajo-ominaisuudet, niin Kawasakin kohdalla tilanne on täysin toinen. Sen hankintaa voi täydellä syyllä perustella pyörän suorituskyvyllä ja hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Klassinen ja puhutteleva ulkonäkö on pelkkä bonus, jonka saa mukaan. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ula Serra ja valmistaja Lisätietoja: www.kawasaki.fi/Z900RS/ Kawasaki Z 900 RS Hinta alkaen 16 900 € Moottori Moottori 948 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 82 kW (111 hv), 8500 r/min Vääntö 99 Nm (6500 r/min) Vääntö 99 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino tankattuna 215 kg, akseliväli 1470 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan