14.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace City on ketterä paku, josta löytyy henkilöauton piirteitä Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace City -pikkupaku on omimmillaan kaupunkisokkelikoissa. Hyvää: voimalinja, liukuovi, läpilastausluukku. Huonoa: etuistuin ja sen säätöratkaisu, melutaso, tavaratilan kiinnityslenkit. Aivan kuten tila-auto Toyota Proace City Verso myös nyt koeajettu Toyota Proace City -pakettiauto jakaa perusrakenteensa Peugeot Rifterin/Partnerin, Citroën Berlingon sekä Opel Combon kanssa. Taustalla ovat pakettiautomaailmassa yleiset yhteistyökuviot, jotka eivät tunnetusti tunne merkki- tai valmistusmaarajoja.Sisarmalliensa lailla myös Toyotan pakettiautoversio soveltuu hyvin jakelukäyttöön ja kokonsa sekä käsiteltävyytensä puolesta myös ahtaille kujille. Ajoasennon saa ohjauspyörän ja etuistuimen säätövarojen puolesta toki säädettyä, muttei hienosäädettyä. Selkänojan kaltevuuden vipusäätö on harvavälisempi kuin pyörökytkimellä toteutettu vastaava.Ajoasennosta saa silti kohtuuhyvän, mutta jos etuistuin olisi työtuoli ja siinä joutuisi viettämään päivät pääksytysten, mieli mustuisi. Pehmeä istuin ei tue kunnolla reisiä eikä tarjoa tukea myöskään sivuttaissuunnassa etenkään istuinosan puolesta.Mikä mukavaa, eteen mahtuu kolmaskin matkustaja, mutta jalkatilojen puolesta vain lyhyille taipaleille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivan väkeväOhjaamossa on kojelaudan yllä kannellinen ja avoin säilytystila. Pienesineille on muutama muukin lokero ja ovien sivutaskut ovat kookkaat, mutta säilytystilaa saisi olla enemmänkin, onhan alla työkalu. Kojelaudan reunojen mukisyvennykset ovat ärsyttävän pienet, joten termosmuki ei niihin mahdu. Kuljettajan pään yllä katon rajassa on laajahko säilytystila.Ajotuntuma varsin henkilöautomainen ja ohjaus luonteva. Moottorikin on sopivan väkevä hyötyajoneuvon tarpeisiin. Dieselin kehräys ei häiritse, mutta ajan oloon ajomelu alkaa häiritä, sillä etenkin renkaiden rallatus kantaa ikävästi ohjaamoon. Ensimmäisinä päivinä tuulen suhinat jostain sivupeilien tuntumasta saavat pariin kertaan turhaan tarkastamaan, että sähkötoimiset sivuikkunat todella ovat kiinni.Liukuovi avittaaTavaratilan lattiassa on kuusi kiinnityslenkkiä, seinämillä ei yhtään. Kiinnityslenkit saisivat olla kookkaampia ja tanakampia rakenteeltaan. Lattialla on jämäkkä ja uritettu kumimatto.Läpilastausluukun rakenneratkaisu on karuhko, mutta toimiva. Pientä muovivipua kiertämällä etumatkustajan selän takaa avautuu metalliluukku, joka selkänojan kaatamalla sallii tavaratilaa pidempien, jopa kolmimetristen, tavaroiden kuljettamisen. Kätevä toiminnallisuus on vakiovaruste.Vakiona on myös kauko-ohjattava polttonestekäyttöinen lisälämmitin, mäkilähtöavustin, manuaalinen ilmastointi, kuskin istuimen korkeudensäätö ja lastaamista helpottava liukuovi hyötyauton oikealla kyljellä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Toyota Proace City L1 1.5D 130 Autom. Premium Hinta alkaen 37 122 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 122 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm Vääntö 300 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1796 mm, akseliväli 2785 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”