25.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris GRMN – 42 000 euron Yaris naurattaa – mutta eri syystä, kuin luulet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris GRMN on 400 kappaletta valmistettava erikoiserä täynnä elämäniloa. Hyvää tunnelma, ajettavuus, olemassaolo. Huonoa ajoasento, hinta. Jos satut omistamaan yhden kahdesta Suomeen saadusta Toyota Yaris GRMN -erikoismallista, saatat joutua vastailemaan auton hintaa kyseenalaistaviin kysymyksiin.Vastaaminen on helppoa: avaa konepelti, ja pyydä utelijaa katsomaan sylinterikannen ja moottorintuen välisestä kolosta pilkistävää moottorinohjausjärjestelmää. Siinä ei ole Toyotan logoa. Ympyrän rajaaman pyöreäkärkisen kolmion sisältä erottuvat kirjaimet Lotus.Yaris GRMN on ehkä tehty markkinointisyistä juhlistamaan Toyotan WRC-ralliohjelmaa, mutta toteutus on ehtaa rakkautta ajamista kohtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPalikat kohdallaanMoottori pääsi viime vuonna koeajamaan auton prototyyppiä Nürburgring Nordschleifen kilparadalla Saksassa. Kerroimme silloin erikois-Yarikseen liittyneistä haasteista, joita muun muassa Lotuksen virittämän 1,8-litraisen mekaanisesti ahdetun moottorin änkeminen Yariksen keulalle aiheuttaa. Muita teknisiä hienouksia ovat Sachs Performancen iskunvaimentimet, rosteripakoputkisto, torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin, BBS:n takoalumiinivanteet ja etuakselin nelimäntäiset jarrusatulat, jotka on viimeistelty Gazoo Racing -kilpaosaston valko-puna-musta -tunnusvärillä.Sisätiloissa on keskitytty oleelliseen: GRMN erottuu lähinnä mittariston grafiikoilla ja istuimilla. Tukevat urheiluistuimet ovat lainaa jostain ihan muusta autosta, joten kolmiovisessa autossa tarpeellinen kippaustoiminto on vähintäänkin kömpelö. Sinänsä ilahduttavan tilavan takaistuimen verhoilukin on jätetty perusmallista tutuksi. Viesti on yksinkertainen: Yaris GRMN:llä voi toki kuljettaa muita ihmisiä, mutta silloin auto menee vähän hukkaan. Ihanan epätoyotamaista!Toki Yariksen perusrakenteen rajoitteetkin näkyvät: etuistuimet on asennettu turhan ylös ja ohjauspyörä jää liian kauas. Lienee vain ajan kysymys, kun jokin viritysfirma alkaa tarjoamaan ohjauspyörää lähemmäs tuovaa adapteria.Tavallisesta erikoiseksiYaris GRMN:n erikoisuuden aistii heti: rosteriputkisto kumisee jo tyhjäkäynnillä, ja kytkintuntuma on erinomaisen napakka. Mekaanisesta ahtimesta huolimatta 1,8-litrainen moottori ei alakierroksilla tunnu niin voimakkaalta, kuin voisi kuvitella. Kyse on perinteisestä ylävireisestä moottorista, joka palkitsee aggressiivisen kierrosten käytön. Pyörintänopeuden saavuttaessa noin 5000 1/min alkaa tapahtua: moottori ulvoo, pakoputkisto huutaa ja 210 hevosvoimaa työntää Yarista tavalla, joka vie ajatukset kohti Puuppolaa.Kuusivaihteisen manuaalin välitykset ovat sopivan napakat, joten voimanlähde pysyy jatkuvasti vetoalueella. Mekaanisen ahtimen ansiosta reagointi kaasuun on välitöntä, joten keveyden tuntu on jatkuvasti läsnä.Ilahduttavan kyvykäsYariksen muuntautumisleikki ei varmasti ole ollut helppo, mutta lopputulos on hieno. Toyotan ohjaus tarjoaa erinomaisen tunnon, ja iskunvaimennus pelaa upeasti tien ollessa kohtalaisen tasainen. Isommissa heitoissa keula alkaa hieman elää: esimerkiksi Porvoon moottoritien routaheitot aiheuttavat keulan liikkeissä lievää rauhattomuutta. Suuresta ongelmasta ei ole kyse, Yaris GRMN pysyy koko ajan tukevasti hallinnassa. Peruskäytös on ilahduttavan neutraalia ja elävää. Ajonvakautusjärjestelmä ei turhia puutu korin lievään yliohjaamiseen kaarteeseen saavuttaessa tai poistuttaessa.Onko Yaris GRMN sitten yli 12 000 euroa parempi kuin uusi Ford Fiesta ST? Objektiivisesti ei. Toyota on tehnyt upeaa työtä rakentaessaan perhe-Yariksesta erittäin kyvykkään urheiluversion, mutta lähtökohdan rajoittuneisuus on vaatinut kompromisseja ja kalliita ratkaisuita. Yaris GRMN käy järkeen vasta, kun arvostaa auton tarinaa ja erikoista paikkaa Toyotan historiassa. Toivottavasti se saa pian jatkoa.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov ja Lauri Ahtiainen Toyota Yaris GRMN Hinta alkaen 42 459 € Moottori Bensiinimoottori 1798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 156 kW (212 hv), 6800 r/min Vääntö 250 Nm (4800 r/min) Vääntö 250 Nm (4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti