25.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris GRMN – 42 000 euron Yaris naurattaa – mutta eri syystä, kuin luulet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris GRMN on 400 kappaletta valmistettava erikoiserä täynnä elämäniloa. Hyvää tunnelma, ajettavuus, olemassaolo. Huonoa ajoasento, hinta. Jos satut omistamaan yhden kahdesta Suomeen saadusta Toyota Yaris GRMN -erikoismallista, saatat joutua vastailemaan auton hintaa kyseenalaistaviin kysymyksiin.Vastaaminen on helppoa: avaa konepelti, ja pyydä utelijaa katsomaan sylinterikannen ja moottorintuen välisestä kolosta pilkistävää moottorinohjausjärjestelmää. Siinä ei ole Toyotan logoa. Ympyrän rajaaman pyöreäkärkisen kolmion sisältä erottuvat kirjaimet Lotus.Yaris GRMN on ehkä tehty markkinointisyistä juhlistamaan Toyotan WRC-ralliohjelmaa, mutta toteutus on ehtaa rakkautta ajamista kohtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPalikat kohdallaanMoottori pääsi viime vuonna koeajamaan auton prototyyppiä Nürburgring Nordschleifen kilparadalla Saksassa. Kerroimme silloin erikois-Yarikseen liittyneistä haasteista, joita muun muassa Lotuksen virittämän 1,8-litraisen mekaanisesti ahdetun moottorin änkeminen Yariksen keulalle aiheuttaa. Muita teknisiä hienouksia ovat Sachs Performancen iskunvaimentimet, rosteripakoputkisto, torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin, BBS:n takoalumiinivanteet ja etuakselin nelimäntäiset jarrusatulat, jotka on viimeistelty Gazoo Racing -kilpaosaston valko-puna-musta -tunnusvärillä.Sisätiloissa on keskitytty oleelliseen: GRMN erottuu lähinnä mittariston grafiikoilla ja istuimilla. Tukevat urheiluistuimet ovat lainaa jostain ihan muusta autosta, joten kolmiovisessa autossa tarpeellinen kippaustoiminto on vähintäänkin kömpelö. Sinänsä ilahduttavan tilavan takaistuimen verhoilukin on jätetty perusmallista tutuksi. Viesti on yksinkertainen: Yaris GRMN:llä voi toki kuljettaa muita ihmisiä, mutta silloin auto menee vähän hukkaan. Ihanan epätoyotamaista!Toki Yariksen perusrakenteen rajoitteetkin näkyvät: etuistuimet on asennettu turhan ylös ja ohjauspyörä jää liian kauas. Lienee vain ajan kysymys, kun jokin viritysfirma alkaa tarjoamaan ohjauspyörää lähemmäs tuovaa adapteria.Tavallisesta erikoiseksiYaris GRMN:n erikoisuuden aistii heti: rosteriputkisto kumisee jo tyhjäkäynnillä, ja kytkintuntuma on erinomaisen napakka. Mekaanisesta ahtimesta huolimatta 1,8-litrainen moottori ei alakierroksilla tunnu niin voimakkaalta, kuin voisi kuvitella. Kyse on perinteisestä ylävireisestä moottorista, joka palkitsee aggressiivisen kierrosten käytön. Pyörintänopeuden saavuttaessa noin 5000 1/min alkaa tapahtua: moottori ulvoo, pakoputkisto huutaa ja 210 hevosvoimaa työntää Yarista tavalla, joka vie ajatukset kohti Puuppolaa.Kuusivaihteisen manuaalin välitykset ovat sopivan napakat, joten voimanlähde pysyy jatkuvasti vetoalueella. Mekaanisen ahtimen ansiosta reagointi kaasuun on välitöntä, joten keveyden tuntu on jatkuvasti läsnä.Ilahduttavan kyvykäsYariksen muuntautumisleikki ei varmasti ole ollut helppo, mutta lopputulos on hieno. Toyotan ohjaus tarjoaa erinomaisen tunnon, ja iskunvaimennus pelaa upeasti tien ollessa kohtalaisen tasainen. Isommissa heitoissa keula alkaa hieman elää: esimerkiksi Porvoon moottoritien routaheitot aiheuttavat keulan liikkeissä lievää rauhattomuutta. Suuresta ongelmasta ei ole kyse, Yaris GRMN pysyy koko ajan tukevasti hallinnassa. Peruskäytös on ilahduttavan neutraalia ja elävää. Ajonvakautusjärjestelmä ei turhia puutu korin lievään yliohjaamiseen kaarteeseen saavuttaessa tai poistuttaessa.Onko Yaris GRMN sitten yli 12 000 euroa parempi kuin uusi Ford Fiesta ST? Objektiivisesti ei. Toyota on tehnyt upeaa työtä rakentaessaan perhe-Yariksesta erittäin kyvykkään urheiluversion, mutta lähtökohdan rajoittuneisuus on vaatinut kompromisseja ja kalliita ratkaisuita. Yaris GRMN käy järkeen vasta, kun arvostaa auton tarinaa ja erikoista paikkaa Toyotan historiassa. Toivottavasti se saa pian jatkoa.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov ja Lauri Ahtiainen Toyota Yaris GRMN Hinta alkaen 42 459 € Moottori Bensiinimoottori 1798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 156 kW (212 hv), 6800 r/min Vääntö 250 Nm (4800 r/min) Vääntö 250 Nm (4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”