18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf päivittyi kevyesti, ja poisti joitain edeltäjäversion mokia. Volkswagen Golf porskuttaa yhä, vaikka automaailman voimakas sähköistyminen ja katumaasturiutuminen ovat syöneet osansa ikivihreän tontilta. Nyt Golfin kahdeksas sukupolvi on saanut kasvojenkohotuksen, joka kantaa nyt siis nimeä Volkswagen Golf 8.5.Kahdeksas sukupolvi esiteltiin vuoden 2019 lopulla. Auto jakoi perusrakenteen edeltävän sukupolven kanssa, ja muut muutokset eivät puolestaan nostaneet hirveästi riemua. Golfille tyypillinen helppokäyttöisyys ja erinomainen ergonomia tuntui jääneen suunittelussa digivimman jalkoihin. Lopputuloksena oli yhä hyvä auto, joka kuitenkin tuntui kokonaisuudessa edeltäjäänsä köykäisemmälle kokonaisuudelle. Ajettavuus Kulutus Runsas käyttövoimavalikoima Rengasmelu Käyttöliittymän jumahtelut DSG:n tuumaustauot Volkswagen on kuitenkin osoittanut viime aikoina kuuntelevansa saamaansa palautetta. Esimerkiksi ID.3 -täyssähköautossa tehtiin useita muutoksia asioihin, jotka olivat ärsyttäneet kuluttajakuntaa.Samalla linjalla jatketaan myös Golfin päivityksen kanssa: tietoviihdejärjestelmän monimutkaiseksi moitittua käyttöliittymää on hieman yksinkertaistettu, ja järjestelmä on nyt myös aiempaa suorituskykyisempi jäätymisien välttämiseksi. Fyysiset painikkeet korvanneet kosketusliukusäätimet äänenvoimakkuudelle ja lämpötilalle ovat yhä olemassa, mutta nyt ne on taustavalaistu hämärässä käyttämisen helpottamiseksi. Ohjauspyörän ”kosketustuntevat” painikkeet on korvattu tavallisilla fyysisillä napeilla, ja hyvä niin.Ulkonäköpuolella Volkswagen on tehnyt ledimatriisietuvaloistakin yhteneväiset, joka on mahdollistanut lain puitteissa tehdä myös keulan logosta valaistun. Onkohan tämä tehty silmällä pitäen teinejä joille Golf päätyy ensiautoksi 15 vuoden päästä, niin ei tarvitse tilailla koristeledejä epäeettisinä pidetyistä aasialaisista verkkokaupoista? Pieniä ulkonäköuudistuksia on tehty myös puskureihin varustelusta riippuen, ja uusia korivärejä on tarjolla neljä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt- ja lataushybridit pääroolissaValtaosan Golfin myynnistä tulee yhä kattamaan 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi ja lataushybridit eHybrid ja GTE. Latausmallin akun kapasiteetti on kasvanut roimasti lukemaan 19,7 kilowattituntia, joka tarkoittaa noin sadan kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Lataushybridit eivät tosin tule tarjolle farmarikorin kanssa. Lisäksi tarjolla on 2-litrainen dieselmoottori kahdella tehovariantilla, sekä tietysti 2,0-litraiset GTI- ja R-mallit.Rattipainikkeet ovat nykyään Golfissa aina perinteistä mallia – ja hyvä niin.Koeajoon otettiin ensimmäiseksi pitkäkattoinen Variant-kori ja 1,5-litrainen eTSI -voimalinja. Tuttuun tapaan kommentit voimalinjasta voi kiteyttää seuraavanlaisesti: tehoa riittävästi, muttei runsaasti, kulutus reippaassa maantieajossa alle kuuden litran sadalle kilometrille ja DSG vaihtaa huomaamattomasti, mutta jää ajoittain miettimään mikä vaihde silmässä kannattaisikaan olla. Ajotuntuma Golfissa on yhä kohdallaan, ohjaus palauttaa hyvin, alusta joustaa sopivasti, mutta pintakovuudet tuntuvat hieman terävähkösti läpi. Tämäkin olisi todennäköisesti korjattavissa hieman pullamaisemmalla rengastuksella. Ajomukavuuden osalta häiritsevin tekijä on auton takapäästä karkeilla tienpinnoilla kantautuva rengasmelu.Yhä lapsenvaivaa?Vaikka käyttöliittymä onkin aiempaa selkeämpi, viikon koeajon aikana käyttöliittymästä löytyi myös pariin otteeseen moitittavaa. Tietoviihdejärjestelmän näyttö sammui pariin kertaan ilman mitään syytä, ja pari kertaa pientä jähmimistäkin tapahtui. Pääsääntöisesti järjestelmät kuitenkin toimivat hyvin. Ennen kaikkea kiitosta täytyy antaa ohjauspyörän uusvanhoille fyysisille painikkeille, jotka toimivat yksiselitteisesti paljon paremmin kuin kokeiluksi jääneet ”kosketustunnokkaat” painikkeet.Keulalogokin on tätä nykyä valaistu.Edullisimmillaan päivitetty Volkswagen Golf on 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ilman kevythybridiä ja Comfort-varustelulla, jolloin hinta alkaa 30 329 eurosta. Koeajetun kevythybridin hinta alkaa pykälää pienemmällä Comfort-varustelulla 33 103 eurosta. Pienempitehoinen lataushybridi kustantaa edullisimmillaan 42 982 euroa ja dieselin hintoja ei ole vielä julkaistu.Pohjimmiltaan Golf on yhä se hyvä perusauto, johon lähes kuka tahansa voi hypätä. Nykyään, pienoisista parannuksista huolimatta, käyttäjältä vaaditaan yhä jonkin asteista diginatiiviutta ja hermoja käyttöliittymän jökkimisen kanssa, joka ei todellakaan istu Golfin perinteiseen konseptiin. Volkswagen Golf Variant Style Business 1.5 eTSI 110 kW POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,5 l/100km CO2-päästöt 125 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s huippunopeus 224 km/h Mitat Pituus 4 638 mm Leveys 1 789 mm Korkeus 1 487 mm Akseliväli 2 669 mm Tavaratila 611–1 642 l Omamassa 1 440 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v Hinta alkaen 36 028 € koeajoauto 42 993 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?