18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf päivittyi kevyesti, ja poisti joitain edeltäjäversion mokia. Volkswagen Golf porskuttaa yhä, vaikka automaailman voimakas sähköistyminen ja katumaasturiutuminen ovat syöneet osansa ikivihreän tontilta. Nyt Golfin kahdeksas sukupolvi on saanut kasvojenkohotuksen, joka kantaa nyt siis nimeä Volkswagen Golf 8.5.Kahdeksas sukupolvi esiteltiin vuoden 2019 lopulla. Auto jakoi perusrakenteen edeltävän sukupolven kanssa, ja muut muutokset eivät puolestaan nostaneet hirveästi riemua. Golfille tyypillinen helppokäyttöisyys ja erinomainen ergonomia tuntui jääneen suunittelussa digivimman jalkoihin. Lopputuloksena oli yhä hyvä auto, joka kuitenkin tuntui kokonaisuudessa edeltäjäänsä köykäisemmälle kokonaisuudelle. Ajettavuus Kulutus Runsas käyttövoimavalikoima Rengasmelu Käyttöliittymän jumahtelut DSG:n tuumaustauot Volkswagen on kuitenkin osoittanut viime aikoina kuuntelevansa saamaansa palautetta. Esimerkiksi ID.3 -täyssähköautossa tehtiin useita muutoksia asioihin, jotka olivat ärsyttäneet kuluttajakuntaa.Samalla linjalla jatketaan myös Golfin päivityksen kanssa: tietoviihdejärjestelmän monimutkaiseksi moitittua käyttöliittymää on hieman yksinkertaistettu, ja järjestelmä on nyt myös aiempaa suorituskykyisempi jäätymisien välttämiseksi. Fyysiset painikkeet korvanneet kosketusliukusäätimet äänenvoimakkuudelle ja lämpötilalle ovat yhä olemassa, mutta nyt ne on taustavalaistu hämärässä käyttämisen helpottamiseksi. Ohjauspyörän ”kosketustuntevat” painikkeet on korvattu tavallisilla fyysisillä napeilla, ja hyvä niin.Ulkonäköpuolella Volkswagen on tehnyt ledimatriisietuvaloistakin yhteneväiset, joka on mahdollistanut lain puitteissa tehdä myös keulan logosta valaistun. Onkohan tämä tehty silmällä pitäen teinejä joille Golf päätyy ensiautoksi 15 vuoden päästä, niin ei tarvitse tilailla koristeledejä epäeettisinä pidetyistä aasialaisista verkkokaupoista? Pieniä ulkonäköuudistuksia on tehty myös puskureihin varustelusta riippuen, ja uusia korivärejä on tarjolla neljä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt- ja lataushybridit pääroolissaValtaosan Golfin myynnistä tulee yhä kattamaan 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi ja lataushybridit eHybrid ja GTE. Latausmallin akun kapasiteetti on kasvanut roimasti lukemaan 19,7 kilowattituntia, joka tarkoittaa noin sadan kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Lataushybridit eivät tosin tule tarjolle farmarikorin kanssa. Lisäksi tarjolla on 2-litrainen dieselmoottori kahdella tehovariantilla, sekä tietysti 2,0-litraiset GTI- ja R-mallit.Rattipainikkeet ovat nykyään Golfissa aina perinteistä mallia – ja hyvä niin.Koeajoon otettiin ensimmäiseksi pitkäkattoinen Variant-kori ja 1,5-litrainen eTSI -voimalinja. Tuttuun tapaan kommentit voimalinjasta voi kiteyttää seuraavanlaisesti: tehoa riittävästi, muttei runsaasti, kulutus reippaassa maantieajossa alle kuuden litran sadalle kilometrille ja DSG vaihtaa huomaamattomasti, mutta jää ajoittain miettimään mikä vaihde silmässä kannattaisikaan olla. Ajotuntuma Golfissa on yhä kohdallaan, ohjaus palauttaa hyvin, alusta joustaa sopivasti, mutta pintakovuudet tuntuvat hieman terävähkösti läpi. Tämäkin olisi todennäköisesti korjattavissa hieman pullamaisemmalla rengastuksella. Ajomukavuuden osalta häiritsevin tekijä on auton takapäästä karkeilla tienpinnoilla kantautuva rengasmelu.Yhä lapsenvaivaa?Vaikka käyttöliittymä onkin aiempaa selkeämpi, viikon koeajon aikana käyttöliittymästä löytyi myös pariin otteeseen moitittavaa. Tietoviihdejärjestelmän näyttö sammui pariin kertaan ilman mitään syytä, ja pari kertaa pientä jähmimistäkin tapahtui. Pääsääntöisesti järjestelmät kuitenkin toimivat hyvin. Ennen kaikkea kiitosta täytyy antaa ohjauspyörän uusvanhoille fyysisille painikkeille, jotka toimivat yksiselitteisesti paljon paremmin kuin kokeiluksi jääneet ”kosketustunnokkaat” painikkeet.Keulalogokin on tätä nykyä valaistu.Edullisimmillaan päivitetty Volkswagen Golf on 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ilman kevythybridiä ja Comfort-varustelulla, jolloin hinta alkaa 30 329 eurosta. Koeajetun kevythybridin hinta alkaa pykälää pienemmällä Comfort-varustelulla 33 103 eurosta. Pienempitehoinen lataushybridi kustantaa edullisimmillaan 42 982 euroa ja dieselin hintoja ei ole vielä julkaistu.Pohjimmiltaan Golf on yhä se hyvä perusauto, johon lähes kuka tahansa voi hypätä. Nykyään, pienoisista parannuksista huolimatta, käyttäjältä vaaditaan yhä jonkin asteista diginatiiviutta ja hermoja käyttöliittymän jökkimisen kanssa, joka ei todellakaan istu Golfin perinteiseen konseptiin. Volkswagen Golf Variant Style Business 1.5 eTSI 110 kW POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,5 l/100km CO2-päästöt 125 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s huippunopeus 224 km/h Mitat Pituus 4 638 mm Leveys 1 789 mm Korkeus 1 487 mm Akseliväli 2 669 mm Tavaratila 611–1 642 l Omamassa 1 440 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v Hinta alkaen 36 028 € koeajoauto 42 993 € Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle