18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf päivittyi kevyesti, ja poisti joitain edeltäjäversion mokia. Volkswagen Golf porskuttaa yhä, vaikka automaailman voimakas sähköistyminen ja katumaasturiutuminen ovat syöneet osansa ikivihreän tontilta. Nyt Golfin kahdeksas sukupolvi on saanut kasvojenkohotuksen, joka kantaa nyt siis nimeä Volkswagen Golf 8.5.Kahdeksas sukupolvi esiteltiin vuoden 2019 lopulla. Auto jakoi perusrakenteen edeltävän sukupolven kanssa, ja muut muutokset eivät puolestaan nostaneet hirveästi riemua. Golfille tyypillinen helppokäyttöisyys ja erinomainen ergonomia tuntui jääneen suunittelussa digivimman jalkoihin. Lopputuloksena oli yhä hyvä auto, joka kuitenkin tuntui kokonaisuudessa edeltäjäänsä köykäisemmälle kokonaisuudelle. Ajettavuus Kulutus Runsas käyttövoimavalikoima Rengasmelu Käyttöliittymän jumahtelut DSG:n tuumaustauot Volkswagen on kuitenkin osoittanut viime aikoina kuuntelevansa saamaansa palautetta. Esimerkiksi ID.3 -täyssähköautossa tehtiin useita muutoksia asioihin, jotka olivat ärsyttäneet kuluttajakuntaa.Samalla linjalla jatketaan myös Golfin päivityksen kanssa: tietoviihdejärjestelmän monimutkaiseksi moitittua käyttöliittymää on hieman yksinkertaistettu, ja järjestelmä on nyt myös aiempaa suorituskykyisempi jäätymisien välttämiseksi. Fyysiset painikkeet korvanneet kosketusliukusäätimet äänenvoimakkuudelle ja lämpötilalle ovat yhä olemassa, mutta nyt ne on taustavalaistu hämärässä käyttämisen helpottamiseksi. Ohjauspyörän ”kosketustuntevat” painikkeet on korvattu tavallisilla fyysisillä napeilla, ja hyvä niin.Ulkonäköpuolella Volkswagen on tehnyt ledimatriisietuvaloistakin yhteneväiset, joka on mahdollistanut lain puitteissa tehdä myös keulan logosta valaistun. Onkohan tämä tehty silmällä pitäen teinejä joille Golf päätyy ensiautoksi 15 vuoden päästä, niin ei tarvitse tilailla koristeledejä epäeettisinä pidetyistä aasialaisista verkkokaupoista? Pieniä ulkonäköuudistuksia on tehty myös puskureihin varustelusta riippuen, ja uusia korivärejä on tarjolla neljä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt- ja lataushybridit pääroolissaValtaosan Golfin myynnistä tulee yhä kattamaan 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi ja lataushybridit eHybrid ja GTE. Latausmallin akun kapasiteetti on kasvanut roimasti lukemaan 19,7 kilowattituntia, joka tarkoittaa noin sadan kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Lataushybridit eivät tosin tule tarjolle farmarikorin kanssa. Lisäksi tarjolla on 2-litrainen dieselmoottori kahdella tehovariantilla, sekä tietysti 2,0-litraiset GTI- ja R-mallit.Rattipainikkeet ovat nykyään Golfissa aina perinteistä mallia – ja hyvä niin.Koeajoon otettiin ensimmäiseksi pitkäkattoinen Variant-kori ja 1,5-litrainen eTSI -voimalinja. Tuttuun tapaan kommentit voimalinjasta voi kiteyttää seuraavanlaisesti: tehoa riittävästi, muttei runsaasti, kulutus reippaassa maantieajossa alle kuuden litran sadalle kilometrille ja DSG vaihtaa huomaamattomasti, mutta jää ajoittain miettimään mikä vaihde silmässä kannattaisikaan olla. Ajotuntuma Golfissa on yhä kohdallaan, ohjaus palauttaa hyvin, alusta joustaa sopivasti, mutta pintakovuudet tuntuvat hieman terävähkösti läpi. Tämäkin olisi todennäköisesti korjattavissa hieman pullamaisemmalla rengastuksella. Ajomukavuuden osalta häiritsevin tekijä on auton takapäästä karkeilla tienpinnoilla kantautuva rengasmelu.Yhä lapsenvaivaa?Vaikka käyttöliittymä onkin aiempaa selkeämpi, viikon koeajon aikana käyttöliittymästä löytyi myös pariin otteeseen moitittavaa. Tietoviihdejärjestelmän näyttö sammui pariin kertaan ilman mitään syytä, ja pari kertaa pientä jähmimistäkin tapahtui. Pääsääntöisesti järjestelmät kuitenkin toimivat hyvin. Ennen kaikkea kiitosta täytyy antaa ohjauspyörän uusvanhoille fyysisille painikkeille, jotka toimivat yksiselitteisesti paljon paremmin kuin kokeiluksi jääneet ”kosketustunnokkaat” painikkeet.Keulalogokin on tätä nykyä valaistu.Edullisimmillaan päivitetty Volkswagen Golf on 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ilman kevythybridiä ja Comfort-varustelulla, jolloin hinta alkaa 30 329 eurosta. Koeajetun kevythybridin hinta alkaa pykälää pienemmällä Comfort-varustelulla 33 103 eurosta. Pienempitehoinen lataushybridi kustantaa edullisimmillaan 42 982 euroa ja dieselin hintoja ei ole vielä julkaistu.Pohjimmiltaan Golf on yhä se hyvä perusauto, johon lähes kuka tahansa voi hypätä. Nykyään, pienoisista parannuksista huolimatta, käyttäjältä vaaditaan yhä jonkin asteista diginatiiviutta ja hermoja käyttöliittymän jökkimisen kanssa, joka ei todellakaan istu Golfin perinteiseen konseptiin. Volkswagen Golf Variant Style Business 1.5 eTSI 110 kW POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,5 l/100km CO2-päästöt 125 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s huippunopeus 224 km/h Mitat Pituus 4 638 mm Leveys 1 789 mm Korkeus 1 487 mm Akseliväli 2 669 mm Tavaratila 611–1 642 l Omamassa 1 440 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v Hinta alkaen 36 028 € koeajoauto 42 993 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa