30.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Volvo EX30 Single Core – Ennakkoluulojen vanki Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX 30 on ollut kevään odotetuin ja turhauttavin sähköautouutuus. Ensin Volvo EX 30 aiheutti valtavan ennakkoinnostuksen olemalla ensimmäinen sähköautoksi suunniteltu Volvo ja vieläpä hinnaltaan edullinen. Suomalaisetkin tilasivat näkemättä niitä toista tuhatta uskoen uutukaisen täyttävän Volvolle ominaiset hyveet ajoasennosta, istuimista, helppokäyttöisyydestä ja laadukkuudesta. Moiset odotukset kokivat kuitenkin kolauksen, ensimmäiset koeajokommentit eivät olleet mairittelevia edes ensin esitellyistä kalleimmista versioista. Nyt olemme saaneet vihdoin koeajoon hinnaston halvimman perusmallin. Kollegoiden vuodatuksien jälkeen ennakko-odotukseni eivät olleet korkealla, mutta silloinhan onkin mahdollisuus yllättyä iloisesti. Ainakin Volvo uskoo tuotteeseensa, aloitushintaa on nostettu toista tonnia kilpailijoiden laskiessa hintojaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava pikkuautoEX30 on Volvon pienin malli, tarkoitus ei ole ollutkaan olla perheauto, vaan pikkuauto. Siinä luokassa tilaa on kelvollisesti, takapenkin jalkatilat näyttävät kapoisilta, mutta niin vaan aikuinenkin mahtuu sinne istumaan jalat koukussa tosin. Sikäli moitteissa on perää, että vaikkapa Volkswagen ID.3:een on saatu paremmat tilat samoihin ulkomittoihin. Kuitenkin eniten harmittaa korkean lattian tuoma ajoasento ja istuimen laimea muotoilu. Kannattiko Volvon pilata maineensa erinomaisesta istuinergonomiasta. Istuinten verhoilu on kierrätysmateriaalia, joka muovimaisuudestaan huolimatta on oikeastaan miellyttävä istua ja katsoa, lika ei kuitenkaan irtoa helposti. Tavaratila on selkeän muotoisena helppo lastata, osan johdoista ja tarvikkeista saa sullottua etutavaratilaan. Keskinäytön ehdoillaPelkistetty sisäilme on kyllä skandinaavisen tyylikäs, mutta käytettävyys on jäänyt kauas tutumpien Volvojen intuitiivisestä logiikasta. Nappulathan ovat enimmäkseen hävinneet jo kilpailijoistakin, mutta Volvo on poistanut myös mittariston. Kojelautaan on jäänyt vain ilmastoinnin suuttimet. Kaikkea hallitaan keskinäytön kautta, myös esimerkiksi valojen kytkemistä, sivupeilien säätöjä ja hanskalokeron kantta. Mittariston tiedot näkyvät näytön yläosassa melko vaatimattoman kokoisina, varsinkin varoitukset lukulaseja vaativalla fontilla. Vaikka toimintojen etsiminen ja valikoiden selailu ei vielä muuten turhauttaisikaan, ärsytyskynnys ylittyy tarkkaavaisuusvahdin aloittaessa varoituspiippauksensa. Katseen jumittuminen jo pariksi sekunniksi näyttöruudun saloihin aiheuttaa huomautuksen kiinnittää huomio liikenteeseen. Äänivaroituksia tulee sen verran taajaan, että niihin lakkaa kiinnittämästä huomiota, se ei kai liene niiden tarkoitus. Volvo on näköjään harhautumassa periaatteistaan äärimmäisen turvallisuuden polulta. Ratin oikeanpuoleinen viiksi on vaihteenvalitsin, lisäksi siitä kytketään vakionopeudensäädin vetämällä vaihde D:lle toisen kerran. Sinänsä kätevää, kunhan sen keksii. Ikkunannostimet ovat keskikyynärnojassa, Volkswagen ID:n tapaan nappuloita on vain kaksi erillisellä valinnalla eteen tai taakse.Ripeä liikkeissäänHalvimman EX30:n moottori on takana, tehoa on pikkuautolle kunnioitettavat 200 kW ja suoritusarvot vastaavasti erittäin ripeät, luistonestolle on käyttöä kesäkelilläkin. Ajonvakautus puuttuu peliin pienellä viiveellä, mutta sitten sitäkin innokkaammin. Perusmallin 49 kWh:n rautafosfaattiakku (LFP) on edullisempi valmistaa ja paremmin latausta kestävä kuin isompi 65 kWh nikkelimangaanikoboltti-akku (NMC). Energiatiheys on LFP:llä kuitenkin huonompi, joten akun koosta riippumatta auton paino on kutakuinkin samoissa lukemissa. Talveen NMC kuitenkin sopinee paremmin ilmalämpöpumppunsa ansiosta, kylmyys nostaa kulutusta vähemmän. Kesäkelissä keskikulutus 17 kWh/100km vastaa ilmoitettua normikulutusta, sillä toimintamatkaksi 49 kWh:n akku riittää 280 kilometriin, talvella 200:kin voi tehdä tiukkaa. Pikalataustehoksi ilmoitetaan 130 kW, mutta kokeiltaessa 90 kW jäi maksimiksi lämpimälläkin akulla.Ajettavuudeltaan uutuus ei tunnu Volvolta. Neliskanttisen ohjauspyörän tarkoitus jää hämäräksi, ohjaus on turhan keveäksi ja tunnottomaksi tehostettu. Jousitus ja iskunvaimennuskaan eivät houkuttele teholukemaa vastaavaan urheilulliseen ajoon, mutta kyyti on mukavaa ja äänetöntä. suorituskyky mukavuus takatilat ajoasento ohjaus toimintamatka käyttökokemus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volvo EX 30 Single Core SÄHKÖAUTO, takaveto 200 kW (272 hv) 343 Nm Akku brutto 51 kWh / netto 49 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 130 kW WLTP-kulutus 17,1 kWh / 100 km toimintamatka 280 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,7 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 233 mm Leveys 1 838 mm Korkeus 1 550 mm Akseliväli 2 650 mm Tavaratila 318 – 904 l (edessä 7 l) Omamassa 1 840 kg perävaunu 1000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 38 450 € koeajoauto 38 450 € Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – Den glider ut 6.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – missä kohti Volvon edullista sähköautoa on oikein säästelty? 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 18.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: sähkörintamalta ei mitään uutta – Volvo EX30 4.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: kaapelivapaa juhannus, tosin ei vapaaehtoisesti – Volvo EX30 21.6.2024 Volvo EX30 Volvo EX30 ja odottamaton annos naapurimaan kieltä 6.6.2024 Käyttötesti Volvo EX30 on pikkuauto, mutta riittääkö sen tilat edes satunnaiseen lapsiperhekäyttöön? 23.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 ja lataamisen veriuhri 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 28.3.2024 Käyttötesti Käyttötesti alkaa – tervetuloa ristiriitainen Volvo EX30! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?