19.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: ei aivan tuliterä SsangYong Rexton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYongin maasturimalliston lippulaiva ei ole aivan tuliterä. Hyvää: tilat viidelle, etenemiskyky, vetokyky, automaatin toiminta. Huonoa: hidas ohjaus, korkea lastauskynnys, kulutus, suorituskyky. Hämmästelimme toimittajakollegan kanssa 2000-luvun alkupuoliskolla Rextonin ensiesittelyä Geneven autonäyttelyssä. Sen tehtävä oli korvata meillekin 1990-luvulla pikavisiitin tehnyt maasturi SsangYong Musso. Muistan maininneeni korealaisen uutuuden silloin onnistuneeksi ja tervetulleeksi Suomeenkin. Muotoilussa apuja oli saatu Giugiaron suunnittelutoimistolta ja alakertaan oli lainattu silloisen Mercedeksen M-sarjan tekniikkaa moottoreineen. Nyt saamme Rextonin vihdoin Suomeen, mutta onko sille enää sijaa? Peruseväät alkavat olla vanhentuneita, tosin moottori, keulan ilme, sisustus ja varustelu on päivitetty matkan varrella. Tehtaan omistuskin on tällä välin siirtynyt intialaiselle Mahindralle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtoehto käytetylle Kooltaan ja ominaisuuksiltaan se osuu Mitsubishi Pajeron ja Toyota Land Cruiserin tontille. Maahantuoja ehdotti pahimmaksi kilpailijaksi käytettyä Land Cruiseria. Muilla markkinoilla Rexton osuu Kia Sportagen ja Hyundai iX35:n hintahaarukkaan, mutta meillä se on kalliimpi hiilidioksidipäästöjen raskauttaman autoveron takia. Myynnin on ilmoitettu alkavan maaliskuun lopulla. Viiden vuoden takuu helpottaa uutta merkkiä harkitsevien tuskaa. Aina seitsenpaikkainen Rexton tuodaan Suomeen aina seitsenpaikkaisena. Viidelle tavaroineen tilaa on mukavasti. Takimmaiselle riville saa aikuisenkin suostuteltua, mutta omimmillaan se on lapsille tai tilapäiskäyttöön. Keskimmäisen rivin selkänojan kallistusta säätämällä tilannetta voi helpottaa. Seitsemän paikan ollessa käytössä tavaratila jää olemattomaksi useimpien kilpailijoiden tavoin. Kolmannen rivin kaataminen on työlästä, niskatuet on erikseen irroitettava ja lattiataso jää korkeaksi. Istuimet ovat kunnolla mitoitettuja, esittelyautossa oli nahkaverhoilu ja sähkösäädöt ekstrana. Ajoasennosta tulee kelvollinen, jos ratin harvakseen asetetuista kallistussäädöistä joku sattuu istumaan käteen. Kojelauta on vanhahtavan oloinen, mutta siihen on tulossa vielä muutoksia ennen myynnin aloitusta. Kytkettävä neliveto Rexton kuuluu tekniikaltaan perinteisten oikeiden maastureiden kastiin. Erillinen tikapuurunko, pitkät ulosjoustot, kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto takaavat etenemisen pidemmilläkin tiettömillä taipaleilla, siinä missä modernimmat sähköiset luistonestot ylikuumenevat ja vikaantuvat. Nelivedon voi kytkeä vauhdissa, alennusvaihteiston vain pysähdyksissä. Takavetoisena Rexton on vallattoman kevytperäinen, luistonesto torppaa tehot vasta leveässä sladissa. Nelivedon kytkeminen kankeuttaa liukkaalla parkkiruutuun vekslaamista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksilitrainen diesel Myös 2 600 kilon vetopaino kuuluu Rextonin valtteihin. Tosin ainoa moottorivaihtoehto, kaksilitrainen diesel (155 hv) tuntuu uupuneelta maantiellä jo viiden hengen kuormalla ilman kärryäkin. Maantiellä Rexton antaa kilpailijoille muutenkin etumatkaa, hidas ohjaus kaipaisi lisää vastetta ja jousitus jää tutisemaan epätasaisuuksissa. Positiivisinta on kohtuullinen melutaso kiihdytyksissäkin. Myös viisilovisen automaatin pehmeä ja looginen toiminta ansaitsee kiitokset, tosin perinteisten automaattien tavoin suorituskyvyn ja kulutuksen kustannuksella. Pienen moottorin rasitustaso näkyy lopputankkauksessa, naftaa paloi yli kymmenen litraa satasella. Teksti ja kuvat: Petri Munukka SsangYong Rexton W RX200 e-XDI Hinta alkaen 45 990 € Ajoneuvovero 225 €/ v Käyttövoimavero 562 €/ v Moottori 1 998 cm³ dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, välijäähdytin, yhteispaineruiskutus, 5-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 114 kW (155 hv), 4000 r/min Vääntö 360 Nm (1500–2800 r/min) Vääntö 360 Nm (1500–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,2 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 9,9 (kaup.) / 6,7 (maant.) / NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 206 g/km Mitat pituus 4755 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1840 mm, akseliväli 2835 mm Tavaratila: 135–2040 l Omamassa: 1985 kg Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt