19.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: ei aivan tuliterä SsangYong Rexton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYongin maasturimalliston lippulaiva ei ole aivan tuliterä. Hyvää: tilat viidelle, etenemiskyky, vetokyky, automaatin toiminta. Huonoa: hidas ohjaus, korkea lastauskynnys, kulutus, suorituskyky. Hämmästelimme toimittajakollegan kanssa 2000-luvun alkupuoliskolla Rextonin ensiesittelyä Geneven autonäyttelyssä. Sen tehtävä oli korvata meillekin 1990-luvulla pikavisiitin tehnyt maasturi SsangYong Musso. Muistan maininneeni korealaisen uutuuden silloin onnistuneeksi ja tervetulleeksi Suomeenkin.Muotoilussa apuja oli saatu Giugiaron suunnittelutoimistolta ja alakertaan oli lainattu silloisen Mercedeksen M-sarjan tekniikkaa moottoreineen.Nyt saamme Rextonin vihdoin Suomeen, mutta onko sille enää sijaa? Peruseväät alkavat olla vanhentuneita, tosin moottori, keulan ilme, sisustus ja varustelu on päivitetty matkan varrella. Tehtaan omistuskin on tällä välin siirtynyt intialaiselle Mahindralle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtoehto käytetylleKooltaan ja ominaisuuksiltaan se osuu Mitsubishi Pajeron ja Toyota Land Cruiserin tontille. Maahantuoja ehdotti pahimmaksi kilpailijaksi käytettyä Land Cruiseria. Muilla markkinoilla Rexton osuu Kia Sportagen ja Hyundai iX35:n hintahaarukkaan, mutta meillä se on kalliimpi hiilidioksidipäästöjen raskauttaman autoveron takia.Myynnin on ilmoitettu alkavan maaliskuun lopulla. Viiden vuoden takuu helpottaa uutta merkkiä harkitsevien tuskaa.Aina seitsenpaikkainenRexton tuodaan Suomeen aina seitsenpaikkaisena. Viidelle tavaroineen tilaa on mukavasti. Takimmaiselle riville saa aikuisenkin suostuteltua, mutta omimmillaan se on lapsille tai tilapäiskäyttöön. Keskimmäisen rivin selkänojan kallistusta säätämällä tilannetta voi helpottaa.Seitsemän paikan ollessa käytössä tavaratila jää olemattomaksi useimpien kilpailijoiden tavoin. Kolmannen rivin kaataminen on työlästä, niskatuet on erikseen irroitettava ja lattiataso jää korkeaksi.Istuimet ovat kunnolla mitoitettuja, esittelyautossa oli nahkaverhoilu ja sähkösäädöt ekstrana. Ajoasennosta tulee kelvollinen, jos ratin harvakseen asetetuista kallistussäädöistä joku sattuu istumaan käteen. Kojelauta on vanhahtavan oloinen, mutta siihen on tulossa vielä muutoksia ennen myynnin aloitusta.Kytkettävä nelivetoRexton kuuluu tekniikaltaan perinteisten oikeiden maastureiden kastiin. Erillinen tikapuurunko, pitkät ulosjoustot, kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto takaavat etenemisen pidemmilläkin tiettömillä taipaleilla, siinä missä modernimmat sähköiset luistonestot ylikuumenevat ja vikaantuvat.Nelivedon voi kytkeä vauhdissa, alennusvaihteiston vain pysähdyksissä. Takavetoisena Rexton on vallattoman kevytperäinen, luistonesto torppaa tehot vasta leveässä sladissa. Nelivedon kytkeminen kankeuttaa liukkaalla parkkiruutuun vekslaamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksilitrainen dieselMyös 2 600 kilon vetopaino kuuluu Rextonin valtteihin. Tosin ainoa moottorivaihtoehto, kaksilitrainen diesel (155 hv) tuntuu uupuneelta maantiellä jo viiden hengen kuormalla ilman kärryäkin.Maantiellä Rexton antaa kilpailijoille muutenkin etumatkaa, hidas ohjaus kaipaisi lisää vastetta ja jousitus jää tutisemaan epätasaisuuksissa. Positiivisinta on kohtuullinen melutaso kiihdytyksissäkin.Myös viisilovisen automaatin pehmeä ja looginen toiminta ansaitsee kiitokset, tosin perinteisten automaattien tavoin suorituskyvyn ja kulutuksen kustannuksella. Pienen moottorin rasitustaso näkyy lopputankkauksessa, naftaa paloi yli kymmenen litraa satasella.Teksti ja kuvat: Petri Munukka SsangYong Rexton W RX200 e-XDI Hinta alkaen 45 990 € Ajoneuvovero 225 €/ v Käyttövoimavero 562 €/ v Moottori 1 998 cm³ dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, välijäähdytin, yhteispaineruiskutus, 5-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 114 kW (155 hv), 4000 r/min Vääntö 360 Nm (1500–2800 r/min) Vääntö 360 Nm (1500–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,2 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 9,9 (kaup.) / 6,7 (maant.) / NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 206 g/km Mitat pituus 4755 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1840 mm, akseliväli 2835 mm Tavaratila: 135–2040 l Omamassa: 1985 kg Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen