24.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: mykistävä Porsche 911 GT3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei nopein, ei tehokkain, ei kaunein. Silti 911 GT3 on ehkä maailman paras urheiluauto. Porsche 911 GT3:ssa viehättää monista nykyautoista puuttuva puhtaus. Laajan 911-malliston ääriurheilullisen pään edustajana se keskittyy tasan yhteen asiaan: upeaan ajokokemukseen. Koska GT3 ei yritä osata kaikkea, ei sen tarvitse kompastua keinotekoisten ajotilojen viidakkoon. Miksi kaasunvastetta tai ohjaustehostusta tarvitsisi säätää, kun ne on hiottu kohdalleen vuosikymmenien kokemuksella? Turhien säätöjen puute saa 911 GT3:n tuntumaan uudeksi autoksi poikkeuksellisen mekaaniselta. Mekaanisuutta tukevat jarrujen ja ohjauksen poikkeuksellisen hyvä tuntuma. Sitäkin suurempi merkitys lienee tinkimättömällä viimeistelyllä, jonka ansiosta huipputekniikka häviää taustalle tukemaan ajokokemusta. Nelipyöräohjaus on mainio esimerkki. Muiden valmistajien nelipyöräohjausten tavoin se tuo ketteryyttä alle 50 kilometrin tuntivauhdissa. Kun nopeus nousee yli 80 kilometriin tunnissa lisää nelipyöräohjaus vakautta auton kulkuun. Tehokkaasta toiminnasta huolimatta järjestelmä sulautuu niin hyvin taustalle, ettei tietämätön huomaisi sen olemassaoloa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arkiajo mahdollista GT3:n jousitus on jäykkä, mutta pyöristää töyssyjä juuri riittävän paljon. Arkiajo oikealla suhtautumisella on täysin mahdollista. Vakiovarustelu on keskitasoisen perheauton luokkaa, mutta ylimääräinen luksus löytyy vasta lisävarustelistalta Järeä turvakaari, kuusipisteturvavyöt ja palosammutin ovat saatavilla ilman lisäkustannuksia. Taustapeilistä näkyvä turvakaaren ristikko ja suuri takasiipi jaksavat hymyilyttää päivästä toiseen. Huonokuntoisemmilla teillä auton sähkösäätöinen iskunvaimennus joutuu koville, sillä joustovarat ovat todella lyhyet. Iskunvaimennuksen viimeistelyssä on kuitenkin onnistuttu – GT3 etenee huonokuntoisellakin tiellä häkellyttävää vauhtia, vailla rumia pohjaamisia. Takamoottorista huolimatta keula ohjautuu mutkiin hanakasti. Keulan keveyden huomaa vain nopeissa loivissa kaarteissa. Vuosikymmenten myötä Porsche on kesyttänyt takamoottorin metkut, mutta sen edut ovat yhä tallella: peräpainoisuuden ansiosta vetopito on hurja. Alusta täysin säädettävissä Mutkaisen maaseututien lisäksi 911 GT3 on suunniteltu ratapäiväkäyttöön sopivaksi. Varikolla auton käytöstä voi hioa mieltymystensä mukaan: jousituksen korkeutta, kallistuksenvakaajien jäykkyyttä ja pyörien sivuttaispitoon vaikuttava camber-pystykallistumaa voi säätää tavallisin työkaluin. Koeajoauton keltaiset jarrusatulat viestivät hiilikuitukeraamisista PCCB-jarruista. Etujarrulevyjen halkaisija on 410 millimetriä, eli yli 16 tuumaa. Eksoottinen jarrulevymateriaali laskee jousittamatonta massaa ja kestää kovimmankin ratarääkin, mutta hinta on huima: noin 17 500 euroa. Mihin tahansa GT3:lla ajaa, kannattaa radio pitää suljettuna. Bokserikuutosen työskentely tarjoaa mielenkiintoista kuultavaa jo kaupunkinopeuksissa. Annoksen moottoriurheiluhenkeä tuo vaihteiston epämääräiset kalkahdukset kaupunkinopeuksissa. 9 000 1/min Vapaasti hengittävän moottorin suoritusarvot ovat poikkeuksellisia: 440 newtonmetrin vääntömomentti 3,8-litran iskutilavuudesta on hämmästyttävä suoritus. 475 hevosvoiman huipputeho on kunnioitettava lukema sekin. Numeroarvot ja taulukot kuitenkin unohtuvat, kun maata viistävä keula suuntautuu ensimmäiseen tunneliin: ikkunat auki, nopea alaspäin vaihto kakkosvaihteelle. Mittariston keskelle sijoitettu kierroslukumittari heilahtaa kohti kello kahtatoista ja 5 000 minuuttikierroksen lukemaa. Kaasunpainallus täyttää maailman silkalla äänen volyymillä. Sointi alkaa bokserikuutoselle tyypillisellä karheudella, joka kiristyy nopeasti tasaiseksi ulvonnaksi. Yksittäiset nyanssit katoavat tyystin kierroslukumittarin kiitäessä kohti 9 000 kierrosta minuutissa. Viimeiset tuhat kierrosta nostavat GT3:n voimanlähteen omaan luokkaansa. Sointiin tulee lähes epätoivoista sävyä – kuin moottori olisi vapautettu rajoittavista kahleista yhtä viimeistä vetoa varten. Vaan ei. Nykäys oikeanpuoleisesta vaihtolavasta, ja huippunopea kaksoiskytkinvaihteisto kytkee seuraavan pykälän. Kierrokset laskevat reilulla tuhannella, ja näytös alkaa alusta. Porsche 911 GT3 on hämmentävä auto. Se ei yritä olla monitaituri, vaan pelkkä tinkimättömän ajokokemuksen tarjoaja. Sillä alalla suoritus on täysi napakymppi. Upeasta suorituksesta huolimatta Porsche on jo korottanut panoksia: rajoitettuna eränä valmistettava GT3 RS on vieläkin nopeampi, leveämpi ja voimakkaampi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 911 GT3 Hinta alkaen 260 821 € Moottori 6-sylinterinen bokserimoottori, 3 799 cm³, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, takaveto Teho 350 kW (475 hv), 8250 r/min Vääntö 440 Nm (6250 r/min) Vääntö 440 Nm (6250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 289 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?