24.10.2015

Koeajo: mykistävä Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3

Ei nopein, ei tehokkain, ei kaunein. Silti 911 GT3 on ehkä maailman paras urheiluauto.

Porsche 911 GT3:ssa viehättää monista nykyautoista puuttuva puhtaus. Laajan 911-malliston ääriurheilullisen pään edustajana se keskittyy tasan yhteen asiaan: upeaan ajokokemukseen.

Koska GT3 ei yritä osata kaikkea, ei sen tarvitse kompastua keinotekoisten ajotilojen viidakkoon. Miksi kaasunvastetta tai ohjaustehostusta tarvitsisi säätää, kun ne on hiottu kohdalleen vuosikymmenien kokemuksella?

Turhien säätöjen puute saa 911 GT3:n tuntumaan uudeksi autoksi poikkeuksellisen mekaaniselta. Mekaanisuutta tukevat jarrujen ja ohjauksen poikkeuksellisen hyvä tuntuma. Sitäkin suurempi merkitys lienee tinkimättömällä viimeistelyllä, jonka ansiosta huipputekniikka häviää taustalle tukemaan ajokokemusta.

Nelipyöräohjaus on mainio esimerkki. Muiden valmistajien nelipyöräohjausten tavoin se tuo ketteryyttä alle 50 kilometrin tuntivauhdissa. Kun nopeus nousee yli 80 kilometriin tunnissa lisää nelipyöräohjaus vakautta auton kulkuun.

Tehokkaasta toiminnasta huolimatta järjestelmä sulautuu niin hyvin taustalle, ettei tietämätön huomaisi sen olemassaoloa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arkiajo mahdollista

GT3:n jousitus on jäykkä, mutta pyöristää töyssyjä juuri riittävän paljon. Arkiajo oikealla suhtautumisella on täysin mahdollista. Vakiovarustelu on keskitasoisen perheauton luokkaa, mutta ylimääräinen luksus löytyy vasta lisävarustelistalta

Järeä turvakaari, kuusipisteturvavyöt ja palosammutin ovat saatavilla ilman lisäkustannuksia. Taustapeilistä näkyvä turvakaaren ristikko ja suuri takasiipi jaksavat hymyilyttää päivästä toiseen.

Huonokuntoisemmilla teillä auton sähkösäätöinen iskunvaimennus joutuu koville, sillä joustovarat ovat todella lyhyet. Iskunvaimennuksen viimeistelyssä on kuitenkin onnistuttu – GT3 etenee huonokuntoisellakin tiellä häkellyttävää vauhtia, vailla rumia pohjaamisia.

Takamoottorista huolimatta keula ohjautuu mutkiin hanakasti. Keulan keveyden huomaa vain nopeissa loivissa kaarteissa. Vuosikymmenten myötä Porsche on kesyttänyt takamoottorin metkut, mutta sen edut ovat yhä tallella: peräpainoisuuden ansiosta vetopito on hurja.

Alusta täysin säädettävissä

Mutkaisen maaseututien lisäksi 911 GT3 on suunniteltu ratapäiväkäyttöön sopivaksi. Varikolla auton käytöstä voi hioa mieltymystensä mukaan: jousituksen korkeutta, kallistuksenvakaajien jäykkyyttä ja pyörien sivuttaispitoon vaikuttava camber-pystykallistumaa voi säätää tavallisin työkaluin.

Koeajoauton keltaiset jarrusatulat viestivät hiilikuitukeraamisista PCCB-jarruista. Etujarrulevyjen halkaisija on 410 millimetriä, eli yli 16 tuumaa. Eksoottinen jarrulevymateriaali laskee jousittamatonta massaa ja kestää kovimmankin ratarääkin, mutta hinta on huima: noin 17 500 euroa.

Mihin tahansa GT3:lla ajaa, kannattaa radio pitää suljettuna. Bokserikuutosen työskentely tarjoaa mielenkiintoista kuultavaa jo kaupunkinopeuksissa. Annoksen moottoriurheiluhenkeä tuo vaihteiston epämääräiset kalkahdukset kaupunkinopeuksissa.

9 000 1/min

Vapaasti hengittävän moottorin suoritusarvot ovat poikkeuksellisia: 440 newtonmetrin vääntömomentti 3,8-litran iskutilavuudesta on hämmästyttävä suoritus. 475 hevosvoiman huipputeho on kunnioitettava lukema sekin.

Numeroarvot ja taulukot kuitenkin unohtuvat, kun maata viistävä keula suuntautuu ensimmäiseen tunneliin: ikkunat auki, nopea alaspäin vaihto kakkosvaihteelle. Mittariston keskelle sijoitettu kierroslukumittari heilahtaa kohti kello kahtatoista ja 5 000 minuuttikierroksen lukemaa.

Kaasunpainallus täyttää maailman silkalla äänen volyymillä. Sointi alkaa bokserikuutoselle tyypillisellä karheudella, joka kiristyy nopeasti tasaiseksi ulvonnaksi. Yksittäiset nyanssit katoavat tyystin kierroslukumittarin kiitäessä kohti 9 000 kierrosta minuutissa.

Viimeiset tuhat kierrosta nostavat GT3:n voimanlähteen omaan luokkaansa. Sointiin tulee lähes epätoivoista sävyä – kuin moottori olisi vapautettu rajoittavista kahleista yhtä viimeistä vetoa varten.

Vaan ei. Nykäys oikeanpuoleisesta vaihtolavasta, ja huippunopea kaksoiskytkinvaihteisto kytkee seuraavan pykälän. Kierrokset laskevat reilulla tuhannella, ja näytös alkaa alusta.

Porsche 911 GT3 on hämmentävä auto. Se ei yritä olla monitaituri, vaan pelkkä tinkimättömän ajokokemuksen tarjoaja. Sillä alalla suoritus on täysi napakymppi. Upeasta suorituksesta huolimatta Porsche on jo korottanut panoksia: rajoitettuna eränä valmistettava GT3 RS on vieläkin nopeampi, leveämpi ja voimakkaampi.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Porsche 911 GT3

Hinta alkaen

260 821 €

Moottori

6-sylinterinen bokserimoottori, 3 799 cm³, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, takaveto

Teho

350 kW (475 hv), 8250 r/min

Vääntö

440 Nm (6250 r/min)

Vääntö

440 Nm (6250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,5 s

Huippunopeus

315 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 12,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

289 g/km

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat