24.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: mykistävä Porsche 911 GT3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei nopein, ei tehokkain, ei kaunein. Silti 911 GT3 on ehkä maailman paras urheiluauto. Porsche 911 GT3:ssa viehättää monista nykyautoista puuttuva puhtaus. Laajan 911-malliston ääriurheilullisen pään edustajana se keskittyy tasan yhteen asiaan: upeaan ajokokemukseen.Koska GT3 ei yritä osata kaikkea, ei sen tarvitse kompastua keinotekoisten ajotilojen viidakkoon. Miksi kaasunvastetta tai ohjaustehostusta tarvitsisi säätää, kun ne on hiottu kohdalleen vuosikymmenien kokemuksella?Turhien säätöjen puute saa 911 GT3:n tuntumaan uudeksi autoksi poikkeuksellisen mekaaniselta. Mekaanisuutta tukevat jarrujen ja ohjauksen poikkeuksellisen hyvä tuntuma. Sitäkin suurempi merkitys lienee tinkimättömällä viimeistelyllä, jonka ansiosta huipputekniikka häviää taustalle tukemaan ajokokemusta.Nelipyöräohjaus on mainio esimerkki. Muiden valmistajien nelipyöräohjausten tavoin se tuo ketteryyttä alle 50 kilometrin tuntivauhdissa. Kun nopeus nousee yli 80 kilometriin tunnissa lisää nelipyöräohjaus vakautta auton kulkuun.Tehokkaasta toiminnasta huolimatta järjestelmä sulautuu niin hyvin taustalle, ettei tietämätön huomaisi sen olemassaoloaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkiajo mahdollistaGT3:n jousitus on jäykkä, mutta pyöristää töyssyjä juuri riittävän paljon. Arkiajo oikealla suhtautumisella on täysin mahdollista. Vakiovarustelu on keskitasoisen perheauton luokkaa, mutta ylimääräinen luksus löytyy vasta lisävarustelistaltaJäreä turvakaari, kuusipisteturvavyöt ja palosammutin ovat saatavilla ilman lisäkustannuksia. Taustapeilistä näkyvä turvakaaren ristikko ja suuri takasiipi jaksavat hymyilyttää päivästä toiseen.Huonokuntoisemmilla teillä auton sähkösäätöinen iskunvaimennus joutuu koville, sillä joustovarat ovat todella lyhyet. Iskunvaimennuksen viimeistelyssä on kuitenkin onnistuttu – GT3 etenee huonokuntoisellakin tiellä häkellyttävää vauhtia, vailla rumia pohjaamisia.Takamoottorista huolimatta keula ohjautuu mutkiin hanakasti. Keulan keveyden huomaa vain nopeissa loivissa kaarteissa. Vuosikymmenten myötä Porsche on kesyttänyt takamoottorin metkut, mutta sen edut ovat yhä tallella: peräpainoisuuden ansiosta vetopito on hurja.Alusta täysin säädettävissäMutkaisen maaseututien lisäksi 911 GT3 on suunniteltu ratapäiväkäyttöön sopivaksi. Varikolla auton käytöstä voi hioa mieltymystensä mukaan: jousituksen korkeutta, kallistuksenvakaajien jäykkyyttä ja pyörien sivuttaispitoon vaikuttava camber-pystykallistumaa voi säätää tavallisin työkaluin.Koeajoauton keltaiset jarrusatulat viestivät hiilikuitukeraamisista PCCB-jarruista. Etujarrulevyjen halkaisija on 410 millimetriä, eli yli 16 tuumaa. Eksoottinen jarrulevymateriaali laskee jousittamatonta massaa ja kestää kovimmankin ratarääkin, mutta hinta on huima: noin 17 500 euroa.Mihin tahansa GT3:lla ajaa, kannattaa radio pitää suljettuna. Bokserikuutosen työskentely tarjoaa mielenkiintoista kuultavaa jo kaupunkinopeuksissa. Annoksen moottoriurheiluhenkeä tuo vaihteiston epämääräiset kalkahdukset kaupunkinopeuksissa.9 000 1/minVapaasti hengittävän moottorin suoritusarvot ovat poikkeuksellisia: 440 newtonmetrin vääntömomentti 3,8-litran iskutilavuudesta on hämmästyttävä suoritus. 475 hevosvoiman huipputeho on kunnioitettava lukema sekin.Numeroarvot ja taulukot kuitenkin unohtuvat, kun maata viistävä keula suuntautuu ensimmäiseen tunneliin: ikkunat auki, nopea alaspäin vaihto kakkosvaihteelle. Mittariston keskelle sijoitettu kierroslukumittari heilahtaa kohti kello kahtatoista ja 5 000 minuuttikierroksen lukemaa.Kaasunpainallus täyttää maailman silkalla äänen volyymillä. Sointi alkaa bokserikuutoselle tyypillisellä karheudella, joka kiristyy nopeasti tasaiseksi ulvonnaksi. Yksittäiset nyanssit katoavat tyystin kierroslukumittarin kiitäessä kohti 9 000 kierrosta minuutissa.Viimeiset tuhat kierrosta nostavat GT3:n voimanlähteen omaan luokkaansa. Sointiin tulee lähes epätoivoista sävyä – kuin moottori olisi vapautettu rajoittavista kahleista yhtä viimeistä vetoa varten.Vaan ei. Nykäys oikeanpuoleisesta vaihtolavasta, ja huippunopea kaksoiskytkinvaihteisto kytkee seuraavan pykälän. Kierrokset laskevat reilulla tuhannella, ja näytös alkaa alusta. Porsche 911 GT3 on hämmentävä auto. Se ei yritä olla monitaituri, vaan pelkkä tinkimättömän ajokokemuksen tarjoaja. Sillä alalla suoritus on täysi napakymppi. Upeasta suorituksesta huolimatta Porsche on jo korottanut panoksia: rajoitettuna eränä valmistettava GT3 RS on vieläkin nopeampi, leveämpi ja voimakkaampi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 911 GT3 Hinta alkaen 260 821 € Moottori 6-sylinterinen bokserimoottori, 3 799 cm³, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, takaveto Teho 350 kW (475 hv), 8250 r/min Vääntö 440 Nm (6250 r/min) Vääntö 440 Nm (6250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,5 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 289 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?