15.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: rivakasti kiihtyvä sähköauto Volkswagen eGolf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkö-Golfin valtit ovat ajettavuus ja ajomukavuus. Hyvää: äänettömyys, ripeys, tavaratila. Huonoa: toimintamatka, hinta. Sähköauto kiihtyy rivakasti, mutta on rengasääniä lukuunottamatta käytännössä äänetön kulkupeli.Sitkeyttä on tarjolla 270 newtonmetrin verran, ja se on käskyttäjänsä käytössä liikkeellelähdöstä alkaen ja jatkuvasti. Uusi Volkswagen eGolf on mukava kumppani etenkin taajamassa ja kaupungissa.Lievää raskassoutuisuutta ajoon tuo paino. Omamassaltaan eGolf painaa 1 585 kiloa, kun vaikka bensiinimalli (1.4 TSI DSG) painaa 1 249 kiloa.Viiden hengen eGolfissa ei ole tehty tilamyönnytyksiä: akut sijaitsevat akseleiden välissä auton alaosassa, joten tavaratilasta ei ole jouduttu nipistämään tilaa akuille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkät taipaleet haaveissaPidempää taivalta olisi lysti taittaa, ellei sitä estäisi sähköauton yhä vaatimaton toimintamatka täyslatauksella. Asutuskeskittymissä asuville 190 kilometrin toimintamatka voi riittää arkiajoihin, muttei ilman ennakointia ja suunnitelmallisuutta.Parasta olisi, että toistuvien arkiajojen kummassakin päässä, esimerkiksi työpaikalla ja kotosalla, olisi mahdollista aina ladata akkuja. Latausmahdollisuus vaatii riittävän virran lisäksi varmaa vapaata pysäköintipaikkaa.Pikalatausasemalla eGolfin saa ladattua 80-prosenttisesti puolessa tunnissa. Valmistaja lupaa, että kotilatauspisteessä akusto latautuu täyteen kahdeksassa tunnissa ja tavallisesta kotipistorasiasta 13 tunnissa.Kisa sieluista kiristyySuomen myydyin sähköauto on toistaiseksi ollut Nissan Leaf, joka maksaa noin 36 000 euroa. Sähkö-Golf on nelisentuhatta euroa Leafia kalliimpi. Jos vaakakupissa painavat ajettavuus, ohjaustuntuma ja kuljettajan valtakunnan järjestelyt, vie Golf pidemmän korren.Vaihtoehto on myös Ford Focus Electric, joka maksaa liki 42 000 euroa. Kolmikosta Fordille luvataan täyslatauksella 162 kilometrin toimintamatkaa, Nissanin Leafille 199 kilometriä ja koeajetulle Golfille 190 kilometriä.Suosio vasta oraallaSähköautojen leviäminen on vasta hennolla oraalla.Sähköautojen esiinmarssi vaatii lisää eGolfin kaltaisia tulokkaita: hyvin suunniteltuja ja perusvarmoiksi koeteltuja automalleja suosituimpiin auto- ja kokoluokkiin.Ratkaisevaa on myös toimintamatkan kasvu nykyisestä. Sitä odotellessa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen eGolf 85 kW Hinta alkaen 40 979 € Moottori Sähkömoottori, 1-v. automaattivaihteisto. Teho 85 kW, 270 r/min Akku Latausaika 0,5–13 tuntia. Takuu akustolle 8 vuotta / 160 000 km. Toimintamatka 190 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”