23.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen Audi TTS Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen Audi TT astetta rajumpana versiona. Hyvää: ajo-ominaisuudet, suorituskyky, rohkea muotoilu, laatu. Huonoa: turhan kova jousitus, hinta. Audi TTS Coupé on räväkän näköinen urheiluauto: muodot ovat teräviä ja särmikkäitä. Keulassa on suuret ilmaottoaukot, jotka ohjaavat ilmaa tehokkaille jarruille ja ahtoilman välijäähdyttimelle. Kaksoispakoputket on S-mallissa vielä tuplattu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullisia yksityiskohtia Sisätiloissa on tuhdisti yksityiskohtia. Mustanpuhuva mittaripaneeli herää eloon vasta kun virta kytketään päälle. Keskikonsolin näyttöä ei ole lainkaan vaan kaikki informaatio on sijoitettu digitaalisen mittariston yhteyteen. Tarpeelliset lukemat ilmestyvät näkökenttään päätä kääntämättä. Mittaristonäkymistä selkein on iso kierroslukumittari keskellä, jonka sisällä on nopeusnäyttö. Tanakasti tiessä 1 440 kiloa painava TTS istuu tiessä tanakasti. Yli 300 hevosvoiman teho ja tuhti 380 newtonmetrin vääntö kuljettaa TTS:ää vakuuttavasti. Nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori vääntää 1 000 kierroksesta ylöspäin kuin höyryveturi. Kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii saumattomasti turbomoottorin jatkeena. Haldex-kytkimellä varustettu quattro-neliveto on säädetty aavistuksen takapainotteiseksi ja TTS on johdonmukainen ajaa myös liukkaalla. Varomaton kaasunpainallus kesken kaarretta ei aiheuta pidon menetystä, vaan auto jatkaa määrätietoisesti kuljettajan ohjauksen suuntaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rankkaa itsehillintää TTS on auto joka vaatii kuljettajaltaan rankkaa itsehillintää. Nopeus karkaa helposti yli sallitun. Ja sitten ne äänet. Varsinkin dynamic-asetuksen ollessa päällä pakoputkista kuuluvat upeat töräykset aina kun vaihdetta vaihdetaan. Urheilullista tunnelmaa lisää jäykkä alusta, joka pitää auton vakaana tiukoissa kaarteissa ja jarrutuksissa. Arkiajossa auto on jousituksen kovuutta lukuunottamatta vaivaton. Edes comfort-asetuksella auton jousitusta ei voi kehua mukavaksi. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi TTS Coupé 2.0 TFSI 228 kW quattro S tronic Hinta alkaen 98 011 € Moottori Bensamoottori 1 984 cm³, kaksoisahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5800–6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800–5700 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–5700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt