15.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi kolmisylinterinen Volkswagen Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme sylinteriä ja yksi litra, muuta ei tarvita. Hyvää: vääntö, pieni kulutus. Ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt jäävät 99 grammaa kilometrillä, kun Volkswagen Golf tulee myyntiin uudella kolmisylinterisellä ja yksilitraisella bensiinimoottorilla varustettuna. Uuden moottorin myötä Golf asettaa autonostajan mielenkiintoiseen tilanteeseen. Ennen pienin bensiinimoottori oli 1,2-litrainen ja 63–81 kW (85–110 hv) tehon tuottava. Nyt tilavuudeltaan pienemmällä saadaan tehoa ja vääntöä enemmän. Uudet arvot ovat 85 kW (115 hv) ja 200 Nm. Polttoaineenkulutuksessakin ero näkyy. 1,2-litraisen yhdistetty kulutus on 4,9 litraa sadalla kilometrillä, mutta litraisella moottorilla päästään virallisen arvon mukaan 4,3 litran kulutukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automaattivaihteisto manuaalin hinnalla Vaihteistoja on tarjolla kaksi: kuusiportainen manuaali tai seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti. Hinnasto yllättää: vaihteistosta riippumatta hinta on sentilleen sama 24 772,81 euroa. Kaksoiskytkinautomaatti istui uuden moottorin kanssa hyvin. Yhteistyö oli sujuvaa ja huomaamatonta. Vaihto manuaalivaihteiseen versioon herätti vain kysymyksen, miksi vaivautuisin itse vaihtelemaan vaihteita, kun on olemassa toinenkin vaihtoehto samaan hintaan? Yksilitraisen teho ja vääntö vakuuttavat. Kymmenen kilon laihdutuskuuri 1,2-litraiseen malliversioon kuulostaa pieneltä, mutta yhtä kaikki: auton omaa massaa on kevennetty ja moottorin suorituskykyyn yhdistettynä tuloksena on auto, joka täyttää helposti useimpien suomalaisten autoilutarpeet. Päästöjen pihistelyyn monta vaihtoehtoa Pienenä lisäelementtinä uutuudessa on integroitu pakosarja, jonka valmistaja kertoo vähentävän auton polttoaineenkulutusta ja nopeuttavan auton lämpiämistä kylmällä säällä. Varustetaso Suomeen myytävissä yksilitraisissa on nimeltään Comfortline. Siihen sisältyy esimerkiksi pysäköintitutka eteen ja taakse, ohjauspyörän nahkaverhoilu, saattovalot, lasinpyyhkijöiden sadetunnistin, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit ja peruutuksessa alas kääntyvä oikea ulkopeili. Hiilidioksidipäästöillä mitaten Golf-malliston alapää on nyt entistä leveämpi. Pohjalla on tietenkin e-Golf, jonka ajonaikaiset päästöt sähköautona ovat nolla. Kakkoseksi pääsee pistokehybridi 35 g/km hiilidioksidipäästöillään. Kolmossijalle onkin nyt jo tungosta. Kaasun ja bensiinin voimin kulkevan version virallinen päästöarvo on 92–94 g/km ja dieseleiden 89–99 g/km. Yksilitrainen bensiinimoottori siis pystyy vastaamaan tähän kisaan dieseleiden kanssa varsin tasapäisesti. Sama kolmisylinterinen ja litrainen moottori on saatavilla myös Variant- ja Sportsvan-koreihin. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Volkswagen ja Eila Parviainen Volkswagen Golf 1.0 TSI Bluemotion Hinta alkaen 24 770 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, turboahdettu, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle