16.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: Yhä ristiriitainen Opel Insignia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Insignia kulkee nyt kokonaan uusien dieselien voimin. Hyvää: Ajoasento, ajettavuus, vaihteiston toiminta. Huonoa: Tavaratila, kojelaudan ergonomia, pintakova jousitus Opelin moottoriperhe on kokenut viime aikoina ison myllerryksen niin bensa- kuin dieselpuolellakin. Mallivuoden 2016 myötä myös suurimman mallin eli Insignian koko nakutarjonta edustaa uusinta Euro6 -päästörajat täyttävää sukupolvea.Miedompitehoiset Insignian dieselit ovat nyt 1,6-litraisia (120 tai 136 hv), ja huipulla on perusteellisesti uusittu kaksilitrainen (170 hv), joka korvasi vanhan samankokoisen ja -nimisen 195 hevosvoiman tuplaturbokoneen. Vaikka ahtimia on nyt vain yksi, huippuvääntö on ennallaan.Maastomaiseen Country Toureriin, joka eroaa perus-Insigniasta mm. vahvemmilla helmalevikkeillä ja 20 milliä korkeammalla maavaralla, on tarjolla vain näitä kaksilitraisia dieseleitä. Myös automaattivaihteisto on ostettavissa: sellainen oli etuvetoisen koeajoautommekin varusteena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPumpulinpehmeä laatikkoVaihteisto edustaa perinteistä momentinmuunninmallia, ja vaikka se ei tunnetusti ole kaikkein taloudellisin vaihtoehto – etenkään, kun moottorin sammutusautomatiikka on vain manuaalimallin varuste – käyttömukavuudessa se hakkaa muut vaihteistotyypit mennen tullen.Moottorin voimavarat vastaavat teho- ja vääntölukemia, eli jalkoihin ei tarvitse jäädä, ja voimaa riittää ohituksiinkin. Vaihteiston pehmeyden ansiosta meno on hyvin vaivatonta ja eleetöntä, mutta samalla tietysti terävin potku suodattuu pois. Liikkeellelähdöt tapahtuvat riittävällä ripeydellä.Mitenkään erityisen superhiljainen uusi moottori ei ole, mutta värinät pysyvät kohtuullisen hyvin ulkona matkustamosta. Kaksi tasapainotusakselia auttavat osaltaan asiaa. Tosin esimerkiksi 80 km/h nopeusrajoitusalueella erottuu lievää jyrinää, kun kierrokset jäävät alle 1 500 r/min rajan.Se ergonomia, ne tilatItse auto jättää vähän ristiriitaisen vaikutelman, kuten Opel Insignia on aina tehnyt. Ajettavuutta ei voi moittia, mutta jousituksen pintakovuudesta aiheutuvat tärinät harmittavat. Kuljettajan paikalla kaikki on ajoasennon puolesta hyvin, mutta kojelauta on paikoitellen aika sekava käyttää.Pari käytännön esimerkkiä: kojelaudan keskellä olevaa kosketusnäyttöä ja sen yläpuolella olevia nappuloita pitää kurotella, osa lämmityslaitteen nappuloista on vaikeakäyttöisiä hipaisukytkimiä, ja vakionopeudensäätimeen asetettua nopeutta voi säätää vain 5 km/h portain. Ei hyvä.Hämmennystä herättävät myös taka- ja tavaratilat auton ulkomittoihin nähden. Kun viisimetrisessä autossa on vain keskinkertaiset polvitilat ja kontti on typistetty liian massiivisilla sisäpaneeleilla ynnä hyötytilaa vievällä jättimäisellä takaluukulla, voidaan puhua huonosta tilankäytöstä.Teksti Jussi Saarinen Kuvat Lauri Ahtiainen Opel insignia country tourer 2.0 cdti at6 Hinta alkaen 36 859 € Moottori 1 956 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 125 kW (170 hv), 3 250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4913 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2 737 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?