7.4.2016 Ajoneuvot Kulkupeli X: turbomönkkäri Maverick on rajattoman hauska ja täysin hyödytön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkisyyt voi unohtaa, Can-Am Maverick on hauskin tapa liata ajohaalari. Neonvihreä korikehikko, ronskit nappularenkaat ja korkea maavara. Jousitus selkeästi esillä, katteita vain nimeksi. Sehän on kuin lapsuuden radio-ohjattava lelu täysikokoisena, ihmisen ajettavana versiona!Lelusta ei toki ole kyse. Laite on Can-Am Maverick X DS 1000R Turbo, 121 hevosvoimainen (vm. 2016 131 hv) nelivetoinen kahden istuttava huumoripakkaus. Parhaimmillaan Maverick on puhtaassa hauskanpidossa, mutta ostoa vakavasti harkitseva keksinnee monenlaisia järkisyitäkin laitteen hankintaan. Vinssinkin voisi asentaa keulalle…Edessä aukeaa tyhjä pelto. Sen omistaja on ystävällisesti antanut alueen vapaaseen käyttöön, joten aloitetaan kyntöhommat. Rotexin tonninen V2 käyntiin ja hanaa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeikkiä koko ikäTakarenkaat heittävät mutapaakkuja korkealle taivaalle. Turboahdetun moottorin vääntö on väkevä, eikä sen perään kytketty variaattorivaihteisto turhia luistele.Ensimmäisen varttitunnin ajan pelkkä päätön pellolla sudittelu vie kaiken huomion. Kaasulla Maverick etenee tasaisesti yliohjaten, ja rapa lentää. Hyvin nopeasti laite on saanut paksun mutakerroksen, johon lisäväriä tuovat oljenkorret. Mukiteline on puolillaan maaseutua.Pellolle ilmestyy keilakuja. Muutaman harjoitusrundin jälkeen sopiva kääntämisen ja kaasuttelun rytmi löytyy, ja Maverick tanssii keilojen ympäri. Päätykeilalla on pakko lyödä kaasu pohjaan, ja pyöräyttää laitos ympäri. Käytös on johdonmukaista, kiitos turhan tasauspyörästön puutteen.Kun takavedolla leikkiminen alkaa sujua, on aika kytkeä neliveto päälle. Se ei vaadi turhia hidasteluja, vaan vetotapaa voi vaihtaa milloin vaan.Maverickin käytös muuttuu melkoisesti, kun hilpeät takavetosladit vaihtuvat nopeisiin nelipyöräluisuihin. Sen myötä alustan pehmeys korostuu. Koeajohetkellä Maverickin iskunvaimennus on säädetty pehmeäksi, joten laite kallistelee melkoisesti.Täyskaasulla Maverick nojaa tukevasti takarenkaisiin. Jarrutus, paino siirtyy eturenkaille. Lähes paikallaan kaasu pohjaan ja raju kääntö oikealle. Virhe. Nelivetoinen lähtee pyörähtämään paikallaan, mutta ulkokurviin siirtyvä paino nostaa eturenkaan irti maaseudusta. Kun joustovarat ovat neljänkymmenen senttimetrin luokkaa, tarkoittaa se melkoista kallistumista.Turvakehikko uhkaa tulla tarpeen. Mieli tekisi nostaa kaasua, mutta järki käskee repimään moottorista viimeisetkin hevosvoimien rippeet. Perä pyörähtää ympäri kuin ottaakseen kopin kaatuvasta ajoneuvosta. Se olkoon opiksi, korkea ja pehmeästi jousitettu ajoneuvo näpäyttää sormille, jos vapauksia ottaa liiaksi.Röykkyisen tien unelmaPelto näyttää jo melko tuhotulle, joten on aika käydä peltotien kimppuun. Tie on röykkyinen kuin taistelutanner, mutta nyt Maverickin pehmeä alusta pääsee elementtiinsä. Kuopat ja töyssyt häviävät täysin Can-Amin liitäessä roudan runtelemaa hiekkatietä pitkin. Olo on hämmästyttävä.Vaikka kuoppiin kerääntynyt vesi paiskautuu metrien korkeuteen, täytyy suoraa ajaa kerta toisensa jälkeen. Mutaa lentää niin, ettei ajolaseista tahdo nähdä läpi. Goretex pelastaa vaatteet, mutta kypärän kohtalo lienee sinetöity. Mutta mudan alta paistava hymy ei hyydy.Juuri suljetulla metsätiellä Maverick on hauskimmillaan. Vielä kun jostain löytyisi sopiva nyppylä, jossa laite saisi vähän ilmaa alleen…Maverick on jämäkästi tehty laite, jolla ajamisen riemu taatusti pidentää elinikää. Parhaimmillaan se olisi surkeakuntoisilla metsäautoteillä nautittuna, suurten hyppyjen kera. Kokemusta voisi vielä syventää lisävarustelistalta löytyvillä puoliovilla, LED-valotangolla ja vinssillä. Varapyöränkin voisi asentaa laitteen perään uskottavuutta tuomaan… Jep, olo on kuin viisivuotiaalla.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus ja Antti Hentinen Video: Jari Saarentaus Koeajaja: Viivi Pumpanen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 4.2.2024 Ajoneuvot Can-Am Maverick R X RS 999T DCT – Kun suunnittelussa hauskuus on tärkeämpää kuin järkevyys 25.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Can-Am Outlander PRO HD7 – Uuden ajan äärellä 26.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Can-Am Spyder RT Sea to Sky – Nautiskelijalle 30.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Ryker – Hauska, mutta helppo 2.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kuudella pyörällä vaikeaan maastoon – Can-Am Outlander 6×6 450 T 16.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Maverick X3 X RC Turbo R – Tehokunkku 9.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Maverick Trail DPS 1000 – Ulkonäköään urheilullisempi 8.3.2018 Ajoneuvot Can-Am Renegade X XC 650 ABS – Vauhtia yli tarpeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa