10.9.2024

Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen

Kuva Aake Kinnunen

BMW 1-sarja on linjassa muiden sisarmallien kanssa, mutta tietyiltä osin Baijerissa on myös pitäydytty tutussa ja toimivassa.

Baijerilaisten pikkuinen siirtyy kaksikymppistensä aikaan jo neljänteen sukupolveen. Perusresepti on vieläkin perinteinen, mutta 2020-luvun autonsuunnittelu näkyy jo erityisesti sisustassa. Kaarevat näytöt, siistitty keskikonsoli ja BMW OS9 tuovat ykkösen suoraan jatkumoon esimerkiksi 5-sarjan kanssa.

Perinteisyys puolestaan näkyy moottorivalikoimassa, jossa ei olla kevythybridejä kauempana sähköistymisessä. Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti on ainoa vaihteisto, vetotapoja on etuvedon lisäksi neliveto moottoriversiosta riippuen. Dieseleitäkään ei ole vielä hukattu.

BMW 120

Pituutta ykkönen on kasvanut 42 mm, mutta takapenkkiläisten mukavuus on edelleen kiinni etupenkkiläisten pituudesta. Toinen merkittävä muutos on 25 mm kasvanut korkeus, mikä katoaa silmältä helposti auton muotoilun korostaessa leveyttä. Merkin pitkäaikaisille ystäville uusia puolia ovat keulamunuaisten vinosäleiköt sekä bensiinimallien moottorimerkinnöistä pudonnut i-kirjain.

Palaamme Baijerin pikkupippuriin tarkemmin muutaman viikon päästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat