3.6.2024

Maistiainen: BMW i5 Touring – lääke sähköiseen farkunnälkään

Kuva Tuomas Rajala

Tässä se vihdoin on: edustusluokan sähköfarkku, joka vakuuttaa kaikilla osa-alueilla.

Puut vilisevät silmissä saksalaisen autobahnin molemmin puolin. Ajamme Muchenin liepeillä olevaa moottoritietä ja BMW:n uuden sähköisen farkkumallin mittarissa seisoo lukema 202 km/h. Vauhtia on reippaasti, mutta tyhjänä ammottava pikatie kutsuu kokeilemaan. Eikä tässä rikota lakia, sillä nopeusrajoitus on vapaata mallia.

Kotimaassa kahden sadan kilometrin tuntunopeutta ei pääse kokeilemaan muualla kuin moottoriradalla, joten i5:n ratissa alkaa välittömästi lapsettamaan. Tällaisen vauhdin kerääminen ei ole uudelle i5 M60:lle ole temppu eikä mikään.

Itse asiassa mittariin kelautuu 200 km/h kuin itsestään, ja menohaluja riittäisi kovempaankin ajoon. Tällä kertaa kokeilemiselle ei ole tarvetta, sillä pian käännymme vapaan rajoituksen tieltä kohti pikkuteitä ja lounaspaikkaa.

BMW:n i5:n uutuusarvo on lähinnä farmarimallin korirakenteessa, sillä sinänsä malli on julkaistu jo aikaa sitten. Merkintä Touring kuitenkin muuttaa peliä. Ainakin suomalaisittain. Meillä farmarimallit ovat The autoja, sillä mökille pitää saada tavaraa auton tavaratilassa reippaasti. BMW nielee tavaraa 570 litran edestä.

I5 Touring lukeutuu harvaan joukkoon farmarimallisia sähköautoja. Sen kilpailijajoukko on tällä haavaa nopeasti lueteltu: Peugeot 308 SW, MG 5, Opel Astra Sports Tourer, VW ID7 Variant ja Porsche Taycan Cross Turismo. Näistä BMW:n kanssa kilpailee lähinnä VW ja pienellä varauksella Porsche. Baijerilaisella laatufarkulle on siis sähköisessä maailmassakin tilausta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimakas tai typerän voimakas

Voimalinjaa on saatavilla kahta versiota: eDrive 40 ja M60 xDrive. Näistä jälkimmäinen on raivokas tehopakkaus, sillä tehoa on 601 hevosvoimaa ja vääntöä 820 Nm. Lukemat ovat sellaiset, että polttomoottoripuolella oltaisiin superautokategoriassa. Kiihtyvyyden puolesta toki nytkin, sillä nollasta sataan mennään alta neljän sekunnin.

Kovin nuhaiseksi ei 40-versiotakaan voi väittää, sillä 6,2 sekuntia on varsin riittävä suurimmalle osalle kuljettajia. Tehoa miedommasta mallista napataan 340 hevosvoimaa ja vääntöä 430 Nm.

Myös latauspuoli on kunnossa, sillä 81 kW:n akku imaisee virtaa nopeimmillaan 205 kW nopeudella. Toki suurempi merkitys on latauskurvilla, mutta sekin puoli on hallussa, ja 10–80 prosentin latausaika on 30 minuuttia. Myös AC-lataus on nopea: 22 kW.

Vaikka voimaa piisaa, ovat suurimmat avut enemmänkin ajettavuudessa. I5 Touring on hiljainen, vakaa ja laadukas. Ajotuntuma on monella tapaa yllätyksetön, sillä auto tuntuu kulkevan kuin kiskoilla. Ohjaus on looginen ja sähköinen tehostus onnistuttu simuloimaan tunnokkaaksi. Se ei ole tätä nykyä itsestäänselvyys.

Yksi BMW:n ehdottomia etuja on se, että sen sähköautot näyttävät oikeilta ajoneuvoilta, eivätkä kummallisilta sähkösämpylöiltä. Harjaantumaton silmä ei välttämättä edes huomaa kyseessä olevan 5-sarjan sähköauton, ja se on hyvä juttu.

Paneudumme BMW i5 Touringin sielunmaailmaan syvemmin pidemmän koeajon merkeissä piakkoin, mutta voitaneen todeta, että jo valmiiksi yksi markkinoiden parhaista sähköautomalleista on saanut lisää huikeutta osakseen.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat