5.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: BMW:n uusi sähköauto iX xDrive40 on möhkö ulkoa, mutta siro sisältä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW iX on baijerilaisten ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto. Voimalinjatekniikan lisäksi ohjaamossa on siirrytty uuteen aikakauteen. BMW:n liittymistä isojen sähköautojen markkinoille on saatu odottaa yllättävän pitkään. Nyt baijerilaiset viimein lähtevät haastamaan kilpailijoita täysin uudella BMW iX-mallilla. Toki merkillä on ollut kuluvan vuoden aikana tarjolla X3:n konversiomalli iX3, mutta tämän polttomoottoripohjaisuus ja takavetoisuus ei varsinaisesti ole vastannut katumaasturisegmentin kysyntään.Uusi iX on herättänyt paljon keskustelua muodoillaan. Täysin uutta tyyliä edustavaa keulailmettä ei voi olla sivuuttamatta; merkin viimeaikaista tyyliä kulmikkaammat linjat ja massiiviset munuaiset kääntävät katseita sekä parkkipaikalla että liikenteessä. Auto ei ole korostetun katumaasturimainen, vaan suhteellisen matala ikkunalinja ja auton lähes viiden metrin pituus vievät ajatuksia enemmänkin crossover-mallin suuntaan.Totuttelua vaativan ulkonäön jälkeen sisätiloissa on vastassa laadukas ja helpommin lähestyttävä kokonaisuus. Materiaalit ihastuttavat tuntumallaan ja viimeistely hivelee silmiä. Ohjaamossa on myös hyvin avara tunnelma ja kahden ison näytön kokonaisuus on ilmavasti nostettu irti kojelaudasta. Isoa keskinäyttöä voi käyttää kosketuksen lisäksi keskikonsolista löytyvällä tutulla pyöritettävällä rullalla. iX:ssä nähdään myös uuden sukupolven iDrive-järjestelmä, joka mahdollistaa entistä monipuolisemmat muokkausmahdollisuudet. Myös mittaristo tarjoaa uutta ilmettä ja aiempaa enemmän personointimahdollisuuksia. Palaamme näiden käytettävyyden pariin kattavamman koeajon yhteydessä.Ajosuunta valitaan sirosta kytkimestä keskikonsolista ja liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi. Kuljettaja voi myös helposti valita samasta kytkimestä vapaan rullauksen ja yhden polkimen ajon väliltä. Voimalinjan toiminta on ensimmäisistä metreistä lähtien hyvin intuitiivista. Kaasupolkimen vaste on looginen ja hidastuvuus miellyttävän pehmeää. iX xDrive40 tarjoaa tehoa 240 kW (326 hv) ja vääntöä 630 Nm, joiden turvin nelivetoinen auto saavuttaa satasen vauhdin 6,1 sekunnissa. Kulmikkaasti muotoiltu ohjauspyörä vaatii hieman totuttelua kulmapyörittelyssä, kun ohjauspyörää käännetään yli 180 astetta. Maantiellä tällä ei toki ole merkitystä. Ohjaustuntuma jää aavistuksen etäiseksi, mutta vaste on looginen ja auto etenee hyvin kuljettajan osoittamaan suuntaan.Yli 2 400 kilon massan kuljettaminen on haastava tehtävä alustalle ja sen suhteen iX jättää hieman toivomisen varaa. Etenkin terävät saumat aiheuttavat yllättävän voimakkaan tärähdyksen muuten miellyttävään etenemiseen. Koeajettu iX xDrive40 oli varustettu vakioalustalla, jolloin auto kulkee rautajousien päällä. Tämä tulee esille myös kaarteissa, joissa kori kallistelee varsin reilusti. Ainakin kallistelu pysynee paremmin kurissa iX xDrive50 -mallin kohdalla, joka kulkee aina ilmajousituksen päällä. xDrive40-malliin ilmajousitusta ei ole tarjolla edes rahalla.Hyvin pikaisella koeajolla kulutus pyöri noin 20–25 kWh/100 km lukemissa. Akuston kapasiteetti xDrive40-mallissa on 76,6 kWh ja WLTP:n mukainen toimintamatka 425 kilometriä. xDrive50 versiossa akkukapasiteetti on 111,5 kWh ja toimintamatkaksi kirjataan 630 kilometriä. Palaamme myös kulutuslukemiin ja toimintamatkoihin tarkemmin kattavamman koeajon yhteydessä.BMW iX xDrive40 on malliston aloittava versio ja sen hinnat alkavat ilman autoveroa 87 600 eurosta. Tehokkaamman xDrive50:n autoverottomat hinnat alkavat 105 120 eurosta.Teksti: Mikko Autio Kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaYli 500-hevosvoimainen BMW iX -täyssähkölippulaiva – pystymunuaiset pysyvät BMW iX xDrive40 ja xDrive50 julki – sähkölippulaiva alkaen 89 890 euroa Koeajo: BMW iX3 – baijerilaisten toinen sähköauto on huomattavasti ensimmäistä tavallisempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen