5.11.2021

Maistiainen: BMW:n uusi sähköauto iX xDrive40 on möhkö ulkoa, mutta siro sisältä

BMW iX on baijerilaisten ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto. Voimalinjatekniikan lisäksi ohjaamossa on siirrytty uuteen aikakauteen.

BMW:n liittymistä isojen sähköautojen markkinoille on saatu odottaa yllättävän pitkään. Nyt baijerilaiset viimein lähtevät haastamaan kilpailijoita täysin uudella BMW iX-mallilla. Toki merkillä on ollut kuluvan vuoden aikana tarjolla X3:n konversiomalli iX3, mutta tämän polttomoottoripohjaisuus ja takavetoisuus ei varsinaisesti ole vastannut katumaasturisegmentin kysyntään.

Uusi iX on herättänyt paljon keskustelua muodoillaan. Täysin uutta tyyliä edustavaa keulailmettä ei voi olla sivuuttamatta; merkin viimeaikaista tyyliä kulmikkaammat linjat ja massiiviset munuaiset kääntävät katseita sekä parkkipaikalla että liikenteessä. Auto ei ole korostetun katumaasturimainen, vaan suhteellisen matala ikkunalinja ja auton lähes viiden metrin pituus vievät ajatuksia enemmänkin crossover-mallin suuntaan.

Totuttelua vaativan ulkonäön jälkeen sisätiloissa on vastassa laadukas ja helpommin lähestyttävä kokonaisuus. Materiaalit ihastuttavat tuntumallaan ja viimeistely hivelee silmiä. Ohjaamossa on myös hyvin avara tunnelma ja kahden ison näytön kokonaisuus on ilmavasti nostettu irti kojelaudasta. Isoa keskinäyttöä voi käyttää kosketuksen lisäksi keskikonsolista löytyvällä tutulla pyöritettävällä rullalla. iX:ssä nähdään myös uuden sukupolven iDrive-järjestelmä, joka mahdollistaa entistä monipuolisemmat muokkausmahdollisuudet. Myös mittaristo tarjoaa uutta ilmettä ja aiempaa enemmän personointimahdollisuuksia. Palaamme näiden käytettävyyden pariin kattavamman koeajon yhteydessä.

Ajosuunta valitaan sirosta kytkimestä keskikonsolista ja liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi. Kuljettaja voi myös helposti valita samasta kytkimestä vapaan rullauksen ja yhden polkimen ajon väliltä. Voimalinjan toiminta on ensimmäisistä metreistä lähtien hyvin intuitiivista. Kaasupolkimen vaste on looginen ja hidastuvuus miellyttävän pehmeää. iX xDrive40 tarjoaa tehoa 240 kW (326 hv) ja vääntöä 630 Nm, joiden turvin nelivetoinen auto saavuttaa satasen vauhdin 6,1 sekunnissa.

Kulmikkaasti muotoiltu ohjauspyörä vaatii hieman totuttelua kulmapyörittelyssä, kun ohjauspyörää käännetään yli 180 astetta. Maantiellä tällä ei toki ole merkitystä. Ohjaustuntuma jää aavistuksen etäiseksi, mutta vaste on looginen ja auto etenee hyvin kuljettajan osoittamaan suuntaan.

Yli 2 400 kilon massan kuljettaminen on haastava tehtävä alustalle ja sen suhteen iX jättää hieman toivomisen varaa. Etenkin terävät saumat aiheuttavat yllättävän voimakkaan tärähdyksen muuten miellyttävään etenemiseen. Koeajettu iX xDrive40 oli varustettu vakioalustalla, jolloin auto kulkee rautajousien päällä. Tämä tulee esille myös kaarteissa, joissa kori kallistelee varsin reilusti. Ainakin kallistelu pysynee paremmin kurissa iX xDrive50 -mallin kohdalla, joka kulkee aina ilmajousituksen päällä. xDrive40-malliin ilmajousitusta ei ole tarjolla edes rahalla.

Hyvin pikaisella koeajolla kulutus pyöri noin 20–25 kWh/100 km lukemissa. Akuston kapasiteetti xDrive40-mallissa on 76,6 kWh ja WLTP:n mukainen toimintamatka 425 kilometriä. xDrive50 versiossa akkukapasiteetti on 111,5 kWh ja toimintamatkaksi kirjataan 630 kilometriä. Palaamme myös kulutuslukemiin ja toimintamatkoihin tarkemmin kattavamman koeajon yhteydessä.

BMW iX xDrive40 on malliston aloittava versio ja sen hinnat alkavat ilman autoveroa 87 600 eurosta. Tehokkaamman xDrive50:n autoverottomat hinnat alkavat 105 120 eurosta.

Teksti: Mikko Autio Kuvat: Henri Posa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia