24.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: EQS on iso askel Mercedeksen sähköautoilulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen uusi täyssähköautoille suunniteltu alustaratkaisu on ensimmäistä kertaa tositoimissa uudessa EQS:ssä. Kokonaisuus on varsin vakuuttava paketti. Olemme kertoneet jo aiemmin Mercedeksen tuoreen sähköauton tekniikasta ja hiljattain ensitunnelmia EQS:n ohjaamosta sekä tiloista. Nyt on aika paneutua ensimmäisiin ajotuntumiin.EQS tulee alusta alkaen tarjolle taka- ja nelivetoisena. Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan nimeä EQS 450+ kantavaan takavetoiseen malliin. Tämä tulee tarjolle koeajetun isomman akkuversion lisäksi myös pienemmällä 90 kWh kapasiteetin tarjoavalla akulla, jolloin numerosarjan perästä löytyvä plussa tiputettaneen pois.Vakiovarusteinen ohjaamo on toiminnoiltaan käytännössä identtinen uusimman S-sarjalaisen kanssa. Kojelaudan muotoilu ja viisto tuulilasi luovat kuitenkin hieman tiiviimmän tunnelman EQS:n ohjaamoon. Kokonaisuudessaan kuljettajan ympäristö toimii hyvin ja ergonomia ei jätä moitteille sijaa.Liikkeelle lähdetään hienostuneesti lipuen kuten sähköiseltä edustuskokoluokan autolta sopii odottaa. Kaasupolkimen vaste on miellyttävän pehmeä ja lineaarinen, minkä ansiosta nopeuden tarkka ja pehmeä säännöstely onnistuu vaivattomasti. Ajoasetuksilla toki voi vaikuttaa polkimen reagointiin.Ilmajousituksella ja säädettävällä iskunvaimennuksella toteutettu alusta tuntuu upealta. Se nielee epätasaisuudet teräviä saumoja myöten edustusautomaisella hienostuneisuudella isoista 21-tuumaisista pyöristä ja 2,5 tonnin omamassasta huolimatta. Alusta pitää myös auton vakaana myös isommissa epätasaisuuksissa. Ohjaus on tehostettu hitaissa nopeuksissa varsin kevyeksi. EQS:stä löytyy vakiona myös nelipyöräohjaus, joka helpottaa entisestään ison auton pyörittelyä ahtaillakin kujilla. Nopeuden noustessa auto etenee vakaasti ja tarkasti kaikissa tilanteissa. Mutkaisemmalla osuudella ohjaus voisi tarjota aavistuksen suoramman tuntuman, mutta tämän kokoluokan autolta ei edes tarvitse odottaa erityisen välitöntä ajotuntumaa.Voimalinjan toiminta ei jätä toivottavaa ja suorituskykyä leimaa vaivattomuus. Ajomoodien lisäksi kuljettaja voi säätää energian talteenoton voimakkuutta ohjauspyörästä löytyvillä lavoilla. Kiinteiden moottorijarrutusten lisäksi löytyy automaattiasetus, joka hidastaa edellä ajavan auton mukaisesti esimerkiksi kaupunkiliikenteessä pysähdyksiin saakka ilman vakionopeudensäätimen aktivointia. Varsinaisesta yhden polkimen ajoa ei kuitenkaan ole tarjolla, sillä ilman edellä olevaa auto ei pysähdy itsenäisesti.EQS:n valtava akusto tarjoilee myös valtavan toimintamatkan. WLTP-luvut ovat jo sitä tasoa, että herää kysymys näin suuren akun tarpeellisuudesta. Aiheesta kysyttäessä tehtaan edustajat toteavat, että EQS:llä valmistaja haluaa näyttää, mikä tällä hetkellä on mahdollista. Se on tähtilaivaston sähköinen lippulaiva, jonka halutaan tarjoavan vaivaton sähköautoilukokemus ilman erityistä tarvetta lataamisen opetteluun.Ajokokemuksensa osalta EQS on hyvin lähellä perinteistä S-sarjalaista. Kaikkea leimaa vaivattomuus ja hienostuneisuus, eikä mikään piirre aiheuta suoranaista ärsytystä. EQS on iso harppaus Mercedeksen sähköautoiluun ja samalla se nostaa tähtikeulan sähköautojen kärkikastiin.EQS:n hinnat julkaistaan elokuun puolivälissä. Ensimmäiset autot saapuvat maahan samoihin aikoihin.Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaEnsikosketus Mercedeksen tuoreen sähköauton kanssa – EQS tarjoaa tilaa ja laadukasta tunnelmaa Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Mercedes-Benz EQS 450+ Moottori Sähköauto, takaveto Teho 245 kW (333 hv) Vääntö 568 Nm Vääntö 568 Nm Akku Käytössä oleva 107,8 kWh Toimintamatka 780 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 15,8–19,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5216 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1512 mm, akseliväli 3210 mm Tavaratila: 610–1770 l Omamassa: 2480 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 vuotta / 250 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”