18.4.2025

Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta

Kuva Tuomas Rajala

Fiat Grande Panda on varsin coolisti muotoiltu automalli. Se osoittaa, että autoteollisuudessa voi tätä leikitellä materiaaleilla, vaikka hintalappu ei olisikaan majesteettinen.

Ensimmäisenä Fiatin piirteissä huomio kiinnittyy kylkeen stanssattuun Panda-tekstiin. Ovien alalaidassa juoksevat kookkaat kirjaimet ovat jotain, mitä autoteollisuudessa ei olisi ollut mahdollista tehdä vielä vuosikymmen sitten ilman suurta rahallista panostusta.

Meikäläisittäin uusi sähköpanda maksaa 26 000 euroa, mikä tahtoo sanoa, että se istuu markkinoiden halvimpien sähköautojen joukkoon. Sitä ei meinaisi uskoa katsellessaan varsin tuoreen oloista designia. Fiat tekee asiat eri tavalla kuin muut.

Koriin painettujen Panda-tekstien lisäksi Fiat leikittelee valojen kanssa, ja takavalot ovat Hyundai-henkisesti kolmiulotteiset. Näyttää vähän siltä, että takavalojen kuoren sisällä olisi Lego-palikoista rakennetut valoelementit. Sama fiilis löytyy myös keulalta. Panda on oikeasti tyylikäs pikkuauto.

Panda on nimensä veroisesti aiempaa suurempi. Grande ei tarkoita isoa SUV-laivaa, mutta pikkupandaa suurempaa kuitenkin. Ohjaamossa on hyvin tilaa, ja takapenkillekin mahtuu istumaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Persoonaa hytissä

Myös sisusta on persoonallinen, sillä ohjaamossa on hyödynnetty läpinäkyviä muovipintoja, joiden sisällä on LED-valoja. Pandan hytti näyttää enemmän lentokentän puhelinlatauspisteeltä kuin auton sisustalta, eikä se ole lainkaan huono asia.

Pandasta on tarjolla itselataava hybridi ja nyt koeajettu sähköversio. Sähköinen voimalinja ei herätä riemuhuutoja huipputehon puolesta, mutta 113 hevosvoimaa ja 122 Nm riittävät arkiajossa hyvin. Mitenkään tajuton tehotykki Panda ei tietenkään ole.

Huippuvauhtejakaan ei tarvitse autobahnilla kolkutella, sillä Grande Pandalla on tyydyttävä 132 km/h maksimiin. 0–100 km/h kiihtyvyys ottaa aikaa 11 sekuntia. Kaupunkiolosuhteissa Fiat on aivan riittävän pirtsakka tapaus, eikä kotimaisella motarillakaan tarvitse jalkoihin jäädä. Tosin juuri ja juuri.

Fiatin akku on 44 kWh, ja WLTP-toimintamatka 320 kilometriä. Vertailuarvon mukainen kulutuslukema on 13,7 kWh sadalle kilometrille, eli kyseessä on todella pihi tapaus. Sitä ei uskoisi auton muotoilua katsellessaan.

Grande Panda on varsin kiinnostava tapaus hinnat alkaen -sähköautojen joukossa. Jos sitä vertaa kovimpiin kilpailijoihin, eli Hyundai Insteriin, Citroën ëC3:een ja Renault 5:een, on Fiat ainakin muotoilun ja fiiliksen puolesta kova luu.

Kommentit (1)

  • GRUMPY OLD

    Onko matkittu vai sama muotoilija, kun vertaatte esim. sisäovenkahvoja, keltaisia tehosteita ym. Husqvarna Vit/Svartpileneiden muotoiluun ? Yleisestikin vastaavaa omaleimaisuutta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat