4.5.2024

Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle

Kuva Rudi Schedl, Husqvarna

Husqvarnan flirttailu katupuolelle osoittaa kiihtymisen merkkejä. Pitkän linjan kurapyörävalmistaja tuo markkinoille ensimmäisen kaksisylinterisen moottoripyörämallinsa.

Uuden Husqvarna-malliston lanseerauspaikkana toimii Marseille, joka on yksi maailman ankeimman näköisistä kaupungeista. Onneksi emme jää testaamaan uutuutta betonihelvettiin, vaan painumme syheröisille vuoristoteille. Ne tarjoavat oikeanlaisen ympäristön uudelle isolle mustanuolelle.

KTM:n Duke 790 on itselleni varsin tuttu pyörä, sillä moisella on tullut ajettua parin kesän verran. Husqvarna lainaa KTM:ltä monessa. Moottori, runko, jousitus, moottoriohjaus, elektroniikka ja niin edelleen ovat pitkälti vastaavia kuin sisarmalli Dukessa. Mutta ihan suoraa yhtäläisyysmerkkiä pyörien välille ei kuitenkaan voi vetäistä.

Moottori on 799-kuutioinen rivikakkonen, joka tuottaa 105 hevosvoimaa ja 87 Nm. Moottorinohjaus on terävä, kuten itävaltalaismafian muissakin tuotteissa. 801 reagoi kaasuun herkästi kaikissa ajotiloissa, mutta erityisen kiivas se on dynamic-ajotilassa, jolloin polttoainetta syötetään järjestelmään reippaimmalla tahdilla.

Jousitus on tukeva, mutta ei tiukimmassa asennossakaan liioiteltu. Alusta on tukeva, ja reagoi hyvin tien epätasaisuuksiin. Paikoin asfaltti on melkoista pomppurataa, mutta Husqvarna selvittää tilanteen hienosti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rennosti selkä suorassa

Yksi hienoimmista jutuista on ajoasento, joka on saatu viilattua todella rennoksi. Stonga on crossimallinen ja kuski istuu mukavan suorassa. Polvikulma on 180-senttiselle hyvä ja luonteva.

Svartpilen on selvästi luoto leppoisaan kruisailuun ja sekalaiseen ajoon. Ei radalle, kuten R-version Duket. Alla pyörivät Pirellin MT60 RS:t, jotka ovat sekakelin renkaat. Niillä voi tarvittaessa vierailla jopa hiekkabaanalla. Sellaiseen ei koeajolla kuitenkaan tarjoutunut mahdollisuutta.

Kun kyseessä on itävaltalaistuneen merkin tuote, elektroniikkapuoli on kunnossa. Pyörässä on kaarre-ABS:t, vaihdeavustin, säädettävät moottorikartat, säädettävä luistonesto ja keulimisenesto. Kaikkea saa säädettyä itselleen sopivasti, etenkin jos käytössä on dynamic-paketti, joka avaa pyörän säätömahdollisuudet.

Husqvarna sutii ja keulii mikäli kuski niin haluaa. Mutta molemmat ilmiöt saa myös suitsittua pois.

Yksi Husqvarnan eduista on luonnollisesti muotoilu. Pyörä on veistelty merkille ominaisesti karun kauniiksi. Läsnä ovat tunnistettava pyöreä etuvalo ja veistokselliset kateosat. Muotokieli jaksaa mielipiteet, toiset tykkäävät ja toiset eivät.

Svartpilen 801 saattaa hyvinkin viitoittaa tietä Husse-malliston laajenemiselle entisestään, sillä ensimmäinen kaksisylinterinen on varsin toimiva tapaus. Palaamme tarkempaan koeajoon hieman tuonnempana, mutta lyhyesti voitaneen todeta, että homma toimii.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat