4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle Teksti Tuomas Rajala Kuva Rudi Schedl, Husqvarna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Husqvarnan flirttailu katupuolelle osoittaa kiihtymisen merkkejä. Pitkän linjan kurapyörävalmistaja tuo markkinoille ensimmäisen kaksisylinterisen moottoripyörämallinsa. Uuden Husqvarna-malliston lanseerauspaikkana toimii Marseille, joka on yksi maailman ankeimman näköisistä kaupungeista. Onneksi emme jää testaamaan uutuutta betonihelvettiin, vaan painumme syheröisille vuoristoteille. Ne tarjoavat oikeanlaisen ympäristön uudelle isolle mustanuolelle.KTM:n Duke 790 on itselleni varsin tuttu pyörä, sillä moisella on tullut ajettua parin kesän verran. Husqvarna lainaa KTM:ltä monessa. Moottori, runko, jousitus, moottoriohjaus, elektroniikka ja niin edelleen ovat pitkälti vastaavia kuin sisarmalli Dukessa. Mutta ihan suoraa yhtäläisyysmerkkiä pyörien välille ei kuitenkaan voi vetäistä.Moottori on 799-kuutioinen rivikakkonen, joka tuottaa 105 hevosvoimaa ja 87 Nm. Moottorinohjaus on terävä, kuten itävaltalaismafian muissakin tuotteissa. 801 reagoi kaasuun herkästi kaikissa ajotiloissa, mutta erityisen kiivas se on dynamic-ajotilassa, jolloin polttoainetta syötetään järjestelmään reippaimmalla tahdilla.Jousitus on tukeva, mutta ei tiukimmassa asennossakaan liioiteltu. Alusta on tukeva, ja reagoi hyvin tien epätasaisuuksiin. Paikoin asfaltti on melkoista pomppurataa, mutta Husqvarna selvittää tilanteen hienosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRennosti selkä suorassaYksi hienoimmista jutuista on ajoasento, joka on saatu viilattua todella rennoksi. Stonga on crossimallinen ja kuski istuu mukavan suorassa. Polvikulma on 180-senttiselle hyvä ja luonteva.Svartpilen on selvästi luoto leppoisaan kruisailuun ja sekalaiseen ajoon. Ei radalle, kuten R-version Duket. Alla pyörivät Pirellin MT60 RS:t, jotka ovat sekakelin renkaat. Niillä voi tarvittaessa vierailla jopa hiekkabaanalla. Sellaiseen ei koeajolla kuitenkaan tarjoutunut mahdollisuutta.Kun kyseessä on itävaltalaistuneen merkin tuote, elektroniikkapuoli on kunnossa. Pyörässä on kaarre-ABS:t, vaihdeavustin, säädettävät moottorikartat, säädettävä luistonesto ja keulimisenesto. Kaikkea saa säädettyä itselleen sopivasti, etenkin jos käytössä on dynamic-paketti, joka avaa pyörän säätömahdollisuudet.Husqvarna sutii ja keulii mikäli kuski niin haluaa. Mutta molemmat ilmiöt saa myös suitsittua pois.Yksi Husqvarnan eduista on luonnollisesti muotoilu. Pyörä on veistelty merkille ominaisesti karun kauniiksi. Läsnä ovat tunnistettava pyöreä etuvalo ja veistokselliset kateosat. Muotokieli jaksaa mielipiteet, toiset tykkäävät ja toiset eivät.Svartpilen 801 saattaa hyvinkin viitoittaa tietä Husse-malliston laajenemiselle entisestään, sillä ensimmäinen kaksisylinterinen on varsin toimiva tapaus. Palaamme tarkempaan koeajoon hieman tuonnempana, mutta lyhyesti voitaneen todeta, että homma toimii. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2024 Moottoripyörät Adventuremoottoripyörien vertailu: kolme erilaista seikkailijaa 25.5.2024 Koeajo Koeajo: Husqvarna Svartpilen 801 – kotkan varjosta katujen kapinalliseksi 13.4.2024 Koeajo Koeajo: Husqvarna Svartpilen 401 ja Vitpilen 401 – lisää selkeyttä ja suorituskykyä 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 16.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Vitpilen 401 ja Svartpilen 401 6.3.2024 Ajoneuvot Husqvarna Svartpilen 801 prototyyppi julki – tuotantomalli esitellään pian 21.1.2024 Ajoneuvot Husqvarnalta uudet 401-mallit – Vitpilen kadulle, Svartpilen soralle 2.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Norden 901 Expedition – pohjoisen tuulahdus 16.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Norden 901 Expedition – yllättävästi erilainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä