27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Teksti Janne Huhtala Kuva Indian Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Indianin uusi Scout tulee markkinoille viitenä eri versiona. Pääsimme kokeilemaan, miten huippumalli 101 erottuu sisarmalleistaan. Ja erottuuhan se! Alunperin vuonna 1920 esitelty Indian Scout korvattiin vuonna 1928 Scout 101:lla, jossa oli mm. isompi moottori, pidempi akseliväli, erilainen keulakulma ja matalampi istuinkorkeus. Yksnollaykköstä on yleisesti pidetty kaikkien aikojen parhaana Indian-moottoripyöränä. Nyt markkinoille tulevalla uudella Scout 101:lla on siis suuret saappaat täytettävänään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri versioita joka makuunPääsimme koeajamaan tuoreeltaan koko uuden Scout-malliston: retrohenkinen Scout Classic, Scout Bobber, tuulilasilla ja sivulaukuilla varustettu Super Scout, 19-tuumaisella etupyörällä ja varttikatteella varustettu Sport Scout sekä lippulaiva Scout 101. Riittääkö Yksnollaykkösessä ominaisuuksia kattamaan 23 399 euron hinta, kun esimerkiksi Classicin tai Bobberin saa alle 20 000 eurolla? Tai vastaavasti 101:n kanssa saman maksaa Super Scout, jossa hintaan kuuluu mm. kunnollinen, irrotettava tuulilasi sekä tukevat sivulaukut. Mallisto koeajettiin järjestyksessä Classic, Bobber, Super, Sport ja 101. Jonkinlainen kuva eri mallien ominaisuuksista oli siis jo syntynyt siinä vaiheessa kun pääsi viimein 101:n satulaan. Istuma-asennossa ja ergonomiassa ei ole eroa Sportiin, jossa myös on 19-tuumainen etupyörä, varttikate ja samanlainen ohjaustanko. Mutta eroja tulee esille heti kun lähdetään liikkeelle.Samasta moottorista enemmän tehoa101:n moottoria on ohjelmallisesti muokattu niin, että se antaa 111 hevosvoimaa (+4 hv) ja vääntöä 109 Nm (+1 Nm) eli muita malleja enemmän. Käytännössä ero ei ole suuren suuri normaalisti käytettävillä kierroksilla, tuntuu vain että moottori on hyvin säädöissään ja reagoi herkästi kaasukahvan liikkeisiin. Moottori onkin eroavaisuuksista pienin.Ainoana malliversiona 101 on saanut tuplajarrulevyt eteen, ja perusjarrusatulat on korvattu Brembon Monobloceilla. Tuntuma on parempi, sormivoiman tarve pienempi ja tehokkaissa jarrutuksissa jarruteho tuntuu paremmalta. Selvimmin eron havaitsee kuvauspaikalla, jossa vaihdellaan pyöriä ja ajetaan vuorotellen eri malliversioilla samaa tienpätkää edestakaisin. Kun 101:n jälkeen vaihtaa alle minkä tahansa muun version, niin erityisesti alamäkijarrutuksissa hiki kimpoilee pintaan, kun hidastuvuus ei olekaan yhden jarrulevyn turvin samaa tasoa kuin 101:n tuplalevyillä ja paremmilla jarrusatuloilla. Ainoana siinä on myös USD-teleskooppihaarukka ja vieläpä säädettävä, ja takana lisäsäiliölliset iskunvaimentimet. Jousituksen paremmuuden huomaa jälleen selvimmin, kun pääsee vuorotellen ajamaan eri malleja. 101 vaan nielee epätasaisuudet selvästi paremmin, eivätkä epätasaisuudet välity samalla tavalla istuimen eikä ohjaustangon kautta kuin muissa malleissa. Classiciin, Bobberiin ja Superiin verrattuna eroa on myös siinä, että niiden 16-tuumaisen etupyörän sijaan Sportissa ja 101:ssa on 19-tuumainen ja selvästi kapeampi eturengas. Se tuo tarkkuutta ohjattavuuteen, eikä isompi halkaisija kuitenkaan tee pyörästä kankeampaa kääntymään. Tietysti silläkin on vaikutusta, että eri malleihin on valittu erilaiset ensiasennusrenkaat. Sporttinen, amerikkalaisella tavallaOnko 101 sitten lisähinnan väärtti? Jos vain haluaa nautiskella Scoutilla aurinkoisista päivistä rauhallisesti ajaen, niin eroja ei välttämättä edes huomaa. Jos taas haluaa ajaa reippaammin ja ajo-ominaisuuksia hyödyntäen, niin silloin 101 puoltaa paikkaansa kyllä hyvin. Amerikkalaisin kriteerein se on hyvinkin sporttinen pyöräversio, kun taas eurooppalaisittain ajatellen asian omaksuminen saattaa viedä hetken aikaa. Varsinainen sporttipyörä se ei ole, mutta luokassaan erittäin sporttinen vaihtoehto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Indian Scout 101 Moottori: nestejäähdytteinen V2, 1250cc Teho: 82 kW (111 hv ) 7 250 r/min Vääntö: 109 Nm / 6 300 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto Akseliväli: 1562 mm Istuinkorkeus: 654 mm Tankin tilavuus: 13 litraa Massa tankattuna: 249 kg Hinta: 23 399 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.1.2025 Moottoripyörät Indian Scout 101 tarjoaa sporttia custom-maailmaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 8.4.2024 Moottoripyörät Täysin uusi Indian Scout – tyyli säilyy, tekniikka uudistuu 9.2.2024 Ajoneuvot Indian Roadmaster Elite -erikoismallia valmistetaan vain 350 kappaletta 23.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Indian Sport Chief – ne pienet, mutta merkittävät muutokset 9.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Indian FTR Sport – jenkkimuskelin sporttisempi puoli 23.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Indian Sport Chief – 29,5 astetta urheilullisuutta 7.4.2023 Ajoneuvot Indian Challenger RR – baggerien kuningas Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”