15.5.2025

Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara

Voyah Courage

Voyah Couragesta ei tiedetä vielä paljoa, mutta lyhyellä testilenkiltä autosta löytyy parikin innovatiivista ratkaisua.

Keli Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajopäivässä on ollut ailahteleva, mutta tämä on taas niin tätä. Heti, kun auto on ajettu parkkiin ja astun Voyah Couragen ovesta ulos ottaakseni värivalokuvia tätä artikkelia varten, alkaa taivas työntämään päälleni rakeita, räntää, tai jotain muuta valkoista kuraa. Ajovuorot koeajopäivässä ovat lyhyitä, joten kuuron ohi menemistäkään ei voi jäädä odottelemaan. Otan kuvat, hyppään takaisin autoon ja siihen hetkeen sadekuuro loppuukin. Tyypillistä.

Voyah Courage

Hetken päästä aurinko häikäiseekin jo tosissaan silmiä, eikä aurinkolasit ole sattuneet mukaan. Voyahin aurinkolippa löytyy tutusta paikkaa, mutta melkoisen yllättävä toiminnallisuus. Vain lipan yläosa on perinteistä kovaa materiaalia, lipan alaosa puolestaan on tummennettua pleksiä josta voi katsoa läpi, mutta joka samaan aikaan suojaa vastaan paistavalta auringolta – tämä on ehkä nerokkain keksintö automaailmassa hetkeen!

Voyah Courage

Aurinkolippa ei ole ainoa Couragen persoonallisuus. Keskikonsolin alemmalle tasolle on nimittäin kiinnitetty hätävasara. Eihän hätätilanteisiin varautumisessa mitään pahaa ole, mutta ratkaisu poikkeaa massasta.

Voyah Courage

Mutta sitten itse autoon. Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, millaisina versioina Voyah Courage tulee Suomesa myyntiin. Tai edes millaisista hinnoista puhutaan. Pikaisella hakukoneselailulla löytyy väite, että Couragen hinta olisi Suomessa alkaen 430 000 Kiinan yuania. Seuraavaksi löytyy Carnewschinan uutinen Couragen maahantuonnin alkamisesta, jonka mukaan Suomessa hinnat takavetoiselle mallille alkaisi 54 900 ja nelivetoiselle 56 900 eurosta. Jäämme kuitenkin vielä odottamaan varmempaa tietoa uudelta maahantuojalta.

Kiinalaisvalmistaja Voyahin valikoimasta Moottorissa on koeajettu aiemmin jo Voyah Free, mutta tuolloinen maahantuoja meni pian koeajon jälkeen konkurssiin, ja uusi maahantuoja vasta käynnistelee toimintojaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniset tiedot kiven alla

Nyt pikaisesti kokeiltu Courage on hieman Freetä pienempi, ja oletettavasti myös edullisempi auto. Korilla on pituutta 4 725 millimetriä, leveyttä 1 900 mm ja korkeutta 1 653 mm. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 900 mm. Kokoluokaltaan Courage on esimerkiksi hitusen Toyota bZ4X:ää pidempi.

Couragea valmistetaan muutamalla eri voimalinjalla. Akkukokoja on kaksi, 79 ja 109 kilowattituntia ja autoa valmistetaan niin taka- kuin nelivetoisenakin. Hieman palettia sekoittaa vielä se, että Couragea on valmistettu niin 400, kuin 800 voltin korkeajänniteakuilla. Moottorin tiedossa ei ole, mitkä näistä versioista lopulta tulevat kuulumaan Suomen maahantuontiohjelmaan.

Voyah Courage

Parhaimmillaan Voyahin uutuuden luvataan lataavan 515 kilometriä toimintamatkaa 15 minuutissa, mutta kiinalaisvalmistajien tapa ilmoittaa näitä lukemia ovat joskus olleet hieman hatusta heitetyn oloisia. Oheinen esimerkki lienee laskettu kiinalaisen CLTC-standardin mukaisella toimintamatkalla, joka on eurooppalaista WLTP-standardia optimistisempi lukema.

Huippulataustehoksi ilmoitetaan Dogfeng-Globalin verkkosivustolla 200 kilowattia ja pienempiakkuisen mallin WLTP-toimintamatkaksi noin 450 kilometriä malliversiosta riippuen.

Tasapaksu ensivaikutelma

Lyhyeltä ensikokeilulta ei voi vielä antaa kovin syventäviä kommentteja autosta, mutta ensivaikutelmalta Voyah tuntuu pitkälti tyypilliselle kiinalaisautolle, mutta ehkä rahtusen paremmin viimeisteltynä. Sisustan materiaalit poikkeaa joukosta, mutta esimerkiksi digimittariston ja tietoviihdejärjestelmän typografiat vaikuttavat aika tyypillisille.

Voimalinja tuntuu ripeältä ja rengasmelu ei ainakaan vielä 80 km/h nopeudessa vaikuta pahalta. Alustassa sen sijaan tapahtuu ajoittain jotain outoa, sillä auto tekee kovemmissa nopeuksissa pienoista nyökkimistä sivusuunnassa.

Tarkemmin Voyah Couragen pariin palataan myöhemmin, kun auto saadaan kattavampaan koeajoon.

Kommentit (1)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat