15.5.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voyah Couragesta ei tiedetä vielä paljoa, mutta lyhyellä testilenkiltä autosta löytyy parikin innovatiivista ratkaisua. Keli Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajopäivässä on ollut ailahteleva, mutta tämä on taas niin tätä. Heti, kun auto on ajettu parkkiin ja astun Voyah Couragen ovesta ulos ottaakseni värivalokuvia tätä artikkelia varten, alkaa taivas työntämään päälleni rakeita, räntää, tai jotain muuta valkoista kuraa. Ajovuorot koeajopäivässä ovat lyhyitä, joten kuuron ohi menemistäkään ei voi jäädä odottelemaan. Otan kuvat, hyppään takaisin autoon ja siihen hetkeen sadekuuro loppuukin. Tyypillistä.Hetken päästä aurinko häikäiseekin jo tosissaan silmiä, eikä aurinkolasit ole sattuneet mukaan. Voyahin aurinkolippa löytyy tutusta paikkaa, mutta melkoisen yllättävä toiminnallisuus. Vain lipan yläosa on perinteistä kovaa materiaalia, lipan alaosa puolestaan on tummennettua pleksiä josta voi katsoa läpi, mutta joka samaan aikaan suojaa vastaan paistavalta auringolta – tämä on ehkä nerokkain keksintö automaailmassa hetkeen!Aurinkolippa ei ole ainoa Couragen persoonallisuus. Keskikonsolin alemmalle tasolle on nimittäin kiinnitetty hätävasara. Eihän hätätilanteisiin varautumisessa mitään pahaa ole, mutta ratkaisu poikkeaa massasta.Mutta sitten itse autoon. Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, millaisina versioina Voyah Courage tulee Suomesa myyntiin. Tai edes millaisista hinnoista puhutaan. Pikaisella hakukoneselailulla löytyy väite, että Couragen hinta olisi Suomessa alkaen 430 000 Kiinan yuania. Seuraavaksi löytyy Carnewschinan uutinen Couragen maahantuonnin alkamisesta, jonka mukaan Suomessa hinnat takavetoiselle mallille alkaisi 54 900 ja nelivetoiselle 56 900 eurosta. Jäämme kuitenkin vielä odottamaan varmempaa tietoa uudelta maahantuojalta. Kiinalaisvalmistaja Voyahin valikoimasta Moottorissa on koeajettu aiemmin jo Voyah Free, mutta tuolloinen maahantuoja meni pian koeajon jälkeen konkurssiin, ja uusi maahantuoja vasta käynnistelee toimintojaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniset tiedot kiven allaNyt pikaisesti kokeiltu Courage on hieman Freetä pienempi, ja oletettavasti myös edullisempi auto. Korilla on pituutta 4 725 millimetriä, leveyttä 1 900 mm ja korkeutta 1 653 mm. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 900 mm. Kokoluokaltaan Courage on esimerkiksi hitusen Toyota bZ4X:ää pidempi. Couragea valmistetaan muutamalla eri voimalinjalla. Akkukokoja on kaksi, 79 ja 109 kilowattituntia ja autoa valmistetaan niin taka- kuin nelivetoisenakin. Hieman palettia sekoittaa vielä se, että Couragea on valmistettu niin 400, kuin 800 voltin korkeajänniteakuilla. Moottorin tiedossa ei ole, mitkä näistä versioista lopulta tulevat kuulumaan Suomen maahantuontiohjelmaan.Parhaimmillaan Voyahin uutuuden luvataan lataavan 515 kilometriä toimintamatkaa 15 minuutissa, mutta kiinalaisvalmistajien tapa ilmoittaa näitä lukemia ovat joskus olleet hieman hatusta heitetyn oloisia. Oheinen esimerkki lienee laskettu kiinalaisen CLTC-standardin mukaisella toimintamatkalla, joka on eurooppalaista WLTP-standardia optimistisempi lukema.Huippulataustehoksi ilmoitetaan Dogfeng-Globalin verkkosivustolla 200 kilowattia ja pienempiakkuisen mallin WLTP-toimintamatkaksi noin 450 kilometriä malliversiosta riippuen.Tasapaksu ensivaikutelmaLyhyeltä ensikokeilulta ei voi vielä antaa kovin syventäviä kommentteja autosta, mutta ensivaikutelmalta Voyah tuntuu pitkälti tyypilliselle kiinalaisautolle, mutta ehkä rahtusen paremmin viimeisteltynä. Sisustan materiaalit poikkeaa joukosta, mutta esimerkiksi digimittariston ja tietoviihdejärjestelmän typografiat vaikuttavat aika tyypillisille.Voimalinja tuntuu ripeältä ja rengasmelu ei ainakaan vielä 80 km/h nopeudessa vaikuta pahalta. Alustassa sen sijaan tapahtuu ajoittain jotain outoa, sillä auto tekee kovemmissa nopeuksissa pienoista nyökkimistä sivusuunnassa.Tarkemmin Voyah Couragen pariin palataan myöhemmin, kun auto saadaan kattavampaan koeajoon. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin Kommentit (3) Volga M21 -henkilöautoissa oli jo 60-luvulla läpinäkyvä aurinkolippa: https://volga-21.ru/wp-content/uploads/2021/01/image-07-01-21-03-51-8-510×383.jpeg Tuo aurinkolippa, jonka alaosassa on tummennettua pleksiä, on hyvä idea. Kunnon porotuksessa tarvitaan myös kiinteä, läpinäkymätön osa. Ilmeisesti lipan kulmaa säätämällä voi käyttää joko läpinäkymätöntä osaa tai läpinäkyvää pleksiosaa häikäisyn estämiseen? Tuo vasara nopeasti käyttöön otettavissa on varsinkin sähköautossa hyvin tarpeellinen turvallisuusvaruste siltä varalta, jos auton ovien sähkötoiminen lukitus ei avaudu tai sähkötoimiset ikkunat eivät hätätilanteessa avaudu, jos auton sähköjärjestelmään tulee oikosulku esimerkiksi tulipalon tai veteenajon vuoksi. Teslassa on ihmisiä kuollut tulipalossa: Ovia ei saatu auki, koska mekaaniset oven avauspainikkeet olivat niin piilossa, että ne eivät hätätilanteessa löytyneet. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?