2.6.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Captur – särmikäs päivitys Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Captur on ehtinyt vuonna 2019 esitellyn toisen mallisukupolven kohdalla elinkaarensa puoliväliin. On siis ehostuksen aika. Myös sisäisten arvojen kohdalla. Olemme käyneet uudistukset läpi jo huhtikuussa, joten tässä vain lyhyt kertaus – sekä ensikokemukset koeajon jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPlugari poistuiViisi vuotta sitten maailma oli erilainen sähköistymisen suhteen, joten Renaultin insinöörien pohdittavana oli voimalinjojen istuminen nykyajan tarpeisiin. Ne ovat pääosin ennallaan, ainoa muutos on ladattavan hybridin putoaminen pois mallistosta. Renaultin mukaan sellaisen halusi tämän kokoluokan autoon vain noin kolme prosenttia asiakkaista.Päätös ladattavan hybridin poistamisesta mallistosta on siis rationaalinen ja perusteltu. Ja onhan tavallinen hybridi fiksu ratkaisu etenkin pikkuautossa. Fakta on kuitenkin se, että tämän kokoluokan autoilla ajellaan Euroopassa pääosin taajamissa ja normaalia arkiliikennettä koti-lastentarha/koulu-työpaikka-kauppa-akselilla.Plugarilla iso osa noista ajoista olisi toki sujunut sähköllä, mutta sen teknologia maksaa myös sen verran, ettei moni ollut halukas sijoittamaan siihen sen verta lisää. Tavallisen hybridin ja kevythybridin kohdalla niiden tekniikkaan on kuitenkin joutunut sijoittamaan selvästi vähemmän.Toki plugarin ostaja joutui tekemään muitakin kompromisseja; tavaratila oli esimerkiksi hieman pienempi, koska akku vei tilaa sen pohjalta.Pienellä meneeKoeajettavana oli vain yksi moottoriversio eli E-Tech full hybrid 145. Se on jatkossakin ostajien suosikki. Voimalinja on pääosin ennallaan, mutta tekniikkaa on toki hienosäädetty. Ajoimme noin 200 kilometrin lenkin Madridin ympäristössä hyvin kesäisissä olosuhteissa, ja reitin varrelle osui pitkä pätkä moottoritietä ja myös runsaasti kumpuilevassa maastossa mutkittelevaa maantietä. Taajamassa ajoimme vain hetkittäin.Auton ajotietokone näytti koeajon jälkeen hieman yli neljän litran kulutuslukemaa sadalla kilometrillä. Tulosta voi pitää erittäin hyvänä, virallinen WLTP-lukema on 4,7 l/100 km. Mittaristossa paloi myös tiuhaan vihreä EV-valo sen merkiksi, että matka taittui pelkällä sähköllä. Se jaksaa aina hämmentää, miten pitkälle 1,2 kilowattitunnin akku riittää, kun jarrutusenergiaa otetaan koko ajan tehokkaasti talteen. Vaihteistosta löytyy tuttuun tapaan B-asetus, jota kannattaa hyödyntää etenkin taajamissa.Tien päällä Captur on helppo ja vaivaton ajettava. Jousistus pelaa nätisti – ainakin kevyellä kuormalla – eikä edes uusi 19-tuumainen rengastus tuntunut hyväpintaisella espanjalaisella asfaltilta liian kovalta ratkaisulta.Uusi särmikäs ilmeRenaultin sukuilme on käynyt viidessä vuodessa läpi täydellisen uudistumisen, erilaisia maskeja on pulpunnut Renaultin muotoiluosastolta yksi toisensa jälkeen. Uudistuminen on ollut sen verran tiuhaa, että välillä on ollut vaikeuksia pysyä mukana.Scenicin kohdalla Renaultin uusi ilme on nyt löytänyt muotonsa, ja samantyyppinen keula koristaa nyt myös Capturia. Myös Capturin lähin sukulainen eli isosisar Symbioz kantaa kaulassaan samaa sukunäköä.Ja ilme on kieltämättä tyylikäs ja moderni. Eräältä toiselta ja leijonakeulaiselta ranskalaismerkiltä Renaultin leipiin siirtynyt muotoilujohtaja Gilles Vidal on tuonut Renaultin muotoihin selvästi lisää särmää. Terävyys istuu hyvin 4,24 metriä pitkän Capturin linjoihin.Myös takana on uutta ja hieman terävämpää ilmettä, mutta muutokset ovat maltillisempia keulaan verrattuna. Uudet takavaloumpiot näyttävät kivalta.Ilmettä voi myös säätää omaan makuun, ulkovärejä on kuusi ja kattoon saa kolmea eri väriä. Väriyhdistelmiä on tarjolla yhteensä 14. Lisäksi keulan helman ja sivustojen listoja voi tuunata lisäväreillä, niitä on kolme erilaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlpinen hengessäUusi varustetaso – kuten muissakin uusissa Renaulteissa – on Esprit Alpine. Sitä ei kannata ottaa liian kirjaimellisesti kovin urheilullisena lisänä mallistoon vaan uusia yksityiskohtia viljelevänä fiilisten nostattajana; siis samaan tapaan kuin R Line VW:ssä tai N Line Hyundaissa tai premium brändien AMG-, M- ja S-linet.Sisällä Alpine tuo mukanaan kroppaa hieman paremmin tukevat istuimet sekä kivoja yksityiskohtia – kuten ratin ranskan lipun väriset tikkaukset sekä A-logot istuimissa. Ulkopuolella näyttävin yksityiskohta on 19-tuumaiset vanteet – ensimmäistä kertaa Capturissa. Edullisimmassa varustetasossa pyöräkoko on 17 tuumaa, ja keskitasossa 18 tuumaa.Myös takapenkkiläisille Alpine näkyy yksityiskohdissa. Takana on myös ihan ok tilat. Ja joustavuutta kuljetuksiin tuo 16 sentin varoilla ees-taas liikkuva takapenkki. Tavaratilakin kasvaa siis tarvittaessa pienen farkun mittoihin. Vastaavasti takaistuin takimmaisessa asennossa takana on riittävästi polvitilaa pidempikoipisillekin.Verhoiluja on päivitetty toki myös muihinkin varustetasoihin. Materiaalit tuntuvat kivalta käteen, ja verhoilussa on hauskoja yksityiskohtia. Matkustamo ei ole siis pelkkää harmaata massaa. Myös kierrätysmateriaalien määrää on kasvatettu.Suurin uudistus piilossaYksi suurimmista muutoksista on Capturin uusi tietoviihdejärjestelmä OpenR link, jonka takana on Googlen Android Automotiven päivitysversio 12. Se tuo mukaan siis Google-pohjaisen karttapalvelun, lisää mahdollisuuksia jutella auton kanssa sekä pystysuuntaiseen kosketusnäyttöön yli 50 sovellusta.Ratin takaa pilkottaa 10,25-tuumainen digitaalinen ja kulloisenkin tarpeen mukaan muokattava mittaristo. Energiatehokkaasti ajavat valitsevat sinne jarrutusenergian talteenostosta kertovan mittarin, aina kartalla pysyvät valitsevat koko mittariston levyisen navigointinäytön.Pidämme siitä, että digiaika etenee autoissa, ja etenkin pidämme siitä, että tuo digitaalisuus on vielä helposti hallittavissa. Capturissakin on vielä keinukytkimen kosketusnäytön alareunassa ilmastointia varten.Helppo vanha tuttuKoeajolenkin jälkeen on helppo todeta, että uudistukset toimivat – ja että niille on myös paikkansa. Kyse ei ole pelkästä pienestä optisesta viilauksesta.Captur tuntuu pääosin raikkaalta. Pidämme erityisesti keulan ilmeestä. Myös verhoiluihin tehdyt uudistukset toimivat, ja poliittisesti korrekti nahaton ja kromiton sisusta puhuttelee myös yhä suurempaa osaa uuden auton ostajista.Uudistuneen Capturin myynti alkaa Suomessa juhannusviikolla, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vielä kesän aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla 24.6.2024 Koeajo Koeajo: Renault Captur hybridi – järkevästi sähkön tuella 9.6.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Rafale tähtää taivaille Kommentit (2) Hinnankin olisi voinut mainita. Tervehdys, ja kiitos palautteesta. Artikkelin lopussa oli maininta, että uudistuneen Renault Capturin myynti Suomessa alkaa juhannusviikolla. Olisimme voineet kieltämättä mainita samalla myös sen, että hinnat selviävät vasta silloin. Emme valitettavasti tiedä siis niitä vielä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä