31.1.2025

Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin

Kuva Tuomas Rajala

Triumphin uusin ase sporttisten adventurepyörien ystäville on täysin uusi Tiger Sport 800.

Suomessa Tiger Sport on edustanut tietynlaista väliinputoajaluokkaa, sillä meillä kaupaksi käyvät aggressiiviset R-versioiset adventurepyörät, joilla voi ajella pitkin maamme lukuisia sorarännejä. Mitä maastokelpoisempi, sen parempi. Sporttinen adventure on edelleen hieman kummajainen.

Triumphin ajatuksena on tarjota urheilullinen peruspyörä, joka yhdistelee nakupyörän, adventuren ja matkapyörän parhaita paloja. Kaiken keskiössä on urheilullisuus ja ketteryys.

Mallinimi Tiger Sport 800 paljastaa pyörän moottorin. Kyseessä on 800-kuutioinen kolmesylinterinen voimanlähde, jollaisista brittiläisvalmistaja tunnetaan. Vaikka niin saattaisi luulla, kyseessä ei ole uudelleenluenta merkin 765-kuutioisesta moottorista, joka vauhdittaa Street Triplen nykyistä sukupolvea.

Moottori on siis täysin uusi, eikä pohjana ole valmistajan mukaan juuri käytetty 765-kuutioista tripleä. Uusi voimanlähde tuottaa 115 hevosvoimaa ja vääntää 84 Nm:n edestä. Vääntökäyrä on hyvin tasainen ja se alkaa hipuilla maksimilukemaa jo 3000 kierroksen kohdalla. Tehokäyrä on puolestaan kolmesylinterisitä tuttu lineaarisesti kasvava.

Moottori on monella tapaa samanlainen kuin merkin aiemmat kolmesylinteriset, mutta ei sitten kuitenkaan. Uusi voimanlähde vääntää alakierroksilla ja keskialueella väkevämmin kuin vaikka 765-kuutioinen moottori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sporttinen myös muilta ominaisuuksiltaan

Triumphin kehitystiimin keskiössä on hyvän moottorin lisäksi ollut ketterä käsiteltävyys, sillä sport-lisänimi halutaan myös lunastaa. Pyörä onkin varsin ketterä ja tuntuu lähes keskiluokan nakupyörältä ketteryyden näkökulmasta. Vaikka märkäpaino kohoaa 214 kilon paikkeille, kannetaan kilot hyvin.

Alusta on Showan käsialaa, ja joustomatkaa on molemmissa päissä 150 mm edestä. Keulassa on sisään- ja paluuvaimennuksen säätö, mutta ei esijännitystä. Takapäässä on puolestaan esijännityksen ja paluuvaimennuksen säätö. Esijännityksen säätö tapahtuu kätevästi erillisestä rullasäätimestä.

Jarrut ovat merkin omaksi brändätyt nelimäntäiset radiaalit edessä ja yksimäntäinen edessä. Jarrut purevat terävästi, ja pitävät yllä sporttisuutta, joka pyörässä on hyvin tärkeässä roolissa.

Tiger Sport 800 on pyörä, joka saattaa muuttaa motoristien mielipiteet hieman tylsänä pidetystä sporttiadventureluokasta. Se tarjoaa raakaa voimaa ja sporttisuutta, mutta myös matkustusmukavuutta, joka vaikkapa nakupyörässä ei juuri ole. Palaamme tarkempaan koeajoon piakkoin, mutta ensipuraisun perusteella on lupa odottaa todella hyvää.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat