23.2.2025

Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä

Kuva Eetu Kokkonen
Audi Q5

Audi Q5 siirtyy Audi A5:n perässä uuteen perusrakenteeseen. Muutokset eivät ole kuitenkaan tästä huolimatta mullistavia.

Audi Q5 on ollut ensimmäisestä sukupolvestaan saakka suosittu katumaasturi varsin kilpaillussa luokassa. Kahden ensimmäisen sukupolven aikana mallia on myyty yhteensä 2,7 miljoonaa kappaletta, joka puhunee jotain maasturin muotoisen perheauton suosiosta.

Audi Q5

Edellisen sukupolven tapaan Q5:n kolmas sukupolvi tulee tarjolle kahdella eri korilla: perinteisempänä, pystyperäisenä SUVina, sekä viistommaksi vuoltuna Sportbackina. Etenkin Euroopassa Sportbackin odotetaan olevan suosittu ja nousevan jopa markkinalla perinteisemmän korin ohi. Ulkomuodoltaan auto on muuttunut vähempien pokkauksien, sekä esimerkiksi päälleliimatun näköisen takaluukun listan karsimisen myötä rauhallisempaan suuntaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutut uudet ruudut

Uudistukset eivät sinällään ole mullistavia. Auto siirtyy nyt käyttämään PPC-perusrakennetta Audi A5:n tapaan, joten muutokset myös ovat hyvin samanlaisia. Moottorivaihtoehtoja on tehtaalta useampia, mutta Suomen maahantuontiohjelmaan mahtuu ainoastaan lataushybridi, jollaista ei vielä ensikoeajoissakaan ollut tarjolla.

Audi Q5

Ohjaamossa yhdistyy 11,9-tuumainen mittaristonäyttö ja 14,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän ruutu. Lisähinnasta myös etumatkustajan paikalle saa oman kosketusnäyttönsä.

Audi Q5

Tuttuun tapaan auto tulee olemaan varsin laajasti personoitavissa erilaisilla varusteilla. Esimerkiksi vannekoko on valittavissa 18 ja 21 tuuman väliltä. Pituutta autolla on 4 717 millimetriä, leveyttä 1 900 mm ja korkeutta 1 642 mm. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 820 mm. Perinteiseen automaailman kehityksen tapaan auto on siis kasvanut hieman joka suuntaan – paitsi akseliväli on pysynyt edeltäjän kanssa samana.

Audi Q5

Lataushybridin teknisiä tietoja ei ole vielä vahvistettu, sillä valmistaja odottelee vielä tyyppihyväksyntää. Todennäköisesti autossa tulee kuitenkin olemaan konsernin muista tuoreista lataushybrideistä tuttu, käytettävissä olevalta kapasiteetiltaan 19,7 kiowattitunnin ajoakku, joka tarkoittaisi todennäköisesti noin 80–100 kilometrin täysin sähköistä toimintamatkaa. Sama akku löytyy esimerkiksi Moottorin käyttötestissä olevassa Volkswagen Tiguanissa.

Suomeen uusi Audi Q5 saapuu syksyllä 2025.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat