21.2.2025

Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto

Kuva Tuomas Rajala

Mitä tapahtuu, kun hippipakuun isketään neliveto ja kovat tehot? Kaikilla on hauskaa.

ID.Buzz nousi heti ilmestymisensä jälkeen sähköpakettiautojen tilastokärkeen, eikä ole luovuttanut paikkaansa pois. Tämä ei ole ihme, sillä kyseessä on tunnelmallinen ja hienon ajettavuuden omaava monikäyttöauto. Etenkin jos takaosasto on täynnä penkkejä.

Volkswagenin sähköpaku tuli markkinoille 2022 ja GTX-versiota on saatu odotella siitä saakka. Nyt tehomalli on tosiasia, ja voi ristus millainen paketti autosta onkaan leivottu kasaan.

GTX:n voimalinjasta irrotetaan 340 hv (250 kW) ja 560 Nm. Eroa edelliseen on etenkin väännön kohdalla melkoisesti, sillä aiemmin vääntöä oli ”vaivaiset” 310 Nm. Tehonlisä tarkoittaa suorituskykyä, joka pistää väkisin hymyilyttämään. Auto on luonnollisesti nelivetoinen.

GTX-malli kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa, ja kyseessä on pakettiauto. Kiihtyvyys on roisia ja tuntuu ratin takana hieman huvittavalta. Hippihenkisen bussin ei pitäisi olla näin ripeä, ja juuri siksi se on vallattoman hauska. Koeajolle sattui sopiva lumikeli (ja suljettu alue). joten pienelle leikille oli oikeat olosuhteet. Volkswagen ID.Buzz menee iloisesti nelipyöräluisussa ja kiihtyy liukkaallakin vaivattomasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saisiko olla seitsemän istuinta?

Buzzia on saatavilla sekä Cargo-pakuna, että 5–7–paikkaisena henkilöautona. Istuimia voi olla korin pituudesta ja kokoonpanosta riippuen joko viisi, kuusi tai seitsemän. Vastaavia malleja ei ole markkinoilla paljon, mikä nostanee auton mielenkiintoa suuremman perhekoon yksiköissä.

Tehoversion akku on versiosta riippuen 79–86 kWh ja se takaa WLTP-mittaustavan mukaan 390–420 km:n toimintamatkan. Pikalatausteho on maksimissaan 200 kW, ja 5–80 prosentin varaustila saavutetaan 30 minuutin mittaisella latauksella. Latauskäyrä on siis kunnossa.

Aivan ilmaista suorituskyky ei ole, sillä vajaavetoinen ID.Buzz maksaa edullisimmillaan 52 390 euroa ja nelivetoinen tehopakkaus 74 190. Toki GTX:n kohdalla pitää muistaa, että nelivetoisuus ja teholisä tuovat myös isomman akun.

Kallein versio on pitkällä akselivälillä varustettu 86 kWh-versio, jonka hintalapussa seisoo 77 490 euroa. Se on jo paljon rahaa, mutta vastaavia 7-paikkaisia ei juuri ole tarjolla. Etenkään näin hauskassa ja ripeässä paketissa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat