21.2.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä tapahtuu, kun hippipakuun isketään neliveto ja kovat tehot? Kaikilla on hauskaa. ID.Buzz nousi heti ilmestymisensä jälkeen sähköpakettiautojen tilastokärkeen, eikä ole luovuttanut paikkaansa pois. Tämä ei ole ihme, sillä kyseessä on tunnelmallinen ja hienon ajettavuuden omaava monikäyttöauto. Etenkin jos takaosasto on täynnä penkkejä.Volkswagenin sähköpaku tuli markkinoille 2022 ja GTX-versiota on saatu odotella siitä saakka. Nyt tehomalli on tosiasia, ja voi ristus millainen paketti autosta onkaan leivottu kasaan.GTX:n voimalinjasta irrotetaan 340 hv (250 kW) ja 560 Nm. Eroa edelliseen on etenkin väännön kohdalla melkoisesti, sillä aiemmin vääntöä oli ”vaivaiset” 310 Nm. Tehonlisä tarkoittaa suorituskykyä, joka pistää väkisin hymyilyttämään. Auto on luonnollisesti nelivetoinen.GTX-malli kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa, ja kyseessä on pakettiauto. Kiihtyvyys on roisia ja tuntuu ratin takana hieman huvittavalta. Hippihenkisen bussin ei pitäisi olla näin ripeä, ja juuri siksi se on vallattoman hauska. Koeajolle sattui sopiva lumikeli (ja suljettu alue). joten pienelle leikille oli oikeat olosuhteet. Volkswagen ID.Buzz menee iloisesti nelipyöräluisussa ja kiihtyy liukkaallakin vaivattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaisiko olla seitsemän istuinta?Buzzia on saatavilla sekä Cargo-pakuna, että 5–7–paikkaisena henkilöautona. Istuimia voi olla korin pituudesta ja kokoonpanosta riippuen joko viisi, kuusi tai seitsemän. Vastaavia malleja ei ole markkinoilla paljon, mikä nostanee auton mielenkiintoa suuremman perhekoon yksiköissä.Tehoversion akku on versiosta riippuen 79–86 kWh ja se takaa WLTP-mittaustavan mukaan 390–420 km:n toimintamatkan. Pikalatausteho on maksimissaan 200 kW, ja 5–80 prosentin varaustila saavutetaan 30 minuutin mittaisella latauksella. Latauskäyrä on siis kunnossa.Aivan ilmaista suorituskyky ei ole, sillä vajaavetoinen ID.Buzz maksaa edullisimmillaan 52 390 euroa ja nelivetoinen tehopakkaus 74 190. Toki GTX:n kohdalla pitää muistaa, että nelivetoisuus ja teholisä tuovat myös isomman akun.Kallein versio on pitkällä akselivälillä varustettu 86 kWh-versio, jonka hintalapussa seisoo 77 490 euroa. Se on jo paljon rahaa, mutta vastaavia 7-paikkaisia ei juuri ole tarjolla. Etenkään näin hauskassa ja ripeässä paketissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz Cargo – mieleenjäävä käyntikortti yritykselle 14.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz – Hippipaku kääntyi sähköhitiksi 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän 17.9.2023 Ajoneuvot VW ID. Buzz California: painava unelma 7.12.2022 Ajoneuvot Octavia ja Touran uusintakierroksella, Lucid Air ja muut uutuudet esittäytyvät – Euro NCAP joulukuu 2022 25.9.2022 Ajoneuvot Volkswagen ID. Buzz – Vuoden pakettiauto 2023 toimii myös ensihoidon tehtävissä 10.3.2022 Ajoneuvot Volkswagen ID. Buzz – saako tila-autosta coolin retrolla ja sähköllä? 13.1.2022 Ajoneuvot VW Kleinbus tekee paluun sähköisenä I.D. Buzzina 9. maaliskuuta 21.9.2021 Ajoneuvot Volkswagenin sähköbussi ajaa itse – ID.Buzz AD 30.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID Buzz on tulossa kolmena versiona – jo ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni