25.6.2024

Maistiainen: Yksi kiinalainen lisää – onko Skywellista haastajaksi?

Kuva Manu Tuppurainen

Skywell ET-5 on uusi kiinalainen Suomessa myyntiin tullut sähköautoa. Auton maahantuojana on Novus Car Finland.

Skywell ET-5 on uusi kiinalaisvalmisteinen sähköauto Suomessa.

Skywellia maahantuo Novus Car Finland Oy. Sama yhtiö on aloittanut myös Seres- ja DFSK -kiinalaismerkkien maahantuonnin Suomessa. Neljäskin kiinalaismerkki yhtiölle on tulossa, mutta sen nimeä ei vielä paljasteta. Sama maahantuoja vastaa myös sekä Baltiassa että Ruotsissa kyseisten automerkkien maahantuonnista.

Autojen huolloista Novus Car Finland on sopinut Örun e-Expert -ketjun kanssa ja vauriokorjaamisesta Autoklinikan kanssa. Myös jälleenmyyjäverkosto on rakenteilla. Lisäksi yhtiö aikoo laittaa oman showroomin pystyyn pääkaupunkiseudulle.

Novus Car Finlandin toimitusjohtaja Juha Rusama on toiminut aiemmin Suomen kolmanneksi suurimman automaahantuojan Autobassadonen Autoverkkokaupan toimitusjohtajana. Ennen sitä Rusama on ollut Vehon palveluksessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akun lämmitys napista päälle

Mutta entä itse tuote, millainen se on?

Skywellin autonvalmistuskokemus on vielä varsin lyhyt. Yhtiö on perustettu vuonna 2017. Yhtiön perustajina ovat olleet kiinalaiset linja-autovalmistaja Nanjing Golden Dragon sekä teollisuuskonserni Skyworth. Skywell ET-5 tunnetaan maailmalla myös nimillä Elaris BEO sekä Skyworth EV6. EV6-mallimerkintä on varattu Euroopassa Kian käyttöön.

Skywell ET-5 on iso 4,72 metriä pitkä katumaasturi. Korkeutta etuvetoisella autolla on 1,9 metriä. Auto on massiivisen näköinen eikä auton perän valopaneeli häpeile yhtään kertoa, että mistä automerkistä on kysymys. Perässä lukee kissan kokoisin kirjaimin, Skywell. 

Etuvetoista, parin tonnin painoista autoa liikuttaa 150 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Ajoakun kapasiteetiksi Skywell ilmoittaa 86 kilowattituntia. Sillä pitäisi WLTP-mittaustavan mukaan taittua 642 kilometrin mittainen siivu kaupunkiajossa.

Skywell kertoo teknisissä tiedoissaan, että autossa on älykäs akun lämpötilan hallinta -järjestelmä. Auton infotainmentista löytyy myös kytkin, jonka avulla akun lämmityksen voi kytkeä päälle. Lämmityksen kytkentää Skywell opastaa käytettäväksi -10 astetta kylmemmissä olosuhteissa.

Suomen maahantuojan nettisivuilla auton teknisissä tiedoissa kerrotaan, että 20 prosentin varaustasosta 70 prosenttiin akun pitäisi täyttyä 25 asteen lämpötilassa 38 minuutissa. Skywellin maksimilataustehoa Suomen maahantuoja ei kerro lainkaan auton teknisissä tiedoissa, eikä sitä löydy myöskään Skywell Europen ilmoittamista auton teknisistä tiedoista.

Moottorin lataustestissä autoon saatiin pikalatauksessa virtaa juuri niinkuin valmistaja ilmoittaakin. Auton akun 21 prosentin varaustasosta aloitettiin ja 70 prosenttiin päädyttiin 37 minuutissa. Latausteho oli lähes koko lataustapahtuman ajan yli 72 kilowattia, parhaimmillaan 77 kilowatin paikkeilla. Latauskäyrä oli lähes suora koko lataustapahtuman ajan. Se siis toteutuu, mitä luvataan.

Hidaslatauksessa ET-5:n latausteho on 11 kilowattia.

Tilava sisältä

Suomeen Skywellista on tulossa kahta eri varustelutasoa. Comfort, jonka vahvistamaton hinta on tällä hetkellä 46 900 euroa sekä paremmin varusteltu Luxury, 52 900 euroa. Hinnat saattavat muuttua EU:n mahdollisten tuontitullien myötä, niiden vaikutus autojen hintoihin on 0–4 prosenttia, Rusama sanoo. Tullien vaikutus on siis suurimmillaan noin kahden tuhannen euron luokkaa.

Ulkomuodollisesti Skywell muistuttaa hyvin paljon jo pari vuotta Suomen markkinoilla ollutta Maxus Euniq 6 -sähköautoa. Skywell näyttää myös sisältä ihan asialliselta autolta. Viimeistely on hyvää, muotoilu hyvin tavanomaista. Ohjaamossa on kytkimiä vähän, suurin osa auton toiminnoista hoidetaan ison tietoviihdenäytön kautta ja sen vuoksi ohjaamossa vallitsee hillitty tunnelma.

Tilaa Skywellissä on valtavasti. Takamatkustajien tilat ovat ruhtinaallisesti ja tasainen lattia tekee tilasta hyvin avaran. Etupenkille myös mahtuu ja etuistuimien sähkösäädöt mahdollistavat myös etupenkkien kaatamisen lähes makuuasentoon saakka – jos tarvitsee ottaa vaikka pienet tirsat!

Start-napin painallus saa auton heräämään. D-vaihteen päälle kytkeminen käynnistää sähkömoottorin, joka pitää yllättävän kovaa ääntä. Se kuuluu erittäin selvästi Skywellin ohjaamoon.

Myöhemmin julkaistavassa Moottorin laajemmassa koeajo-jutussa kerromme, mitä kaikkea muuta ja millaista ajettavuutta Skywell ET-5 tarjoaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat