31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MAN TGE on uudistunut, mutta päällepäin se ei näy juuri lainkaan. MAN TGE:n laaja mallisto pakettiautoista kevyisiin kuorma-autoihin ja bussiversioihin on liki ennallaan. Repertoaari on pääosin yhtenevä sisarmalli Volkswagen Crafterin kanssa. Sisarukset valmistuvat samalta linjalta vain erilaisilla maskeilla ja logoilla varusteltuna.TGE:n peltikorisen umpipakettiauton akselivälejä on kaksi ja korin pituuksia sekä korkeuksia kolme. Kuormatilavuutta kertyy 9,9–18,4 kuutiometriä ja kantavuutta 1 000–1 200 kg. Moottorit ovat tuttuja kaksilitraisia dieseleitä, tehovaihtoehdot ovat joko 103 kW (140 hv) ta 130 kW (177 hv). Täyssähkövaihtoehto on jäänyt jäähylle, eikä hybridisointia ole keveimmässäkään muodossa.Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen automaatti. Vetotavaksi on valittavissa joko etu- tai neliveto, takavedon jäädessä kuorma-autoihin. Maahantuoja povaa nelivetoautomaatin nousevan suosituimmaksi 8 000 euron hintalisästä huolimatta, ja tarjosi moista kokeiluun keskipitkällä ja korkealla korilla.Ajoltaan TGE on ennallaan, jämäkkyys on edelleen hallitsevana piirteenä mukavuuden kärsimättä. Kilpailijoiden sähköuutuuksien jälkeen moottorin äänet ovat selkeitä, mutta meluisa ei TGE ole. Minkä pitkä akseliväli maantiellä vakaudessa voittaa, joutuu kaupungissa vekslailuna maksamaan takaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntistä henkilöautomaisempi ohjaamoUlkoa mallia ei uudeksi erota, vain tarkimmat voivat huomata pienet viilaukset etuhelman muodoissa ja ajovaloissa. Sen sijaan kuljettajan näkymät on pantu uusiksi. Mittaristo on vaihdettu näyttöruuduksi, kosketusnäyttö on uudempaa sukupolvea ja kojelaudasta vähennetty nappuloita.Sinällään ruutia ei ole tarvinnut keksiä uudelleen – sähköinen arkkitehtuuri on kuin suoraan emokonserni Volkswagenin henkilöautoista. Älkää kuitenkaan pelästykö: ei aivan suoraan, sillä hipaisunäppäimiä on vähemmän.Volkkareita ajanut oppii MAN:in uudet kikat nopeasti, koska virtuaalimittariston ja kosketusnäytön näkymät ovat tutut, samoin valikkorakenne. MAN on kuitenkin siirtynyt suoraan tuoreimpaan sukupolveen, missä hipaisukytkimiä on vain kosketusnäytön alareunassa, nekin nyt valaistuna. Myös uusimmat, itse räätälöitävät pikakuvakkeet löytyvät näytön ylälaidasta.Ohjauspyörä on uusi ja vaikuttaa hyötyautoon pienikehäiseltä, ja ratin nappulat ovat perinteisen selkeät. Automaattivaihteiston valitsin on nyt viiksi ratin oikealla puolella, mutta harmillisesti kojelautaan on jätetty pahkura manuaalivaihtoehdon vaihdevipua varten keskimatkustajan polvea kolhimaan.Pyyhkimien käyttö on saatu sopimaan vilkkuviikseen, ja kojelautaan siirretty valokytkin on niin ikään samanlainen kuin VW-henkilömalleissa. Käsijarru on vaihtunut sähköiseen ja toimii myös pysähdyksissä automaattisesti. Virtalukko on korvattu starttinappulalla, ja avaimet voi pitää taskussa.Uudistus on lisännyt yhdistettävyysominaisuuksia sekä tietoturvaa ja ennen kaikkea mahdollistanut kameroiden, tutkien ja varustelun lisäämisen. Nyt vakiovarustukseen kuuluu muun muassa kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus, hätäjarrutusavustin, kaistavahti, kuolleen kulman vahti, rengaspainevalvonta, puhelimen lataus, mukautuva vakionopeudensäädin ja parkkitutkat. Lisävarustelistalta arsenaalia voi vielä täydentää vaikkapa pysäköintiavustimella, kääntymisavustimella, automaattivaloilla, ratin lämmityksellä tai hätäpysäytysjärjestelmällä. Hyvät ja huonot puolet malliston laajuus ajettavuus kuskin paikka kääntöympyrän halkaisija ei vähäpäästöisiä vaihtoehtoja MAN TGE 3.180 4x4 aut. DIESELMOOTTORI, neliveto 4-syl. dieselmoottori 1 968 cm3 8-v. automaattivaihteisto 130 kW (177 hv), 410 Nm WLTP-kulutus 10,5 l/100km CO2-päästöt 269 g/km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus ei ilm. Mitat Pituus 6 836 mm Leveys 2 040 mm Korkeus 2 590 mm Akseliväli 4 490 mm Tavaratila 13,6 m3 Omamassa 2 365 kg perävaunu 3 000 / 750 kg Takuu 2 v Hinta alkaen 52 900 € koeajoauto 85 000 € (+ huoltoautovarustus 4 750 €) Lue lisää Kaikki artikkelit 23.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: MAN OptiView – joko saa heittää hyvästit kuolleelle kulmalle? 7.2.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Vuoden Kuorma-auto 2021 MAN TGX 8.11.2020 Ajoneuvot Maistiainen: heitimme keikan MAN TGM -kuorma-auton uudistetussa ohjaamossa 11.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGE 13.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusi aluevaltaus – MAN TGE 3.180 4.1.2020 Ajoneuvot Leijonalla voittoon – vuoden matkabussi 2020: MAN Lion’s Coach 13.4.2018 Ajoneuvot Henkilöautokortilla – uusi raskaan sarjan MAN TGE 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous