11.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: näköä, kokoa ja mukavuutta – Ford Edge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Edge -kaupunkimaasturi tavoittelee merkittävää jalansijaa kilpaillussa premium-luokassa. Hyvää: onnistuneet tilaratkaisut edessä ja takana, ajo- ja matkustusmukavuus. Huonoa: kankeus, tavaratila, vanhahtava kosketusnäyttö. Ford Edge on valmistajansa valttikortti myyntilukujen valossa hyvin menestyvään kaupunkimaasturiluokkaan Euroopassa. Tavoitteena on myydä Kugan ja EcoSport-mallien tukemana yhteensä 200 000 kaupunkimaasturia eurooppalaisille asiakkaille jo kuluvan vuoden aikana.Ford Edge on rakennettu samalle alustalle kuin merkin Mondeo, Galaxy ja S-MAX. Valittavissa on kaksi varustelua: Titanium ja Sport. Koeajoauto edustaa niistä ensimmäistä.Ulkoisesti Edge herättää tunteita. Se on iso, urheilullinen ja näyttävä. Muotokieli uponnee kohderyhmään, mutta kätevästä kaupunkikulkupelistä haaveileva saattaa pelästyä.Sisätiloissa tyyli pitää pintansa. Vanhahtavaa monitoimikosketusnäyttöä ja mittaristoa lukuun ottamatta laatuvaikutelma on kohdallaan. Hieman hitaasti reagoiva näyttökin päivitettänee pian tuoreemmalla versiolla merkin muiden mallien tapaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa luvatustiKuljettajan istuimella viihtyy parkissakin. Sähköisten säätöjen avulla ajoasennon saa viimeisteltyä vaivatta ja istuimen ilmastointi pitää huolta, että hiki ei pääse yllättämään. Tilaa on runsaasti myös kartturilla.Koeajoauton mukavuudesta on osin kiittäminen koeajoautoon lisävarusteena valittua 2750 euron Luxury Pack -varustelua. Samaan kokonaisuuteen kuuluu muun muassa lasinen panorama-katto, joka liukuu osittain auki. Ratkaisu näyttävä ja tuo sisätiloihin valoa, mutta poistaa katolta kaiteet, joten kuljetusominaisuudet kärsivät kauneudesta hieman.Takapenkillä tilaa on mainiosti kolmelle. Leveys riittää lasten korokeistuimillekin ja jalkatilaa piisaa.Lisävarustelistalta valitut täyttyvät turvavyöt lisäävät turvallisuutta, mutta kankeina vaativat käyttöapua aikuiselta.Tavaratilan puolella vastassa on pettymys. Tilaa on, mutta matkatavaroiden näkösuojaksi liukuva peite on rimpula, kuin lainassa toisesta ajoneuvosta. Lisäksi se on asennettu niin matalalle, että sen alle on vaikea mahduttaa esimerkiksi styroksista kylmälaukkua. Nostokynnystä ei sentään ole.Mukavuuspanostus nappiinAjossa Edge lunastaa annetut lupaukset mukavuudesta. Eteneminen on hiljaista ja miellyttävää, osa kunniasta lankeaa aktiiviselle melunvaimennukselle.Automaatti toimii moitteettomasti, vaikka liikkeellelähtö voisi olla hieman pehmeämpi. Manuaalinen vaihtaminenkin onnistuu.Auton koko tuntuu sisältä tarkasteltuna vielä suuremmalta. Ahtaassa parkkihallissa tankki kaipaa teknologian tai kartturin apua kolhujen välttämiseksi. Kankeuden vastapainoksi tarjolla on tutkan ja peruutuskameran lisäksi etukamera, tosin lisävarusteena. A-pilari ja peili muodostavan lyhyelle kuljettajalle yllättävän suuren näkökatveen. Yli 170 senttinen näkee katveen ohi, kunhan muistaa katsoa.Edgellä ei tarvitse kuoppia kierrellä. Alusta nielee tien epätasaisuudet hienosti, eikä melu vaivaa kaupungissa, moottoritiellä tai edes irtosoralla. Nopeissa väistöissä auton koko ja korkeus korostaa liikkeitä, mutta epävakaaksi ajo ei muutu. Mukautuva ohjaus säätelee ohjauksen ja ohjauspyörien välityssuhdetta ajonopeuden mukaan. Siitä kannattaa maksaa 600 euroa lisää.Maastoon maltillaEdge on varustettu älykkäällä nelivedolla, joka pyrkii optimoimaan pidon eri ajo-olosuhteissa. Vääntö jakautuu saumattomasti kaikille neljälle pyörälle.Maavara mahdollistaa myös huonompien urien koluamisen, mutta pahan paikan maasturiksi Edgeä tuskin kannattaa uhrata.Diesel-moottorin ääni kuuluu sisälle, mutta ei häiritse. Kaksilitrainen kaksoisturbodiesel on Edgelle riittävä, mutta piilevää reserviä ripeämpiin liikkeisiin ei löydy. Muita moottorivaihtoehtoja ei Suomeen tuoda. Hevosvoimia on tarjolla 210, kiihtyvyys 0–100 km/h onnistuu 9,4 sekunnissa ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 211 km/h.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Ford Edge 2.0 TDCI 210hv PowerShift A6 AWD Titanium Hinta alkaen 58 353 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 055 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (210 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4808 mm, leveys 2184 mm, korkeus 1692 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Å koda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?