29.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan esitteli terävimmän syömähampaansa, uuden Qashqain, alkuviikosta Madridissa. Tulokas yllätti myönteisesti, mutta jätti koeajossa myös hammasteltavaa. Hyvää: muotoilu, dieselmoottorit, alentunut kulutus, uudet turva-avustimet. Huonoa: pienen bensiinimoottorin puhdittomuus, istumatilat takana, pintakova jousitus. Vanha malli on säilyttänyt suosionsa yllättävän vakaana elinkaarensa ehtoopuolella. Nissan Qashqain edellinen sukupolvi on kuitenkin seitsemän vuoden takaa, joten uusiutuminen on enemmän kuin tarpeen.Maailman teillä liikkuu kaksi miljoonaa Qashqaita. Qashqai on valmistajansa myyvin malli niin Euroopassa, Pohjoismaissa kuin Suomessakin. Viime vuonna Euroopassa myytiin neljännesmiljoona Qashqaita. Seuraavaksi myydyimmät olivat Juke (135 625 autoa), Micra (54 014) ja Note (45 712).Qashqain menestyksestä ei riipu sen enempää eikä vähempää kuin Nissanin näkyvyys, tulos ja tulevaisuus. Jos Qashqai sukeltaa, sukeltaa koko merkki.Nissanin tavoitteena on haukata Euroopan markkinakakusta vuonna 2015 viisi prosenttia. Nissanilla on prosentin verran kirittävää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelmikuussa SuomeenQashqai tulee Suomeen 24. päivänä helmikuuta. Aluksi voimanlähteiksi tulevat 1,2-litrainen bensiinimoottori (115 hv) ja dieselkaksikko. Ahdetun 1,5-litraisen (110 hv) dieselin kumppanina on kuusilovinen manuaalivaihteisto, turboahdetun 1,6-litraisen (130 hv) dieselin yhteydessä tarjolla on aluksi käsivaihteisto, hieman myöhemmin uusi Xtronic-automaattivaihteisto. Kesän korvilla saataville tulee myös 1,6-litrainen (150 hv) bensiinimoottori.Qashqai on keventynyt useilla kymmenillä kiloilla edellismallista, mikä 0,32:een alentuneen ilmanvastuskertoimen kanssa tekee hyvää kulutukselle. Qashqain moottorikatras asettuu hiilidioksidipäästöiltään haarukkaan 99–129 grammaa kilometrillä. Start/stop-järjestelmä toimii kaikkien moottorien yhteydessä.Puhtia ja ponnettomuuttaKoeajossa kävi todeksi, että pienemmässäkin dieselissä on riittävästi väkevyyttä ja voimaa eri ajotilanteisiin, mutta 1,2-litrainen bensiinimoottori on toista maata. Kierroskoneen voimat ja sitkeys riittävät kaupunki- ja taajama-ajoon, mutta maantiellä ja matka-ajossa vaivaa puhdittomuus, johon käy lääkkeeksi vain kierrosten huudattaminen. Se taas tekee ajosta työlästä, ohituksissa ennakkosuunnittelua vaativia ja nostaa kulutusta.Xtronic-automaattivaihteisto ei saa minusta varauksetonta ystävää. Kiihdytyksissä vaivaa lievä kuminauhamaisuus, eikä kyse ole siitä, ettei keulilla murahtelevassa väkevimmässä dieselkoneessa sinänsä riittäisi puhtia.Alusta ja jousitus ovat pintakova ja nypyttävä kokonaisuus. Tien saumat täräyttävät kun koeajoautossa on alla 19-tuumaiset renkaat. Ajo muuttuu miellyttävämmäksi ja hiljaisemmaksi kun alla on kahta tuumaa pienemmät kumijalat.Uusia avustimiaKookkaat sivupeilit ja katveavustin palvelevat Madridin alituisissa ja poukkoilevissa ruuhkissa, ja kaistavahti paimentaa määrätietoisesti oikealle ajoväylälle. Vahti havaitsee kiitettävästi katkonaisen ja haalistuneen kaistaviivoituksen. Suomen lumituiskut ja loskakasat tosin voivat tuhota avustimen aikeet.Mittariston viiden tuuman näyttö on erinomaisen selkeä. Liikennemerkkien tunnistus toimii viiveittä ja varmasti, kuten monilla kilpailijoilla jo aiemmin.Avustimet tulevat varustelutasojen myötä tai kahtena lisähintaisena noin 600 euroa maksavana pakettina.Näkyvyys ulos ja eteen on kunnossa, ja katve etuviistoon on kapea. Katumaastureille ei ole laisinkaan itsestäänselvää, että näkyvyyttä riittää myös takaviistoon. Qashqaissa ei ole peruuttajaa häiritseviä katveita, vaikka kori ulkoapäin näyttääkin takakulmistaan umpinaiselta.Takakontti on muodoiltaan selkeä. Lastaus sujuu edellismalllia kätevämmin, sillä luukku nousee aiempaa korkeammalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuotoihin terävyyttäQashqai on hitusen edeltäjäänsä pidempi, matalampi ja leveämpi.Kun Qashqain tuleva kolmas polvi syö edeltäjänsä, ei Madridissa alkuviikosta esiteltyä tulokasta muistella muotoilultaan erityisen räyhäkkäänä.Siinä missä edeltäjän kyljissä ja keulassa oli pyöreyttä tai sileitä pintoja, on nyt useampi terävä pokkaus. Esimerkiksi konepellissä on kaksi veistoksellista harjannetta.Niukat takatilatKojetaulu on järjestelty tavanomaisesti. Kytkimet ovat hyvin käsillä ja kätevän kookkaita. Seitsentuumainen näyttö on selkeä, mutta voi vain kummastella mikseivät valmistajat upota näyttöä häikäisyiltä suojaavan lipan alle.Sisäilme on muovinen, kuten monilla kilpailijoillakin jos tyyriimpiä premium-merkkejä ei lasketa lukuun. Vaikka valmistaja hehkuttaa keskikonsolin syvää säilytystilaa erilaisine lokeroineen peräti älykkääksi, on syytä pitäytyä sanassa käytännöllinen.Takaistuimet ovat liian matalat, jotta aikuinen saisi mukavan istuma-asennon. Polvet nousevat ikävästi koukkuun, eikä levymäinen istuin suo reisitukea.Etuistuimet ovat perushyviä, mutta vipukäyttöinen selkänojan kaltevuuden säätö on karkeasti rusahteleva ja harvahampainen. Istuimen sähkösäätöä voi suositella lämpimästi jos lompakko vain kestää.Menestyksen eväitäPuutteistaan tai ominaisuuksistaan huolimatta Nissan Qashqailla on eväät menestyä Suomessa, jossa sen suosio on ollut ällistyttävän vahvaa. Qashqain eittämättä vahvin valtti on sen kohtuullinen hinta. Malliston eurot asettuvat 22 690–34 990 haarukkaan. Kallein malli on Tekna-varusteltu neliveto-diesel.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Nissan Qashqai Hinta alkaen 22 690 € Moottori diesel (1.6 dCi) 1 598 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 4 000 r/min Vääntö 320 Nm (1 750 r/min) Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4 377 mm, leveys 1 806 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 646 mm Tavaratila: 439 l Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa