5.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: särmikäs tapaus – Yamaha MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan uutuus Yamaha MT-10 on poikkeuksellisen särmikäs japanilaiseksi moottoripyöräksi. Myös moottori ja ajettavuus ovat samalla tasolla muotoilun kanssa. Hyvää: moottorin parantunut alavääntö, jousitus, vaihteisto. Huonoa: herkkä kaasukahva, etujarrun suuri voimantarve. Yamahan vanha nakupyörä FZ-1 jää historiaan, kun Yamaha MT-10 -malli tulee markkinoille. Yamaha itse nimittää uutta malliaan hypernakuksi. Tekniikka perustuu viime vuonna esiteltyyn 1000-kuutioiseen R1-sporttimalliin. Runko ja takahaarukka ovat samoja, mutta jousitus on säädetty sopimaan maantienopeuksiin ja takarunko vahvistettu kestämään myös matkatavaroiden paino. Suurin muutos on moottorissa, sillä R1:n 200 ylävireistä hevosvoimaa olisivat liikaa pystyasennossa ajettavaan nakupyörään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teho hyötykäyttöön Moottorin teho kasvaa lineaarisesti ja vääntö on tasaista koko kierrosalueella. Näin tehon pystyy hyödyntämään täysmittaisesti suorituskykynä. Tehokarttoja on kolme, joissa on sama huipputeho mutta kaasunvaste vaihtelee. Erot karttojen välillä ovat pieniä. Luistonestossakin on kolme asentoa. Siinä säädön vaikutus on suurempi. Kolmosasento on tarkoitettu sadekelille ja kakkonen katukäyttöön. Ykkösasento sallii takarenkaan piirtää lievästi mustaa raitaa, kun mutkista avataan kaasua. Huipputehosta on niistetty 40 hevosvoimaa, kun taas ala- ja keskikierroksille on lisätty paukkuja. Poikkeuksellisen lyhyestä akselivälistä – tasan 1 400 milliä – huolimatta Yamahan eturengas nousee vain vähän asvaltista, kun kaasu käännetään pohjaan pienimmillä vaihteilla. Yhtenä syynä tähän on onnistunut painojakauma. Kampiakseli ja kiertokanget ovat painavampia, jolloin inertia on kasvanut ja samalla painopiste siirtynyt eteenpäin. Ajoasento on Yamahan muihin MT-malleihin verrattuna enemmän eteen nojaava, mikä sekin siirtää painopistettä oikeaan suuntaan. Toinen keulimista rajoittava tekijä on luistonestojärjestelmä, joka mittaa etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuseroja. Näin se toimii samalla keulimisenestona. Pintaherkkä jousitus Suurin yllätys koskee Yamahan jousitusta. R1:n ratakireät perussäädöt on unohdettu ja MT-10:n jousitus ja vaimennus toimivat loistavasti jo kaupunkinopeuksissa. Yamaha ei ole säästellyt jousituksessa, vaan sekä esijännitykset että puristus- ja paluuvaimennukset ovat säädettävissä. Jopa erikseen hidas ja nopea puristusvaimennus. Kaasukahvan keveyteen ja vaihteiston sulavuuteen nähden etujarru vaatii paljon sormivoimaa. Ominaisuuksiin nähden Yamaha on puristanut MT-10:n hinnan todella kilpailukykyiseksi. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon, Alessio Barbanti Yamaha MT-10 Hinta alkaen 18 959 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 11500 r/min Vääntö 111 Nm (9000 r/min) Vääntö 111 Nm (9000 r/min) Huippunopeus 245 km/h Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 210 kg, akseliväli 1 400 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia