5.6.2016

Koeajo: särmikäs tapaus – Yamaha MT-10

Yamaha MT-10

Yamahan uutuus Yamaha MT-10 on poikkeuksellisen särmikäs japanilaiseksi moottoripyöräksi. Myös moottori ja ajettavuus ovat samalla tasolla muotoilun kanssa. Hyvää: moottorin parantunut alavääntö, jousitus, vaihteisto. Huonoa: herkkä kaasukahva, etujarrun suuri voimantarve.

Yamahan vanha nakupyörä FZ-1 jää historiaan, kun Yamaha MT-10 -malli tulee markkinoille. Yamaha itse nimittää uutta malliaan hypernakuksi.

Tekniikka perustuu viime vuonna esiteltyyn 1000-kuutioiseen R1-sporttimalliin. Runko ja takahaarukka ovat samoja, mutta jousitus on säädetty sopimaan maantienopeuksiin ja takarunko vahvistettu kestämään myös matkatavaroiden paino. Suurin muutos on moottorissa, sillä R1:n 200 ylävireistä hevosvoimaa olisivat liikaa pystyasennossa ajettavaan nakupyörään.

Yamaha MT-10

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teho hyötykäyttöön

Moottorin teho kasvaa lineaarisesti ja vääntö on tasaista koko kierrosalueella. Näin tehon pystyy hyödyntämään täysmittaisesti suorituskykynä. Tehokarttoja on kolme, joissa on sama huipputeho mutta kaasunvaste vaihtelee. Erot karttojen välillä ovat pieniä. Luistonestossakin on kolme asentoa. Siinä säädön vaikutus on suurempi.

Kolmosasento on tarkoitettu sadekelille ja kakkonen katukäyttöön. Ykkösasento sallii takarenkaan piirtää lievästi mustaa raitaa, kun mutkista avataan kaasua.

Yamaha MT-10

Huipputehosta on niistetty 40 hevosvoimaa, kun taas ala- ja keskikierroksille on lisätty paukkuja. Poikkeuksellisen lyhyestä akselivälistä – tasan 1 400 milliä – huolimatta Yamahan eturengas nousee vain vähän asvaltista, kun kaasu käännetään pohjaan pienimmillä vaihteilla. Yhtenä syynä tähän on onnistunut painojakauma.

Kampiakseli ja kiertokanget ovat painavampia, jolloin inertia on kasvanut ja samalla painopiste siirtynyt eteenpäin. Ajoasento on Yamahan muihin MT-malleihin verrattuna enemmän eteen nojaava, mikä sekin siirtää painopistettä oikeaan suuntaan. Toinen keulimista rajoittava tekijä on luistonestojärjestelmä, joka mittaa etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuseroja. Näin se toimii samalla keulimisenestona.

Pintaherkkä jousitus

Suurin yllätys koskee Yamahan jousitusta. R1:n ratakireät perussäädöt on unohdettu ja MT-10:n jousitus ja vaimennus toimivat loistavasti jo kaupunkinopeuksissa.

Yamaha MT-10

Yamaha ei ole säästellyt jousituksessa, vaan sekä esijännitykset että puristus- ja paluuvaimennukset ovat säädettävissä. Jopa erikseen hidas ja nopea puristusvaimennus. Kaasukahvan keveyteen ja vaihteiston sulavuuteen nähden etujarru vaatii paljon sormivoimaa.

Ominaisuuksiin nähden Yamaha on puristanut MT-10:n hinnan todella kilpailukykyiseksi.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon, Alessio Barbanti

Yamaha MT-10

Hinta alkaen

18 959 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

118 kW (160 hv), 11500 r/min

Vääntö

111 Nm (9000 r/min)

Vääntö

111 Nm (9000 r/min)

Huippunopeus

245 km/h

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 210 kg, akseliväli 1 400 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Huoltoväli 10 000 km.

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat