5.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: särmikäs tapaus – Yamaha MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan uutuus Yamaha MT-10 on poikkeuksellisen särmikäs japanilaiseksi moottoripyöräksi. Myös moottori ja ajettavuus ovat samalla tasolla muotoilun kanssa. Hyvää: moottorin parantunut alavääntö, jousitus, vaihteisto. Huonoa: herkkä kaasukahva, etujarrun suuri voimantarve. Yamahan vanha nakupyörä FZ-1 jää historiaan, kun Yamaha MT-10 -malli tulee markkinoille. Yamaha itse nimittää uutta malliaan hypernakuksi.Tekniikka perustuu viime vuonna esiteltyyn 1000-kuutioiseen R1-sporttimalliin. Runko ja takahaarukka ovat samoja, mutta jousitus on säädetty sopimaan maantienopeuksiin ja takarunko vahvistettu kestämään myös matkatavaroiden paino. Suurin muutos on moottorissa, sillä R1:n 200 ylävireistä hevosvoimaa olisivat liikaa pystyasennossa ajettavaan nakupyörään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho hyötykäyttöönMoottorin teho kasvaa lineaarisesti ja vääntö on tasaista koko kierrosalueella. Näin tehon pystyy hyödyntämään täysmittaisesti suorituskykynä. Tehokarttoja on kolme, joissa on sama huipputeho mutta kaasunvaste vaihtelee. Erot karttojen välillä ovat pieniä. Luistonestossakin on kolme asentoa. Siinä säädön vaikutus on suurempi.Kolmosasento on tarkoitettu sadekelille ja kakkonen katukäyttöön. Ykkösasento sallii takarenkaan piirtää lievästi mustaa raitaa, kun mutkista avataan kaasua.Huipputehosta on niistetty 40 hevosvoimaa, kun taas ala- ja keskikierroksille on lisätty paukkuja. Poikkeuksellisen lyhyestä akselivälistä – tasan 1 400 milliä – huolimatta Yamahan eturengas nousee vain vähän asvaltista, kun kaasu käännetään pohjaan pienimmillä vaihteilla. Yhtenä syynä tähän on onnistunut painojakauma.Kampiakseli ja kiertokanget ovat painavampia, jolloin inertia on kasvanut ja samalla painopiste siirtynyt eteenpäin. Ajoasento on Yamahan muihin MT-malleihin verrattuna enemmän eteen nojaava, mikä sekin siirtää painopistettä oikeaan suuntaan. Toinen keulimista rajoittava tekijä on luistonestojärjestelmä, joka mittaa etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuseroja. Näin se toimii samalla keulimisenestona.Pintaherkkä jousitusSuurin yllätys koskee Yamahan jousitusta. R1:n ratakireät perussäädöt on unohdettu ja MT-10:n jousitus ja vaimennus toimivat loistavasti jo kaupunkinopeuksissa.Yamaha ei ole säästellyt jousituksessa, vaan sekä esijännitykset että puristus- ja paluuvaimennukset ovat säädettävissä. Jopa erikseen hidas ja nopea puristusvaimennus. Kaasukahvan keveyteen ja vaihteiston sulavuuteen nähden etujarru vaatii paljon sormivoimaa.Ominaisuuksiin nähden Yamaha on puristanut MT-10:n hinnan todella kilpailukykyiseksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon, Alessio Barbanti Yamaha MT-10 Hinta alkaen 18 959 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 11500 r/min Vääntö 111 Nm (9000 r/min) Vääntö 111 Nm (9000 r/min) Huippunopeus 245 km/h Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 210 kg, akseliväli 1 400 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen