2.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: seikkailupyörien kuninkaaksi? Triumph Tiger Explorer XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger Explorer XCA haastaa kilpailijat seikkailupyörien kuninkuudesta. Brutaalia voimaa, viimeisintä elektroniikkaa, mutta myös kokoa ja painoa niin että kuljettajalta vaaditaan kokemusta. Hyvää: Jousitus, varustetaso, moottorin luonne. Huonoa: paino ja korkeus haasteellisia pienikokoiselle kuljettajalle. Uusi Triumph Tiger Explorer XCA haastaa vahvasti BMW R1200GS Adventuren, KTM 1290 Super Adventuren ja Ducati Multistrada 1200 Enduron isojen seikkailupyörien kisassa. Triumph tarjoaa Explorerista kaksi erilaista versiota; enemmän matkailuun suunnattu XR ja vaihtelevampiin olosuhteisiin suunnniteltu XC. Molemmista on tarjolla kolme varusteavaihtoehtoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNapeilla ja automaattisesti säätyvä jousitusSuurin uutuus tälle vuodelle on semiaktiivinen jousitus. WP:n valmistaman jousituksen vaimennukset voi säätää sekä riittävän pehmeäksi rauhalliseen ajoon, että jämäkäksi urheilulliseen menoon. Semiaktiivisuus huomioi ajotavan- ja nopeuden, ja muuttaa vaimennuksia reaaliaikaisesti tarpeen mukaan. Tämä on varuste, josta ei kerran kokeiltuaan enää halua luopua.Kun ison seikkailupyörän varustetaso on hyvä, kilpailee se tasapäisesti ajomukavuudessa oikeiden matkapyörien kanssa. Triumphin vakionopeussäädin, penkinlämmittimet, mäkilähtöavustin ja led-sumuvalot saavat matkan tuntumaan tärkeämmältä kuin määränpää.Lisäksi Explorerissa on tämän luokan ensimmäisenä pyöränä sähköinen tuulilasin korkeussäätö. Kun tuulilasi on ala-asennossa, niin 180-senttinen kuljettaja näkee lasin yli. Yläasennossa tuulilasi suojaa paremmin ja kuljettaja katselee sen läpi. Yläasennossakaan se ei nouse liian pystysuoraksi, joten haitallisia pyörteitä ei kuljettajan kypärään tule.Matkalle, soralle ja poluilleTehokkaan kolmisylinterisen moottorin voimavarat tulevat parhaiten esille mutkateillä. Isosta koosta ja suuresta painosta huolimatta Explorer taittuu mutkiin kevyesti.Moottorin ja jousituksen ominaisuudet suorastaan yllyttävät urheilulliseen ajotyyliin. Moottori vetää isoimmallakin vaihteella puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien. Tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti.Katukuvioiduilla renkailla selviää kohtuullisen hyvin sorateilläkin. Explorerin rengaskoko on valittu niin, että siihen saa halutessaan joko täysin katukäyttöön tarkoitetut renkaat, puhtaasti soralle ja maastoon tarkoitetut nappularenkaat tai niiden väliin mahtuvia kompromissivaihtoehtoja.Metsäpoluille mielivältä edellytetään ajotaitoa ja kokemusta. Painavaa pyörää pitää osata käskeä napakasti, muuten kuljettajasta tulee matkustaja.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Triumph Tiger Explorer XCA Hinta alkaen 2 520 € Moottori Bensiinimoottori 1 215 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 102 kW (139 hv), 9300 r/min Vääntö 123 Nm (6200 r/min) Vääntö 123 Nm (6200 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 837/857 mm, kuivapaino 258 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko edessä 110/80R19, takana 150/70R17. Huoltoväli 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa