2.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: seikkailupyörien kuninkaaksi? Triumph Tiger Explorer XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger Explorer XCA haastaa kilpailijat seikkailupyörien kuninkuudesta. Brutaalia voimaa, viimeisintä elektroniikkaa, mutta myös kokoa ja painoa niin että kuljettajalta vaaditaan kokemusta. Hyvää: Jousitus, varustetaso, moottorin luonne. Huonoa: paino ja korkeus haasteellisia pienikokoiselle kuljettajalle. Uusi Triumph Tiger Explorer XCA haastaa vahvasti BMW R1200GS Adventuren, KTM 1290 Super Adventuren ja Ducati Multistrada 1200 Enduron isojen seikkailupyörien kisassa. Triumph tarjoaa Explorerista kaksi erilaista versiota; enemmän matkailuun suunnattu XR ja vaihtelevampiin olosuhteisiin suunnniteltu XC. Molemmista on tarjolla kolme varusteavaihtoehtoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNapeilla ja automaattisesti säätyvä jousitusSuurin uutuus tälle vuodelle on semiaktiivinen jousitus. WP:n valmistaman jousituksen vaimennukset voi säätää sekä riittävän pehmeäksi rauhalliseen ajoon, että jämäkäksi urheilulliseen menoon. Semiaktiivisuus huomioi ajotavan- ja nopeuden, ja muuttaa vaimennuksia reaaliaikaisesti tarpeen mukaan. Tämä on varuste, josta ei kerran kokeiltuaan enää halua luopua.Kun ison seikkailupyörän varustetaso on hyvä, kilpailee se tasapäisesti ajomukavuudessa oikeiden matkapyörien kanssa. Triumphin vakionopeussäädin, penkinlämmittimet, mäkilähtöavustin ja led-sumuvalot saavat matkan tuntumaan tärkeämmältä kuin määränpää.Lisäksi Explorerissa on tämän luokan ensimmäisenä pyöränä sähköinen tuulilasin korkeussäätö. Kun tuulilasi on ala-asennossa, niin 180-senttinen kuljettaja näkee lasin yli. Yläasennossa tuulilasi suojaa paremmin ja kuljettaja katselee sen läpi. Yläasennossakaan se ei nouse liian pystysuoraksi, joten haitallisia pyörteitä ei kuljettajan kypärään tule.Matkalle, soralle ja poluilleTehokkaan kolmisylinterisen moottorin voimavarat tulevat parhaiten esille mutkateillä. Isosta koosta ja suuresta painosta huolimatta Explorer taittuu mutkiin kevyesti.Moottorin ja jousituksen ominaisuudet suorastaan yllyttävät urheilulliseen ajotyyliin. Moottori vetää isoimmallakin vaihteella puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien. Tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti.Katukuvioiduilla renkailla selviää kohtuullisen hyvin sorateilläkin. Explorerin rengaskoko on valittu niin, että siihen saa halutessaan joko täysin katukäyttöön tarkoitetut renkaat, puhtaasti soralle ja maastoon tarkoitetut nappularenkaat tai niiden väliin mahtuvia kompromissivaihtoehtoja.Metsäpoluille mielivältä edellytetään ajotaitoa ja kokemusta. Painavaa pyörää pitää osata käskeä napakasti, muuten kuljettajasta tulee matkustaja.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Triumph Tiger Explorer XCA Hinta alkaen 2 520 € Moottori Bensiinimoottori 1 215 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 102 kW (139 hv), 9300 r/min Vääntö 123 Nm (6200 r/min) Vääntö 123 Nm (6200 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 837/857 mm, kuivapaino 258 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko edessä 110/80R19, takana 150/70R17. Huoltoväli 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen