26.9.2023

Aprilia RS 457 – täysin uusi A2-luokan sporttipyörä

Aprilia julkisti tulevan RS 457 -sporttipyöränsä San Marinon MotoGP-kisan yhteydessä.

A2-korttiluokkaan (maks. 35 kW) saadaan uusi vaihtoehto, kun Aprilia tuo markkinoille RS 457 -mallin kaudelle 2024. Ensimmäisen kerran uutuusmalli tuotiin julkisuuteen Misanon moottoriradalla ajetun San Marinon MotoGP-kisan yhteydessä syyskuun toisena viikonloppuna.

Italialaisvalmistaja on optimoinut uutuusmallin painon 175 kilogrammaan ajokunnossa (kuivapaino 159 kg), jolloin pyörän tehopaino-suhde on täsmälleen A2-luokan sallima maksimi eli 0,2 kilowattia per kilogramma. Esimerkiksi KTM 390 -mallien paino on hieman alhaisempi, jolloin myös moottoriteho on tällöin jouduttu rajoittamaan 32 kilowattiin.

Aprilia luottaa RS 660 -mallin tapaan kaksisylinteriseen rivimoottoriin, jossa on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia ja neljä venttiiliä sylinteriä kohden. Valmistajan mukaan moottori on täysin uusi, eikä se ole kiinalainen. Moottorin tarkemmat tiedot ilmoitetaan vasta myöhemmin mallin virallisen esittelyn myötä, mutta ei liene huono veikkaus että iskutilavuus olisi mallimerkinnän mukainen 457 kuutiosenttimetriä.

Isompien sporttimallien tapaan 457:ssa on alumiinirunko, ja moottori toimii osana kantavaa rakennetta. Takarunko ja -haarukka ovat teräsrakenteisia. Jousituksena on edessä 41-millimetrinen USD-teleskooppi 120 millimetrin joustomatkalla ja takana monojousitus 130 millimetrin joustomatkalla.

Rengaskoot ovat koko- ja teholuokkaan sopivat 110/70-17 ja 150/60-17. Etujarruna on 320-millinen levy yhdessä nelimäntäisen ByBren jarrusatulan kanssa. ABS-järjestelmässä on ns. supermoto-asetus, eli se on kytkettävissä pois takapyörältä.

Moottorissa on kolme eri ajotilaa ja luistonestojärjestelmä. Mittaristona on viiden tuuman TFT-värinäyttö ja ohjaustangon katkaisimet ovat valaistut. Ulkonäkö, katteiden muotoilu ja väritys noudattavat isomman RS 660 -mallin linjoja. Markkinoille uutuutta odotetaan kevään 2024 aikana, ja oletettavasti hintakin selviää vasta tuolloin.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Aprilia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat