26.2.2016

Kauppalehti: Nokian Renkaat huijannut testeissä yli 10 vuoden ajan

Nokian Renkaat

Kauppalehden mukaan yhtiön viesteistä käy ilmi vuosikausien järjestelmällinen huijaaminen rengastesteissä.

Suomalainen rengasvalmistaja Nokian Renkaat on manipuloinut testituloksia vuosikausia. Asia käy ilmi yrityksen työntekijöiden välisistä sähköposteista. Tesituloksia vääristeltiin lähettämällä testeihin renkaita, joita ei kuitenkaan saanut ostettua rengasliikkeistä, sillä testattavia renkaita paranneltiin ja modifioitiin. Huijaus koskee sekä talvi- että kesärenkaita, tarkoituksena voittaa lehtien suorittamat rengastestit.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.

Modifioidut renkaat tuotettiin paremmista materiaaleista ja niiden pintarakenteesta tehtiin merkittävästi normaalirengasta pitävämpiä. Renkaiden sarjatuotanto tällä tavoin ei kuitenkaan olisi kannattanut. Alussa testitulosten vääristelystä tiesi vain rajattu joukko työntekijöitä, mutta tieto valui hiljalleen laajemmalle. Modifioituja renkaita saatettiinkin tuottaa lopulta hyvin lyhyellä varoitusajalla. Testihuijaaminen alkoi sähköpostien mukaan jo vuonna 2005.

Kauppalehden tutustumien sähköpostien mukaan huijauksesta keskusteltiin yrityksen sisällä avoimesti. Samalla yhtiön sisällä oli sovittu osakkeenomistajien lisäoptiosta, mikäli testimenestystä tulee. Testivoitoilla on yhtiön mukaan merkittävä vaikutus menestykseen rengasmarkkinoilla, puolustaen laajaa tuotevalikoimaa ja nostaen ostetun renkaan keskihintaa. Vastaavasti testivoitosta saatava henkilökohtainen palkkio saattoi ylittää jopa työntekijän normaalin vuosipalkan. Mikäli kuitenkin näytti, että optiot ovat laukeamassa, haettiin voittoa erityisen kuumeisesti.

– Tämä testi on kriittinen, se pitää voittaa keinolla millä hyvänsä, eräässä viestissä ohjeistettiin.

Viesteissä paljastuu esimerkiksi se, miten modifioinnilla renkaan testipisteet nostettiin 100:sta 118:aan. Ilman peukalointia Nokian Renkaiden tuote olisi hävinnyt testissä alan suurimmille rengasvalmistajille. Yhtiö teki kaikkensa toimittaakseen renkaat suoraan testeihin, sillä esimerkiksi saksalaisen ADACin testatessa renkaat suoraan kaupan hyllyltä jäivät renkaat armotta keskikastiin.

– Mitään selityksiä ei kuunnella, jos testimenestystä ei tule... Venäjä ja lehtitestit ovat pörssiarvon nousun ja renkaiden hinnan tukemisen kannalta erityisen tärkeitä asioita, summaa Kauppalehden näkemä sähköposti.

Nokian Renkaiden osake nousi viime vuonna noin 60 prosenttia, ja vuosien menestys onkin luonut myös satojen miljoonien eurojen osinkotulot. Sähköpostijälki kertoo huijauksen alkaneen yhtiön edellisen toimitusjohtajan, Kim Granin, valtakaudella, mutta muutosta ei ole tapahtunut nykyisen toimitusjohtajan, Ari Lehtorannan, ohjauksessa. Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén on kertonut, kuinka yhtiön kurssi kymmenkertaistui Granin valtakaudella. Walldén aloitti yhtiön hallituksessa 2005.

– Sähköpostit antavat kuvan vuosia jatkuneesta kurssimanipulaatiosta. Nokian Renkaiden hallituksen vastuu tapahtuneesta on mielenkiintoinen kysymys, joten viranomaisten tulisi testit optiokytkentöineen tutkia, kommentoi lehden haastattelema liikejuristi vastuukysymyksiä.

– Kupla puhkeaa viimeistään silloin, kun viranomaiset alkavat tutkia testitulosten vääristelyä. Jos jokin lehtitesteistä ei tuottanut toivottua voittoa, meitä muistutettiin osakkeen markkina-arvon putoamisesta, kommentoi yhtiön työntekijä Kauppalehdelle.

Nokian Renkaiden osakekurssi reagoi paljastusuutisiin kahdeksan prosentin laskulla perjantai-aamupäivällä. Keskiviikkona yhtiö tiedotti uudistavansa kannustinjärjestelmänsä, luopuen optioista vuoteen 2019 mennessä. Uusi kannustinjärjestelmä luottaa ylintä johtoa ja avainhenkilöitä palkitsevan osakepalkkiojärjestelmän lisäksi koko henkilökuntaa palkitsevaan voittopalkkiojärjestelmään.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää manipulaatiota vakavana ja merkittävänä iskuna Nokian Renkaiden brändille Helsingin Sanomille antamissaan kommenteissa. Suurena yllätyksenä Nieminen ei huijausta kuitenkaan pidä.

– Yleisesti voi ajatella, että kiusaus tehdä tuon kaltainen ratkaisu, on hirveän suuri. Testit ovat aina testaajan ja valmistajan välistä kilpajuoksua. Ja jos ainoa tapa hankkia tuote, on hankkia se valmistajalta, se antaa mahdollisuuden sille, että tuote ei ole täysin sama, jota kaupassa myydään, Nieminen kommentoi.

Yhdessä Volkswagenin päästöskandaalin kanssa Nieminen kokee, että kuluttajien luottamus koko alaan on koetuksella.

– Mutta niin kauan kuin joku valmistaa tuotteita ja myy niitä muille, myyjä pyrkii antamaan tuotteesta sellaisen kuvan, että se menee kaupaksi. Aina joku ylittää rajan. Huijaaminen ei maailmasta lopu. Viranomaisten, median ja kuluttajajärjestöjen on syytä olla koko ajan tuntosarvet ulkona ja katsoa, mitä ympärillä tapahtuu, Nieminen peräänkuuluttaa.

Päivitys: lisätty 12:05 Autoliiton toimitusjohtajan kommentit

Lähteet: Kauppalehti / Nokian Renkaat / Helsingin Sanomat, kuva: Nokian Renkaat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat