19.10.2017 Liikenne Autoliitto: lisäjarrupoljin vesittää ajo-opetuksen uudistamisen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajokorttilaki menee eduskuntaan, mutta Autoliiton mielestä normienpurku jää puolitiehen. Ajokorttilain muuttaminen etenee, sillä hallitus päätti viedä esityksen eduskuntaan. Tarkoituksena on ajokorttisääntelyn selkeyttäminen ja keventäminen liikenneturvallisuuden vaatimuksista tinkimättä. Tarkoituksena on edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä sekä poistaa esteitä ajokorttimenettelyn sähköistämiseltä. Autoliitto kiittelee lakiesityksen kolmivaiheisuudesta luopumista ja mahdollisuutta aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Hyvää on myös se, että jäljelle jääviä pakollisia kursseja voisi antaa autokoulun sijasta tai lisäksi esimerkiksi koulu tai muu Trafin hyväksymä taho. – Kilpailun lisääminen pakollisissa koulutuksissa voi vaikuttaa hintatasoon, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jarrupoljinvaatimus kismittää Autoliiton mukaan lakiesitys on kuitenkin torso, sillä esitykseen on jäänyt opetusajoneuvon jarrupoljinvaatimus, mikä vesittää uudistusta merkittävästi. Liiton kannanoton mukaan hallitus on jättämässä normienpurun pahasti kesken sisällyttämällä opetusauton lisäjarrupoljinvaatimuksen uuteenkin lakiin. Autoliitto huomauttaa, että tämä muutos tehtiin esitykseen lausuntokierroksen jälkeen ja se poikkeaa virkamiesvalmistelusta. – Vaatimus nostaa opetuslupaopetuksen hintaa, heikentää sen joustavuutta ja vähentää houkuttelevuutta, mikä on tietenkin ollut ainakin autokoulualan tavoite, Nieminen erittelee vaikutuksia. Autoliiton mukaan nykyinen malli, jossa kaikille opetetaan samat asiat ja uusia ajokorttiluokkia haettaessa vielä useaan kertaan, ei ole järkevä. Kilpailun puute alalla on johtanut lisäksi siihen, että ajokorttiopetuksesta on tullut monimutkainen, tehoton ja kallis. – Autokouluala on omassa edunvalvonnassaan vaatinut jarrupoljinpakon säilyttämistä opetuslupa-autoissa, vaikka ei itse niissä istu ja opeta. Syy on ollut puhtaasti elinkeinopoliittinen. Suomi ainoa lisäjarrupoljin-maa Nieminen oudoksuu, että Suomi on ainoa maa maailmassa, jossa vaaditaan lisäjarrupoljin opetuslupaopetuksessa käytettäviin autoihin. – Edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei poljinvaatimusta ole, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla. Autoliiton mukaan Ruotsissa vain 10 prosenttia hankkii ajokorttiopetuksen pelkästään autokoulussa. Ruotsi tutki opetuspolkimen tarvetta, mutta päätyi siihen johtopäätökseen, että pakolliselle lisäjarrupolkimelle ei ole tarvetta. – Paljon parempaa sääntelyä olisikin se, että jokainen asentaisi polkimen, jos kokisi sen tarpeelliseksi. Poljinpakko haittaa myös autokoulu- ja opetuslupaopetuksen yhdistämistä. Nuorten ja perheiden kustannuksella Mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana eli opetusjakson pidentäminen kahteen vuoteen vesittyy Autoliiton mukaan merkittävästi. Opetuslupaopetuksessa ajokorttia suorittavien nuorten ja heidän perheidensä kustannukset huolettavat liittoa, onhan lisäjarrupoljin opetuslupaopetuksen kallein yksittäinen menoerä. Sen hankinta asennuksineen voi maksaa satoja euroja. – Poljinpakosta luopuminen mahdollistaisi sen, että nuori voisi opetella ajamaan eri tilanteissa erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Samalla opetusta voisi joustavasti yhdistää arjen muihin matkoihin. Varsinkin kun monessa perheessä ainoa tai ykkösauto on automaattivaihteinen ja ajo-opetus on käytännössä annettava manuaalivaihteisella autolla, Nieminen toteaa. Berner: oppilaan taidot huomioon – Muutoksilla otetaan nykyistä paremmin huomioon oppilas: mitä hän osaa, mikä koulutusvaihtoehto sopii hänelle ja kuinka paljon opetusta hän tarvitsee, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner taustoittaa. Bernerin mukaan uudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota liikenteen turvallisuuteen. – Liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi sekä teoria- että ajokokeiden vaativuutta lisätään, ja henkilöautokorttien suorittajille esitetään pakolliseksi kahdeksan tunnin mittaista riskientunnistamiskoulutusta, Berner sanoo. Nyt eduskuntaan viety laki ajokorttilain muuttamisesta on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2018. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue myös: Esitys uudesta nykyaikaisemmasta ajokorttilaista kerää kiitosta autoilijoilta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?