19.10.2017 Liikenne Autoliitto: lisäjarrupoljin vesittää ajo-opetuksen uudistamisen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajokorttilaki menee eduskuntaan, mutta Autoliiton mielestä normienpurku jää puolitiehen. Ajokorttilain muuttaminen etenee, sillä hallitus päätti viedä esityksen eduskuntaan. Tarkoituksena on ajokorttisääntelyn selkeyttäminen ja keventäminen liikenneturvallisuuden vaatimuksista tinkimättä. Tarkoituksena on edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä sekä poistaa esteitä ajokorttimenettelyn sähköistämiseltä.Autoliitto kiittelee lakiesityksen kolmivaiheisuudesta luopumista ja mahdollisuutta aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Hyvää on myös se, että jäljelle jääviä pakollisia kursseja voisi antaa autokoulun sijasta tai lisäksi esimerkiksi koulu tai muu Trafin hyväksymä taho.– Kilpailun lisääminen pakollisissa koulutuksissa voi vaikuttaa hintatasoon, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarrupoljinvaatimus kismittääAutoliiton mukaan lakiesitys on kuitenkin torso, sillä esitykseen on jäänyt opetusajoneuvon jarrupoljinvaatimus, mikä vesittää uudistusta merkittävästi. Liiton kannanoton mukaan hallitus on jättämässä normienpurun pahasti kesken sisällyttämällä opetusauton lisäjarrupoljinvaatimuksen uuteenkin lakiin. Autoliitto huomauttaa, että tämä muutos tehtiin esitykseen lausuntokierroksen jälkeen ja se poikkeaa virkamiesvalmistelusta.– Vaatimus nostaa opetuslupaopetuksen hintaa, heikentää sen joustavuutta ja vähentää houkuttelevuutta, mikä on tietenkin ollut ainakin autokoulualan tavoite, Nieminen erittelee vaikutuksia.Autoliiton mukaan nykyinen malli, jossa kaikille opetetaan samat asiat ja uusia ajokorttiluokkia haettaessa vielä useaan kertaan, ei ole järkevä. Kilpailun puute alalla on johtanut lisäksi siihen, että ajokorttiopetuksesta on tullut monimutkainen, tehoton ja kallis.– Autokouluala on omassa edunvalvonnassaan vaatinut jarrupoljinpakon säilyttämistä opetuslupa-autoissa, vaikka ei itse niissä istu ja opeta. Syy on ollut puhtaasti elinkeinopoliittinen.Suomi ainoa lisäjarrupoljin-maaNieminen oudoksuu, että Suomi on ainoa maa maailmassa, jossa vaaditaan lisäjarrupoljin opetuslupaopetuksessa käytettäviin autoihin.– Edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei poljinvaatimusta ole, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla.Autoliiton mukaan Ruotsissa vain 10 prosenttia hankkii ajokorttiopetuksen pelkästään autokoulussa. Ruotsi tutki opetuspolkimen tarvetta, mutta päätyi siihen johtopäätökseen, että pakolliselle lisäjarrupolkimelle ei ole tarvetta.– Paljon parempaa sääntelyä olisikin se, että jokainen asentaisi polkimen, jos kokisi sen tarpeelliseksi. Poljinpakko haittaa myös autokoulu- ja opetuslupaopetuksen yhdistämistä.Nuorten ja perheiden kustannuksellaMahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana eli opetusjakson pidentäminen kahteen vuoteen vesittyy Autoliiton mukaan merkittävästi. Opetuslupaopetuksessa ajokorttia suorittavien nuorten ja heidän perheidensä kustannukset huolettavat liittoa, onhan lisäjarrupoljin opetuslupaopetuksen kallein yksittäinen menoerä. Sen hankinta asennuksineen voi maksaa satoja euroja.– Poljinpakosta luopuminen mahdollistaisi sen, että nuori voisi opetella ajamaan eri tilanteissa erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Samalla opetusta voisi joustavasti yhdistää arjen muihin matkoihin. Varsinkin kun monessa perheessä ainoa tai ykkösauto on automaattivaihteinen ja ajo-opetus on käytännössä annettava manuaalivaihteisella autolla, Nieminen toteaa.Berner: oppilaan taidot huomioon– Muutoksilla otetaan nykyistä paremmin huomioon oppilas: mitä hän osaa, mikä koulutusvaihtoehto sopii hänelle ja kuinka paljon opetusta hän tarvitsee, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner taustoittaa.Bernerin mukaan uudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota liikenteen turvallisuuteen.– Liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi sekä teoria- että ajokokeiden vaativuutta lisätään, ja henkilöautokorttien suorittajille esitetään pakolliseksi kahdeksan tunnin mittaista riskientunnistamiskoulutusta, Berner sanoo.Nyt eduskuntaan viety laki ajokorttilain muuttamisesta on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2018.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoLue myös:Esitys uudesta nykyaikaisemmasta ajokorttilaista kerää kiitosta autoilijoiltaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”