9.10.2021 Autoilun hinta Euroopan unionin tuomioistuin: Suomen mahtisakot kohtuuttomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneoikeusyhdistys: Ylinopeuksista varakkaille ihmisille langetettujen kohtuuttomien sakkojen ohella ongelmana on myös vähätuloisten sakotettavien osalta ns. muuttumattoman sakon alue. Euroopan unionin tuomioistuin on antanut tuomion, jonka mukaan Suomen rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän mukainen sakko, jonka määrä voi olla 20 prosenttia sakotettavan nettokuukausitulosta, ei ole oikeassa suhteessa luonteeltaan lievän rikoksen vakavuuteen. Tuomioistuimen käsittelemässä tapauksessa oli kyse valtion rajan ylittämisestä ilman voimassa olevaa henkilötodistusta tai passia toi sakon, josta tässä tapauksessa vaadittiin 15 päiväsakon rangaistusta, a´ 6 350 euroa eli yhteensä 95 250 euroa. Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja, liikenneoikeuteen perehtynyt asiantuntija, asianajaja Risto Tuori kertoo, että kiinnostava tuomio perustuu olennaisesti Euroopan unionin perusoikeuskirjan 49 artiklan 3 kohdassa ilmaistuun sääntöön, jonka mukaan seuraamusten on ankaruudeltaan vastattava niillä rangaistavien rikkomisten vakavuutta ja niillä on erityisesti varmistettava todellinen varoittava vaikutus, mutta niillä ei kuitenkaan saa ylittää rajoja, jotka johtuvat siitä, mikä on tarpeen kyseisellä lainsäädännöllä hyväksyttävästi tavoiteltujen päämäärien toteuttamiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylinopeussakkojen kohtuullisuus Risto Tuori tuo esiin, että tämän tuomion perusteilla voidaan hyvin kyseenalaistaa myös 20–30 km/h ylinopeuksista tuomittavien vastaavan suuruisten sakkorangaistusten kohtuullisuus. Poliisin sakotusohjeen mukaan 21–38 km/h ylinopeudesta saa normaalisti poliisin sakkomääräyksellä enintään 20 päiväsakkoa, joka Euroopan unionin tuomioistuimen tapauksessa olisi 127 000 euroa yli 60 km/h nopeusrajoituksen vaikutusalueella, Tuori laskee. Liikenneoikeusyhdistys ry on jo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että tieliikennelain mukaisen liikennevirhemaksun ja rikoslain 23 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta määräytyvän sakon välillä on yhteensovittamisongelma, joka vaatii myös ratkaisua. Haasteita pieni- ja suurtuloisille Tuorin mukaan suurituloisten kohtuuttomien (ylinopeus)sakkojen ohella ongelmana on myös vähätuloisten sakotettavien osalta ns. muuttumattoman sakon alue, joka perustuu siihen, että päiväsakkoina tuomittava rangaistus on aina korotettava suurimpaan liikennevirhemaksuun eli tällä hetkellä 200 euroon. Siihen lisätään 40 euron liikennevirhemaksu, jonka jälkeen vähätuloisen sakon ja rikosuhrimaksun yhteenlaskettu määrä on 240 euroa aina siihen asti, kunnes päiväsakkojen lukumäärä ylittää 33 kappaletta. – Sellainen sakko määrätään esimerkiksi yli 60 km/h nopeusrajoituksen vaikutusalueella normaalisti vasta yli 50 km/h ylinopeudesta, Tuori taustoittaa. Mikä tuomioistuin? Euroopan unionin tuomioistuin on Luxemburgissa toimiva tuomioistuin, joka ratkoo Euroopan unionin sopimuksiin ja säännöksiin liittyviä oikeuskysymyksiä. Tietyissä tapauksissa myös yksityishenkilöt, yritykset ja organisaatiot voivat viedä asioita Euroopan unionin tuomioistuimeen, jos ne katsovat, että jokin EU-toimielin on rikkonut niiden oikeuksia. Tuomioistuimen toiminnasta ja käytännöistä lisää täältä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Euroopan unionin tuomioistuin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan