20.1.2017 Ajokortit Kansainvälinen ajokortti – mihin sitä tarvitaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kansainvälinen ajokortti kaukomatkailijan arvopaperi, jonka puuttuminen voi estää autonvuokrauksen tai poikia tuhdit sakot. Ajokortti on automatkailijan asiakirjoista tärkein, mutta matkakuumeen iskiessä harva muistaa, että pelkän suomalaisen ajokortin turvin ei voi suunnata kovin kauas. Ei ainakaan virallisesti. Euroopassa ajokorttiin liittyvät huolet ovat harvassa, mutta poikkeuksiakin riittää. Kaukokohteisiin ei pelkän kotimaisen kortin turvin kannata missään tapauksessa lähteä, sillä pahimmassa tapauksessa edessä on karvas pettymys autovuokraamossa tai ratsiassa. – Esimerkiksi Japanissa autoa ei vuokraamosta saa lainkaan, jos mukana ei ole kansainvälistä ajokorttia. Australiassa matkustanut asiakkaamme sai puolestaan pienen sakon liikennerikkomuksesta, mutta kansainvälisen ajokortin puuttuminen tulkittiin ajokortitta ajoksi ja se nosti kotiin lähetetyn kokonaissakon peräti 800 euroon, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoi perjantaina Matka 2017 -tapahtumassa pitämässään tietoiskussa. Kotiinlähetettyä sakkoa ei kannata jättää hoitamatta, sillä suurella todennäköisyydellä sen löytää edestään viimeistään seuraavalla kerralla kyseiseen maahan matkustaessaan. Maksamaton sakko saattaa pahimmassa tapauksessa jopa evätä maahanpääsyn. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkonäkö saattaa pettää Harmaakantinen kansainvälinen ajokortti ei näytä kaikkein nykyaikaisimmalta asiakirjalta, mutta muinaismuisto se ei ole. Asiakirjan ulkonäköä ja yksityiskohtia säätelevät kansainväliset tieliikennemääräykset ja kielivaihtoehtoja on peräti 13, joten kovin kompaktiin kokoon korttia tuskin saatetaan jatkossakaan. Kortin voi tilata vuodeksi tai kolmeksi kerrallaan. Korteissa on voimassaoloajan lisäksi muitakin eroja. Vuoden voimassaoleva kortti perustuu Geneven tieliikennesopimukseen vuodelta 1949. Kolmen vuoden ajokortti puolestaan Wienin tieliikennesopimukseen vuodelta 1968. Jälkimmäisestä versiosta löytyvät samat ajo-oikeusluokat ja kuvasymbolit kuin kansallisesta ajokortista, mutta tämä ei tee siitä automaattisesti parempaa vaihtoehtoa. Vuosilukujen ja voimassaolon sijaan matkailijan kannattaa kiinnittää huomiota matkakohteen vaatimuksiin. Kaikkialla kolmen vuoden kortti ei nimittäin kelpaa. – Korttivalinta riippuu siitä, mikä tieliikennesopimuksen kyseinen maa on ratifioinut, Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa. Ratin taaakse vain paikallisella ajokortilla Esimerkiksi Thaimaassa kolmen vuoden korttia ei hyväksytä, mutta vuodeksi myönnetyllä ajokortilla ongelmia ei synny. Kyseessä ei ole kiusanteko tai rahastusyritys, vaikka siltä se saattaa matkailijan näkökulmasta tuntua. Kiinassa auton rattiin mielivän on hankittava poikkeuksetta paikallinen ajokortti. Suomalaisesta ja kansainvälisestä ajokortista on apua paikallista ajokorttia hankittaessa, mutta autovuokraamosta yhdistelmällä ei kulkupeliä käyttöönsä saa. Ei edes lyhyen vierailun ajaksi. Saudi-Arabiassa jopa kuljettajan sukupuoli voi aiheuttaa esteen autoilulle, sillä naiset eivät saa ajaa autoa, olipa hallussa minkälainen ajokortti tahansa. Pelkän sopimuskäytännön varmistaminen ei kuitenkaan riitä, sillä poikkeuksia piisaa. Ajoneuvon kuljettajaksi mielivän on varminta tarkastaa ajokorttivaatimukset maakohtaisesti hyvissä ajoin ennen matkaa Autoliiton verkkosivuilta. Jos kohteessa on USA:n tapaan osavaltioita, saattavat käytännöt poiketa toisistaan vielä alueittainkin, joten tarkkuutta tarvitaan. Yksi kortti ei riitä Matkailijan on hyvä muistaa, että kansainvälinen ajokortti ei yksin kelpaa ajo-oikeuden todistamiseen. Se on pikemminkin maailman valtakielille tehty virallinen käännös, jota käytetään aina yhdessä suomalaisen ajokortin kanssa. Suomalaisen ajokortin puute matkailullisesta näkökulmasta on kieli. Tarvittavat tiedot on kerrottu vain suomeksi ja ruotsiksi, ei esimerkiksi englanniksi. Lisätietoa kansainvälisestä ajokortista Autoliiton verkkosivuilla. Kansainvälinen ajokortti soveltuu lomamatkailuun tai lyhyeen oleskeluun. Jos tiedossa on työkomennus tai pysyvä oleskelu, on hankittava paikallinen ajokortti. Pysyvälle oleskelulle ei ole olemassa yksiselitteistä aikarajaa. Se vaihtelee kohteesta riippuen kuukaudesta vuoteen. Mopokortin tai traktorikortin omaavalle kuljettajalle kansainvälistä ajokorttia ei myönnetä. Ajo-oikeus rajoittuu kotimaahan ja esimerkiksi Geneven sopimuksen mukaan kuljettajan alaikä 18 vuoteen. On hyvä muistaa myös se, että paikalliset käytännöt saattavat hyvinkin poiketa virallisista määräyksistä. Kansainvälisen ajokortin saa Autoliiton toimistosta ja useimmista Autopalvelukeskuksista. Asioiminen onnistuu myös postin kautta. Vuoden voimassa oleva ajokortti maksaa 25 euroa, kolmen vuoden ajokortti 35 euroa. Hakemuksen lisäksi tarvitaan passikuva ja kopio omasta ajokortista. Hakemuksen käsittelyyn on hyvä varata viikko sekä mahdolliset postipäivät. Teksti ja kuvat Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan