Liikenne | 17.4.2018

Onko autoni luotettava? – Pätevän vastauksen antaa kattava katsastusraportti

Dekra-vikaraportti on autonostajan ystävä, joka paljastaa autosi luotettavuuden muihin verrattuna. Taustalla on 15 miljoonaa katsastusta.

Jaa artikkeli

Saksalaisen Dekra-katsastusketjun tuore vikaraportti on kattava isolla koolla. Tulosten taustalla on 15 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa vuosina 2016 ja 2017.

Vikaraportista on päteväksi käytettyjen autojen oppaaksi. Kattava vikaraportti paljastaa armotta, mitkä ovat vähävikaisia automalleja, mitkä taas murheenkryynejä.

Vertailutietona ajetut kilometrit

Saksan toiseksi suurimman katsastusketjun Dekran vikraportin erityisansio on kattavuuden lisäksi se, että raportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut vikaraportit.

Kuljettajan huolimattomuudesta johtuvat viat (esimerkiksi kuluneet renkaat) eivät vaikuta tuloksiin. Siksi tuloksissa on eroja moniin muihin vikaraportteihin verrattuna.

Luotettavuutta lisää, että mukana ovat vain sellaiset automallit, joista saatiin vähintään tuhannen katsastuksen tiedot.

Uutuutena raportissa on se, että mukaan on otettu neljäs ajomääräryhmä, 150 000–200 000 km.

Ajomäärät ovat katsastuksessa tarkistettuja matkamittarilukemia. Todelliset ajomäärät voivat olla suurempiakin mahdollisten mittarinruuvausten vuoksi.

Audi A6 kärjessä – taas

Vuonna 2011 esitelty Audi A6 on jo kolmannen kerran koko tilaston paras eli automallissa havaittiin vähiten vikoja.

Mercedes-Benz ML/GLE nousi toiseksi parhaaksi. Mercedes-Benz B-sarja on kolmas.

Koko tilaston kolme parasta (kolme ajomääräryhmää)

Sija Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
1. Audi A6 2011 94,6
2. Mercedes-Benz ML / GLE 2011 92,4
3. Mercedes-Benz B-sarja 2011 91,4
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%), jotka ovat pääasiassa hylkäykseen johtaneita vikoja. Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai kuluneet lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta tuloksiin.

Paremmuusjärjestyslistassa on kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km. Tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kolmessa ajokilometriryhmässä.

Viattomuusindeksi ratkaisee

Dekran antama arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index). Maksimitulos on 100, täysin ilman vikoja. DMI lasketaan vähentämällä merkittävien, isojen vikojen prosentit ilman vikoja -prosenttiluvusta. Mitä isompi arvo, lähempänä sataa, sitä parempi. Saatu luku on ”viattomuusindeksi”.

Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.

Tuloslistassa on kahdeksan kokoluokkaa pikkuautoista katumaastureihin, ja lisäksi pakettiautot.

Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin.

Merkittäviä, hylkäyksen aiheuttavia vikoja löytyi eniten jarruista, pyöräntuennasta, jousituksesta, ohjauslaitteista ja päästöistä (pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja öljyvuodot).

Valaisinvikoja on paljon, mutta vähäisistä valaisinvioista kuten palaneesta polttimosta tulee vain korjauskehotus, ei hylkäystä.

Huolimattomuus ei vaikuta

Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai kuluneet lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta Dekra-raportin arvosteluun.

Enemmän kuin joka viidennessä autossa oli isoja, hylkäykseen johtaneita vikoja. Hylkäysprosentti on 21,8. Suhteutettuna Saksan 46,5 miljoonan henkilöauton kantaan se merkitsee reilut 10 miljoonaa huonokuntoista henkilöautoa Saksan rekisterissä.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä.  Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin pieni – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Viattomuusindeksit (DMI*) keskimäärin kokoluokittain

Kokoluokka 0–
50 000 km
50 001–
100 000 km
100 001–
150 000 km
150 001–
200 000 km
Pikkuautot 77,1 54,9 30,6 15,5
Pienempi keskiluokka 83,4 66,5 44,4 30,1
Isompi keskiluokka 87,9 71,3 53,9 35,7
Isot autot ja edustusluokka 92,4 83,7 67,4 52,8
Katumaasturit ja maasturit 89,7 73,9 54,0 38,1
Urheiluautot ja avoautot 89,1 73,1 49,4 24,7
Tila-autot 84,1 63,5 42,6 18,7
Korkeat tila-autot/pienet pakettiautot 78,3 54,1 30,8 14,7
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%), jotka ovat pääasiassa hylkäykseen johtaneita vikoja. Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai kuluneet lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta tuloksiin.

Isot autot pysyvät vähävikaisina

Viattomuusindeksien vertailu kokoluokittain paljastaa mielenkiintoisia eroja.

Kilometrien karttuessa isot autot pysyvät selvästi muita vähävikaisimpina: 150 000–200 000 kilometrin ajomääräryhmässä heikoinkin iso auto on parempi (vikaindeksi 25,0) kuin keskiarvoauto neljässä kokoluokassa.

Pikkuautojen, tila-autojen, pakettiautomaisten tila-autojen/pienten pakettiautojen ja urheilu- ja avoautojen kunto repsahtaa muita luokkia nopeammin ajomäärän kasvaessa.

Isot autot ovat vähävikaisimpia. Autojen laatuerojen lisäksi osasyynä saattaa olla se, että edustusluokan autoja ja isoja autoja hoidetaan ja huolletaan paremmin kuin halpoja pikkuautoja tai pakettiautomaisia tila-autoja ja pakettiautoja.

Suuremmissa ajomääräryhmissä auton kuntoon vaikuttavat auton laadun lisäksi merkittävästi myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, kuormitus ja ajotapa.

Pakettiautomaisten tila-autojen ja pakettiautojen kuntoa voi heikentää muun muassa rankan ammattikäytön suuri osuus, esimerkiksi lähettiajo tai se, että auto voi olla yhteisön yhteiskäyttöauto, jolloin vastuu auton hoidosta voi olla epäselvä ja sen vuoksi auton kunto voi repsahtaa.

Audi useimmin kärjessä

Kun tarkastellaan tilaston kolmea ajomääräryhmää aina 150 000 kilometriin saakka, Audi voitti useimmin. Audi on paras viidessä kokoluokassa, mersu voitti kolme kokoluokkaa ja Volkswagen yhden.

Japanilaiset eivät saaneet yhtään luokkavoittoa. Pikkuluokassa kaksi japanilaista (Honda Jazz ja Mazda 2) ylsi viiden kärkeen, lisäksi Mazda 3 oli viidenneksi paras pienemmässä keskiluokassa ja Toyota Verso neljäs tila-autojen luokassa.

Mersu petrannut vuodesta 2007

Parikymmentä vuotta sitten Mersuissa alkoi näkyä merkille ennen kuulumatonta laadun vaihtelua, ruostumista ja ongelmia alihankkijoiden valmistamien komponenttien kanssa.

Daimler–Chrysler-yhteistyöseikkailu vuosina 1995–2007 ei ollut omiaan parantamaan laatua. Lisäksi Mersu laajensi nopeasti mallistoa eri kokoluokkiin, kohensi varustetasoa ja pudotti hintoja. Alihankintaosien laadussa oli toivomisen varaa. Mallitulvan huumassa kaikkea ei ehditty kokeilla kunnolla. Epäonnistunut yhteistyö Chryslerin kanssa lopetettiin vuonna 2007.

Vuoden 2007 jälkeen esiteltyjen mersujen laatu alkoi kohentua Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetschen organisoiman kurinpalautuksen ansiosta. Daimler standardoi komponentit, ja yhteisiä osia käytetään mahdollisimman paljon eri malleissa, mikä helpottaa logistiikkaa ja kohentaa laatua.

Tulokset näkyvät luotettavuusraporteissa. Esimerkiksi vuonna 2009 esitelty E-sarja (W212) on kärkisijoilla ja vuonna 2002 esitelty edellinen E-sarja (W211) hännillä.

Aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava iso ML-katumaasturi on petrannut hurjasti. Aikaisemmat ML-mallit (etenkin W163) olivat vikatilastojen surkeimpia, mutta uusi, vuonna 2011 esitelty ML/ GLE (W165) nousi tämän tilaston toiseksi parhaaksi.

Koko tilaston luokkavoittajat (kolme ajomääräryhmää**)

Kokoluokka Sija Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
Pikkuautot 1. Audi A1 2010 82,6
2. Honda Jazz 2008 73,5
3. Mazda 2 2007 71,7
4. Volkswagen Polo 2009 69,6
5. Mini 2006 67,7
Pienempi
keskiluokka
1. Audi A3 2012 91,0
2. Volkswagen Golf VII 2012 86,1
3. BMW 1-sarja 2011 84,7
4. Ford Focus 2010 79,4
5. Mazda 3 2009 79,0
Isompi
keskiluokka
1. Audi A4 2008 87,7
2. Volvo S60/V60 2010 87,6
3. Audi A5 2007 86,8
4. Škoda Octavia 2009 86,4
5. BMW 3-sarja 2006 84,5
Isot autot ja
edustusluokka
1. Audi A6 2011 94,6
2. Mercedes-Benz E-sarja 2009 90,6
3. Škoda Superb 2008 84,1
4. BMW 5-sarja 2009 84,0
5. Volvo S80/V70/XC70 2006 83,1
Katumaasturit
ja maasturit
1. Mercedes-Benz ML / GLE 2011 92,4
2. Audi Q3 2011 89,5
3. Audi Q5 2008 89,3
4. Mercedes-Benz GLK 2008 87,7
5. Volvo XC60 2008 86,9
Urheiluautot
ja avoautot
1. Audi TT 2006 81,0
2. Porsche 911 2004 79,0
3. Mercedes-Benz SL 2001 73,7
4. Porsche Boxster/Cayman 1996 71,7
5. Volkswagen Eos 2006 70,5
Tila-autot 1. Mercedes-Benz B-sarja 2011 91,4
2. Opel Zafira 2012 80,7
3. Ford C-Max / Grand C-Max 2010 79,4
4. Toyota Verso 2009 78,1
5. Seat Alhambra 2010 76,4
Korkeat
tila-autot/
pienet
pakettiautot 
1. Volkswagen Amarok 2010 71,0
2. Mercedes-Benz Viano / Vito 2003 67,3
3. Citroën Berlingo 2008 62,3
4. Volkswagen Caddy 2003 61,6
5. Peugeot Partner 2008 60,4
Isommat
pakettiautot
1. Mercedes-Benz Sprinter 2006 62,5
2. Renault Master 2010
3. Volkswagen Crafter 2006
*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%), jotka ovat pääasiassa hylkäykseen johtaneita vikoja. Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai kuluneet lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta tuloksiin.
**Edellä mainitussa kokonaistilastossa kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä.

Viisi parasta ja viisi huonointa automallia – kokoluokittain kahdessa eri ajomääräryhmässä

Koska nyt on käytössä peräti neljä eri ajomääräryhmää, alla olevaan taulukkoon on poimittu neljästä kaksi tärkeätä ajomääräryhmää, joista on laskettu viisi parasta ja viisi huonointa autojen kokoluokittain ajomääräryhmissä 50 001–100 000 km ja 150 001–200 000 km.

Yaris ja Polo kärjessä

Pikkuluokassa voittajia ovat Toyota Yaris ja Volkswagen Polo. Vähemmän ajetussa ryhmässä uudehko Renault Clio nousi kärkiryhmään neljänneksi heti Opel Adamin jälkeen ja korealaiset pitävät perää kolmen mallin voimin. Eniten ajettujen ryhmässä VW Polon aikaisempi malli sijoittuu häntäpäähän Nissan Micran ja kahden Citroënin lisäksi.

Alemmassa keskiluokassa mersun A-sarja ja Volkswagen Golf VII nousivat kärkeen. Häntäpäästä löytyy muun muassa Dacia Logan.

BMW 3-sarja menestyi

Isommassa keskiluokassa mersu CLA ja BMW 3-sarja/GT nousivat kärkeen. Mersun C-sarja löytyy sekä parhaimpien että huonoimpien listoilta, C-sarja koki laadunparannuksen vuosimallista 2007 alkaen.

Isojen autojen luokassa parhaita olivat Mercedes-Benz CLS ja Audi A6. Mielenkiintoista on, että mersun CLS ja E-sarja löytyvät sekä parhaimpien että huonoimpien listoilta. Uudemmat vuosimallit (2009 ja 2010) ovat merkittävästi parempia samalla ajomäärällä kuin vanhemmat vuonna 2002 ja 2004 esitellyt mallit.

Aikaisempi murheenkryyni, Mercedes-Benz ML on nyt katumaasturien kuningas alle 50 000 kilometrin ryhmässä ja samalla mersun ML/GLE-sarja nousi koko raportin toiseksi parhaaksi. Audi Q5 on enemmän ajettujen paras. Korealaiset pitävät perää katumaasturien luokassa.

Urheilu-ja avoautojen parhaaksi nousivat Mercedes-Benz SLK ja Volkswagen Eos. Vain neljä urheilu- tai avoautomallia löytyi eniten ajettujen listalta.

Volkswagen Sharan petrasi

Tila-autojen ryhmässä vähemmän ajettujen ryhmän voitti Mercedes-Benz B-sarja ja enemmän ajettujen Volkswagen Sharan. Mallimuutoksen yhteydessä vuonna 2010 Volkswagen Sharanin laatu koheni huikeasti.

Ensimmäisen sukupolven VW Sharan oli yhteistyötä Fordin kanssa, mallinimet Ford Galaxy, Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra. Portugalissa valmistettujen autojen laatu oli kehno. Kun valmistajat eriyttivät tuotannon, laatu koheni. Ford Galaxy / S-Max nousi kolmanneksi.

Korealaiset eivät juhlineet tässäkään luokassa.

Pakettiautomaisten tila-autojen kärkeen nousivat Ford Transit / Tourneo  Custom ja Citroën Berlingo.  Fiat Doblò ja Mercedes-Benz Vaneo pitävät perää.

Viisi parasta ja huonointa kokoluokittain kahdessa eri ajokilometriryhmässä (50 001–100 000 km ja 150 001–200 000 km):

Pikkuautot

Ajo-
määrä
Sija  Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
50 001–100 000 km 1. Toyota Yaris 2011 82,4
2. Audi A1 2010 82,1
3. Opel Adam 2012 80,6
4. Renault Clio 2012 80,2
5. Škoda Citigo 2012 77,6
 …  …  …
Keskiarvo  – 54,9
 …  …  …
56. Citroën C3 / C3 Pluriel 2002 32,2
57. Citroën C2 2003 28,6
58. Kia Picanto 2004 28,2
59. Hyundai Atos 2004 26,1
60. Chevrolet Kalos / Aveo 2002 24,0
150 001–200 000 km 1. Volkswagen Polo 2009 44,1
2. Toyota Yaris 2006 41,1
3. Seat Ibiza 2008 36,2
4. Mini 2006 36,0
5. Ford Fiesta 2008 35,1
 …  …  …
Keskiarvo  – 15,5
 …  …  …
24. Kia Picanto 2004 1,6
25. Volkswagen Polo 2001 1,4
26. Citroën C3 / C3 Pluriel 2002 0,6
27. Nissan Micra 2003 -1,5
28. Citroën C2 2003 -2,7

Pienempi keskiluokka

Ajo-
määrä
Sija  Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
50 001–100 000 km 1. Mercedes-Benz A-sarja 2012 93,7
2. Volvo V40 2012 93,2
3. Audi A3 2012 90,3
4. Toyota Auris 2012 88,0
5. Seat Leon 2012 86,4
 …  …  …
Keskiarvo  – 66,5
 …  …  …
51. Dacia Sandero 2008 38,1
52. Renault Mégane 2002 37,5
53. Peugeot 307 2001 37,4
54. Nissan Almera 2000 36,5
55. Dacia Logan 2004 33,6
150 001–200 000 km 1. Volkswagen Golf VII 2012 75,6
2. Opel Astra 2009 57,9
3. Ford Focus 2010 55,9
4. Volkswagen Golf VI 2008 55,0
5. Volkswagen Jetta 2005 45,2
 …  …  …
Keskiarvo  – 30,1
 …  …  …
24. Dacia Logan 2004 9,1
25. Volkswagen New Beetle 1997 6,7
26. Renault Mégane 2002 6,2
27. Peugeot 307 2001 3,0
28. Nissan Almera 2000 -1,2

Isompi keskiluokka

Ajo-
määrä
Sija  Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
50 001–100 000 km 1. Mercedes-Benz CLA 2013 92,8
2. Audi A4 2008 88,8
3. Audi A5 2007 87,9
4. Škoda Octavia 2012 87,3
4. Volvo S60/V60 2010 87,3
 …  …  …
Keskiarvo  – 71,3
 …  …  …
31. Mercedes-Benz C-sarja 2000 51,3
32. Citroën C5 2001 49,7
33. Peugeot 407 2004 48,7
34. Ford Mondeo 2000 47,8
35. Opel Vectra 2002 45,6
150 001–200 000 km 1. BMW 3-sarja / GT 2011 67,8
2. Audi A4 2008 67,4
3. Audi A5 2007 64,0
4. Mercedes-Benz C-sarja 2007 60,7
5. Opel Insignia 2008 57,8
 …  …  …
Keskiarvo  – 53,9
 …  …  …
22. Mazda 6 2002 15,0
23. Peugeot 407 2004 14,5
24. Opel Vectra 2002 14,2
25. Citroën C5 2001 12,4
26. Ford Mondeo 2000 6,9

Isot autot ja edustusluokka

Ajo-
määrä
Sija  Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
50 001–100 000 km 1. Mercedes-Benz CLS 2010 95,1
2. Audi A6 2011 94,1
3. Audi A8 2010 93,2
4. Audi A7 2010 93,0
5. Mercedes-Benz E-sarja 2009 91,0
 …  …  …
Keskiarvo  – 83,7
 …  …  …
13. Mercedes-Benz S-sarja 2005 83,0
14. Audi A6 2004 77,8
15. BMW 5-sarja 2003 72,2
16. Mercedes-Benz CLS 2004 64,7
17. Mercedes-Benz E-sarja 2002 57,3
150 001–200 000 km 1. Audi A6 2011 85,0
2. Mercedes-Benz E-sarja 2009 72,7
3. Škoda Superb 2008 71,0
4. BMW 5-sarja / GT 2009 63,5
4. Volvo S80 / V70 / XC70 2006 63,5
 …  …  …
Keskiarvo  – 52,8
 …  …  …
9. Audi A6 2004 51,6
10. BMW 5-sarja 2003 36,3
11. Mercedes-Benz E-sarja 2002 31,2
12. Mercedes-Benz CLS 2004 26,3
13. BMW 7-sarja 2001 25,0

Katumaasturit ja maasturit

Ajo-
määrä
Sija  Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
50 001–100 000 km 1. Mercedes-Benz GLE / ML 2011 93,4
2. Mazda CX-5 2012 90,5
3. Audi Q5 2008 90,2
4. Audi Q3 2008 90,0
5. Honda CR-V 2012 89,9
 …  …  …
Keskiarvo  – 73,9
 …  …  …
57. Chevrolet Captiva 2006 48,3
58. Nissan X-Trail 2001 47,2
59. Hyundai Tucson 2005 45,4
60. Suzuki Ignis 2003 44,7
61. Kia Sorento 2002 43,0
150 001–200 000 km 1. Audi Q5 2008 74,9
2. BMW X1 2009 70,8
3. Volvo XC60 2008 68,0
4. Mercedes-Benz GLK 2008 64,6
5. Porsche Cayenne 2002 51,6
 …  …  …
Keskiarvo  – 38,1
 …  …  …
19. BMW X5 1999 20,6
20. Hyundai Tucson 2005 6,4
21. Nissan X-Trail 2001 6,4
22. Kia Sorento 2002 3,4
23. Hyundai Santa Fe 2001 -5,2

Urheiluautot ja avoautot

Ajo-
määrä
Sija  Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
50 001–100 000 km 1. Mercedes-Benz SLK 2011 91,4
2. BMW Z4 2009 86,4
3. BMW 4-sarja 2013 86,2
4. BMW 6-sarja 2011 83,2
5. Audi TT 2006 82,5
 …  …  …
Keskiarvo  – 73,1
 …  …  …
12. Volkswagen Scirocco 2008 68,6
13. Mercedes-Benz CLK 2002 64,8
14. BMW Z4 2002 61,3
15. Mercedes-Benz Sportcoupé / CLC 2000 60,0
16. Opel Tigra Twin Top 2004 48,5
150 001–200 000 km 1. Volkswagen Eos 2006 40,5
2. Mercedes-Benz SLK 2004 26,4
 …  …  …
Keskiarvo  – 24,7
 …  …  …
3. Mercedes-Benz CLK 2002 18,9
4. Mercedes-Benz Sportcoupé / CLC 2000 12,7

Tila-autot

Ajo-
määrä
Sija  Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
50 001–100 000 km 1. Mercedes-Benz B-sarja 2011 92,6
2. Opel Zafira 2012 80,9
3. Ford C-Max / Grand C-Max 2010 80,6
4. Mazda 5 2010 80,0
5. Toyota Verso 2009 78,7
 …  …  …
Keskiarvo  – 63,5
 …  …  …
41. Opel Meriva 2000 43,3
42. Mazda Premacy 1999 40,8
43. Hyundai Matrix 2001 40,2
44. Fiat Idea 2003 37,5
45. Opel Agila 2000 34,7
150 001–200 000 km 1. Volkswagen Sharan 2010 54,9
2. Toyota Corolla Verso 2004 38,5
3. Ford Galaxy / S-Max 2006 37,0
4. Volkswagen Golf Plus 2005 35,2
5. Mercedes-Benz B-sarja 2005 34,2
 …  …  …
Keskiarvo  – 18,7
 …  …  …
19. Citroën Xsara Picasso 2003 1,6
20. Nissan Almera Tino 2000 -0,4
21. Opel Agila 2000 -1,8
22. Mazda Premacy 1999 -2,9
23. Hyundai Matrix 2001 -5,4

Pakettiautomaiset tila-autot, lava-autot ja pienet pakettiautot

Ajo-
määrä
Sija  Malli Esitelty
vuonna
Viattomuus-
indeksi DMI *
50 001–100 000 km 1. Ford Transit Custom / Tourneo Custom 2012 76,6
2. Volkswagen Amarok 2010 70,3
3. Mercedes-Benz Viano/Vito 2003 69,3
4. Ford Ranger 2011 68,0
5. Opel Combo 2011 66,0
 …  …  …
Keskiarvo  – 54,1
 …  …  …
23. Opel Vivaro 2002 45,4
24. Fiat Scudo 2006 38,1
25. Opel Combo 2001 34,5
26. Ford Tourneo Connect / Transit Connect 2004 30,3
27. Fiat Doblò 2001 23,2
150 001–200 000 km 1. Citroën Berlingo 2008 35,1
2. Volkswagen Caddy 2003 32,3
3. Mercedes-Benz Vito / Viano 2003 29,0
4. Volkswagen Bus / Transporter 2003 28,8
5. Škoda Roomster / Praktik 2006 28,3
 …  …  …
Keskiarvo  – 14,7
 …  …  …
8. Opel Vivaro 2002 8,5
9. Opel Combo 2001 -0,6
10. Ford Tourneo Connect / Transit Connect 2004 -1,0
11. Fiat Doblò 2001 -2,9
12. Mercedes-Benz Vaneo 2001 -5,8

Pakettiautot

Raportissa ei ole pakettiautojen yksityiskohtaista tulostaulukkoa, joten automallien pisteitä ja sijoituksia ei voitu selvittää.

*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%),
josta vähennetään merkittävät viat (%), jotka ovat pääasiassa hylkäykseen johtaneita vikoja. Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat
tai kuluneet lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta tuloksiin.

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista.

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Eri katsastustilastosta riippuen myös huonot renkaat ovat mukana hylkäyssyynä, esimerkiksi Trafin hylkäystilastossa.

Dekran tilastossa kuskin huolimattomuudet, kuten huonot renkaat, eivät ole mukana.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa. www.moottori.fi -sivuston vikatietolista kertoo katsastustilastojen lisäksi monipuolisesti myös muista vikaraporteista.

Katsastuksessa havaitut viat

Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa.

Tielle jättävät viat

Sähkövika tyssää matkan. Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.

Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista.

Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna.

Runsas mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun laturin koville. Tien päällä akku on auton heikoin kohta.

Myös uusien autojen entistä monimutkaisempi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia. Saksassa moni dieselauto on hyytynyt tielle, koska hiukkassuodatin on tukkeutunut.

Hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset on poltettava määräajoin. Se tapahtuu ruiskuttamalla hetkellisesti ylimääräinen polttoaineannos moottorin ja hiukkassuodattimen ollessa kuuma.

Kaupunkiajossa moottori ja hiukkassuodatin eivät aina ehdi lämmetä riittävästi puhdistusprosessin käynnistämiseksi. Ennen pitkää suodatin voi tukkeutua.  Hiukkassuodattimen huolto ja etenkin vaihto on arvokas toimenpide.

Autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Katsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista.

Saksalainen Autobild-lehti ja autoliitto ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia. Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.

Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Momentinmuuntimella varustettua tavallista automaattia edullisempi kaksoiskytkinvaihteisto ei ole yhtä kestävä kuin perinteinen automaatti.

Dieselmoottorin värinöitä vaimentava kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, mikä ei välttämättä kestä auton koko käyttöikää.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.

Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt.

Takuu on lisäetu

On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika.

Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden perusteella valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu takuuajan päättymisen jälkeenkin.

Takaisinkutsun aiheuttaneet viat

Takaisinkutsun eli korjauskehotuksen voi aiheuttaa merkittävä turvallisuuteen vaikuttava vika tai vähäinen pikkuvika. Sen sijaan takaisinkutsujen määrä ei kerro kovinkaan paljon auton laadusta. Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikatilastojen mukaan varsin laadukas automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin.

Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen on vähentynyt vuosi vuodelta. Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnassaan vielä parantamisen varaa avoimuudessa.

Saksassa ja Britanniassa sanotaan suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa.

Lähteet:

Jaa artikkeli

Keskustelu