28.5.2023 Matkailu Colmar: ikkunaostoksilla mielellään käyvien paratiisi Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alsacessa sijaitseva Colmar on pikkunätti kaupunki, jossa alueen ranskalainen ja saksalainen historia kulkevat käsi kädessä. Ruotsalaisten miehitysaika ei sentään onneksi näy. Silmänruokaa riittää kaikkialla. Myös nenää hemmotellaan – suusta ja vatsasta nyt puhumattakaan. Noin 70 000 asukkaan Colmar elää turismista, ja se tekee itseään tykö paitsi erittäin pittoreskillä ja sympaattisella vanhalla kaupungilla myös tuota vanhaa kaupunkia elävöittävien pikkuputiikkien avulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hieno päiväkohde Strasbourgin ja Mulhousen välissä ja vain kivenheiton päässä Saksan rajalta sijaitseva Colmar on siitä ihanteellinen autolomailijoiden kohde, että auton voi jättää parkkiin ja jalkautua varsin kompaktin vanhan kaupungin kujille. Liian kauas ei autoa kannata jättää kuitenkaan parkkiin, sillä Colmarista on vaikea poistua tyhjin käsin. Colmar osuu myös Alsacen tai saksalaisittain Elsassin viinireitin varrelle. Se pitää itseään myös alueen itseoikeutettuna viinipääkaupunkina. Ja miksei, alueen valkoviinejä kelpaa maistella. Ne sopivat hyvin tunnetusti alueen melko rasvaisen ja raskaan ruokakulttuurin keventäjäksi. Alueen rypäleet ovat Riesling, Muscat, Pinot Gris ja Gewürztraminer. Tuo Alsacen viinireitti viettää muuten tänä kesänä pyöreitä, reitin varrella juhlitaan sen 70-vuotista taivalta. Ja turhan tiedon mestareille kerrottakoon nyt sekin, että tiettävästi maailman vanhin viini löytyy Strasbourgissa sijaitsevasta viinikellarista. Tuo vuodelta 1472 oleva valkoviini on kuulemma vieläkin ihan juotavaa. Silmänruokaa Colmarin vanha kaupunki on hyvin säilynyt ja vielä paremmin ylläpidetty. Talojen julkisivut ovat kuin maalauksia. Ja varsin värikkäitä. Niskaa kannattaa verrytellä ennen visiittiä Colmariin, sen verran kovilla se on pään kääntyillessä koko ajan kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Sen verran runsaasti talojen julkisivuista löytyy erilaisia yksityiskohtia. Colmar on säästynyt historiansa aikana isommilta tuhoilta, joten historia on luettavissa sen rakennuksista. Erilaisia tyylisuuntia 800 vuoden ajalta on ripoteltu kivasti ympäriinsä. Vanhemmissa rakennuksissa näkyy goottilaisia piirteitä, mutta bongatuimmat rakennukset – kuten vaikkapa Colmarin varmasti kuvatuin talo eli Maison Pfister – edustavat joko renesanssi- tai barokkiaikaa. Ja monen yksityiskohdiltaan upean talon alakerrassa on vielä hieno pieni putiikki, jonka julkisivu sekä näyteikkuna on sommiteltu huolella ja rakkaudella. Monesti noissa putiikeissa kannattaa myös piipahtaa sisällä, sama rakkaus yksityiskohtiin näkyy kaikkialla. Oikeaa ruokaa Erilaisia elintarvikeliikkeitä löytyy myös joka makuun. Auton takakonttiin kannattaa ostaa mukaan ehdottomasti maittavaa evästä. Hanhenmaksa (foie gras) on kehitetty Strasbourgissa eli se on paikallinen herkku. Myös baeckaoffe (kolme erilaista marinoitua lihaa sekä perunoita valkoviinissä) ja hapankaali ovat must ostoksia kaikille paikallisia herkkuja mielellään kokeileville. Ja tietysti myös paikalliset juustot, etenkin Munster, käyvät useammassa putiikissa nenään. Toki myös sympaattisia ravintoloita löytyy runsaasti. Flammkuchen tai ranskalaisittain tarte flambée on pakollinen kokeiltava. Yksinkertaisimmassa ja perinteisessä versiossa ohuen leipätaikinan päälle on levitetty sipulia, pekonia ja hapankermaa. Paras ravintola Flammkuchenin nauttimiseen on erittäin sympaattinen La Soi, jossa on tarjolla mitä erikoisempia versioita aiheesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Historian havinaa Colmarin historia ulottuu pitkälti yli 1000 vuoden päähän, ensimmäinen kirjoitettu maininta kaupungista löytyy vuodelta 884. Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan aikaan se sai vapaakaupungin aseman vuonna 1226. Vuonna 1354 se muodosti muiden Alsacen alueen kaupunkien kanssa oman kaupunkiliiton. 30-vuotisen sodan aikaan Colmar eli kaksi vuotta ruotsalaisten miehittäjien alaisuudessa vuosina 1632–1634. Aurinkokuningas eli Ludvig XIV:sta valtasi kaupungin Ranskalle vuonna 1673. Saksalaiset puolestaan pitivät siellä valtaa vuosina 1871–1918 sekä 1940–1945. Pikku-Venetsia Kun kujilla on käppäilty tarpeeksi, ja masu on täynnä, silloin sopii istahtaa vielä hetkeksi veneen kyytiin. Colmarin läpi lipuu leppoisasti pieni kanava, joten yksi vanhan kaupungin osista on saanut nimekseen pikku-Venetsia – La Petite Venise. Etenkin siellä talot ovat hyvin värikkäitä. Kun jalat ovat saaneet levätä hetken, lopuksi voi suunnata vielä yhteen alueen hienoimmista museoista eli Musée d’Unterlindeniin. Siellä Alsacen historia aukeaa parhaiten. Ja jos energiaa riittää vielä, myös Frédéric Auguste Bartholdin kunniaksi avattu museo on näkemisen arvoinen – sillä hänen tekosiaan on mm. New Yorkin edustalta löytyvä Vapaudenpatsas. Sen pienoisversio löytyy jopa lentokentän vieressä olevan liikenneympyrän keskeltä Colmarin pohjoispuolelta. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Turistisivut: www.visit.alsace/en/colmar/ Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?