28.5.2023 Matkailu Colmar: ikkunaostoksilla mielellään käyvien paratiisi Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alsacessa sijaitseva Colmar on pikkunätti kaupunki, jossa alueen ranskalainen ja saksalainen historia kulkevat käsi kädessä. Ruotsalaisten miehitysaika ei sentään onneksi näy. Silmänruokaa riittää kaikkialla. Myös nenää hemmotellaan – suusta ja vatsasta nyt puhumattakaan. Noin 70 000 asukkaan Colmar elää turismista, ja se tekee itseään tykö paitsi erittäin pittoreskillä ja sympaattisella vanhalla kaupungilla myös tuota vanhaa kaupunkia elävöittävien pikkuputiikkien avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHieno päiväkohdeStrasbourgin ja Mulhousen välissä ja vain kivenheiton päässä Saksan rajalta sijaitseva Colmar on siitä ihanteellinen autolomailijoiden kohde, että auton voi jättää parkkiin ja jalkautua varsin kompaktin vanhan kaupungin kujille.Liian kauas ei autoa kannata jättää kuitenkaan parkkiin, sillä Colmarista on vaikea poistua tyhjin käsin.Colmar osuu myös Alsacen tai saksalaisittain Elsassin viinireitin varrelle. Se pitää itseään myös alueen itseoikeutettuna viinipääkaupunkina. Ja miksei, alueen valkoviinejä kelpaa maistella. Ne sopivat hyvin tunnetusti alueen melko rasvaisen ja raskaan ruokakulttuurin keventäjäksi. Alueen rypäleet ovat Riesling, Muscat, Pinot Gris ja Gewürztraminer.Tuo Alsacen viinireitti viettää muuten tänä kesänä pyöreitä, reitin varrella juhlitaan sen 70-vuotista taivalta. Ja turhan tiedon mestareille kerrottakoon nyt sekin, että tiettävästi maailman vanhin viini löytyy Strasbourgissa sijaitsevasta viinikellarista. Tuo vuodelta 1472 oleva valkoviini on kuulemma vieläkin ihan juotavaa.SilmänruokaaColmarin vanha kaupunki on hyvin säilynyt ja vielä paremmin ylläpidetty. Talojen julkisivut ovat kuin maalauksia. Ja varsin värikkäitä.Niskaa kannattaa verrytellä ennen visiittiä Colmariin, sen verran kovilla se on pään kääntyillessä koko ajan kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Sen verran runsaasti talojen julkisivuista löytyy erilaisia yksityiskohtia.Colmar on säästynyt historiansa aikana isommilta tuhoilta, joten historia on luettavissa sen rakennuksista. Erilaisia tyylisuuntia 800 vuoden ajalta on ripoteltu kivasti ympäriinsä. Vanhemmissa rakennuksissa näkyy goottilaisia piirteitä, mutta bongatuimmat rakennukset – kuten vaikkapa Colmarin varmasti kuvatuin talo eli Maison Pfister – edustavat joko renesanssi- tai barokkiaikaa.Ja monen yksityiskohdiltaan upean talon alakerrassa on vielä hieno pieni putiikki, jonka julkisivu sekä näyteikkuna on sommiteltu huolella ja rakkaudella.Monesti noissa putiikeissa kannattaa myös piipahtaa sisällä, sama rakkaus yksityiskohtiin näkyy kaikkialla.Oikeaa ruokaaErilaisia elintarvikeliikkeitä löytyy myös joka makuun. Auton takakonttiin kannattaa ostaa mukaan ehdottomasti maittavaa evästä. Hanhenmaksa (foie gras) on kehitetty Strasbourgissa eli se on paikallinen herkku.Myös baeckaoffe (kolme erilaista marinoitua lihaa sekä perunoita valkoviinissä) ja hapankaali ovat must ostoksia kaikille paikallisia herkkuja mielellään kokeileville.Ja tietysti myös paikalliset juustot, etenkin Munster, käyvät useammassa putiikissa nenään.Toki myös sympaattisia ravintoloita löytyy runsaasti. Flammkuchen tai ranskalaisittain tarte flambée on pakollinen kokeiltava. Yksinkertaisimmassa ja perinteisessä versiossa ohuen leipätaikinan päälle on levitetty sipulia, pekonia ja hapankermaa.Paras ravintola Flammkuchenin nauttimiseen on erittäin sympaattinen La Soi, jossa on tarjolla mitä erikoisempia versioita aiheesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistorian havinaaColmarin historia ulottuu pitkälti yli 1000 vuoden päähän, ensimmäinen kirjoitettu maininta kaupungista löytyy vuodelta 884. Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan aikaan se sai vapaakaupungin aseman vuonna 1226.Vuonna 1354 se muodosti muiden Alsacen alueen kaupunkien kanssa oman kaupunkiliiton. 30-vuotisen sodan aikaan Colmar eli kaksi vuotta ruotsalaisten miehittäjien alaisuudessa vuosina 1632–1634. Aurinkokuningas eli Ludvig XIV:sta valtasi kaupungin Ranskalle vuonna 1673. Saksalaiset puolestaan pitivät siellä valtaa vuosina 1871–1918 sekä 1940–1945.Pikku-VenetsiaKun kujilla on käppäilty tarpeeksi, ja masu on täynnä, silloin sopii istahtaa vielä hetkeksi veneen kyytiin. Colmarin läpi lipuu leppoisasti pieni kanava, joten yksi vanhan kaupungin osista on saanut nimekseen pikku-Venetsia – La Petite Venise. Etenkin siellä talot ovat hyvin värikkäitä.Kun jalat ovat saaneet levätä hetken, lopuksi voi suunnata vielä yhteen alueen hienoimmista museoista eli Musée d’Unterlindeniin. Siellä Alsacen historia aukeaa parhaiten.Ja jos energiaa riittää vielä, myös Frédéric Auguste Bartholdin kunniaksi avattu museo on näkemisen arvoinen – sillä hänen tekosiaan on mm. New Yorkin edustalta löytyvä Vapaudenpatsas. Sen pienoisversio löytyy jopa lentokentän vieressä olevan liikenneympyrän keskeltä Colmarin pohjoispuolelta.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Turistisivut: www.visit.alsace/en/colmar/ Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen