Matkailu Ulkomaanmatkailu 19.12.2021
Japanin hienoin automuseo tekee kunniaa autolle
Japanin merkittävin automuseo löytyy Nagoyasta, kun ollaan matkalla Tokiosta Osakaan. Toyota omistaa sen, mutta museo on kaikkea muuta kuin pelkkä Toyota-museo.
Nagoya sijaitsee Toyotan sydänmailla ja on Japanin kolmanneksi suurin kaupunki. Sinne pääsee kätevästi ja nopeasti luotijunalla sekä Tokiosta että Osakasta. Kaupunki itsessään ei tarjoa hirveästi nähtävyyksiä mutta on kuitenkin pysähdyksen arvoinen siellä sijaitsevan automuseon takia.
Kunniaa autoille
Nagoyan laitamilla Nagakute Cityssä sijaitseva Toyotan automuseo on komea rakennus, jossa autot ovat esillä avarasti. Silmä lepää japanilaisessa rauhallisessa arkkitehtuurissa niin museon ulkopuolella kuin sisälläkin. Isoista ikkunoista tulee runsaasti valoa sisälle. Aulassa tehdään kunniaa Toyotan ensimmäiselle tuotantomallille – AA:lle, joka rakentui Chevroletin ja Fordin pohjalle, ja jonka muotoilussa oli suoria vaikutteita Chrysler DeSoto Airflowsta.
Mutta kun AA on ohitettu, eteen avautuu ihka oikea automuseo, jossa on esillä lähes koko autoilun historia sekä alkuperäisten autojen että muutamien replikoiden muodossa. Nähtävillä ovat tunnetuimmat Bugattit, ranskalaisten kulta-ajan muotoilun helmet, italialaiset kaunottaret, USA:n massatuotannon alkuajan tuotteet ja 50- sekä 60-lukujen lennokkaat jenkkilaivat, saksalaiset pioneerit ja sportit, englantilaista luksusta, ruotsalaisen autoteollisuuden jalokivet sekä kilpailevien japanilaismerkkien merkittävimmät tuotteet… siis oikeastaan kaikki, mitä erinomaiselta automuseolta odottaa.
Totta kai Toyota on esillä kaikista merkittävimmin, mutta se ei vähennä museon lumoa. Autoja on museossa yhteensä noin 150, ja noin puolet niistä on japanilaisia.
Aikamatka
Autot ovat esillä japanilaisella täsmällisyydellä rakennetussa aikajanassa, ja etenkin kierros japanilaisten autojen ympärillä on museon kiehtovinta tarjontaa, a) koska se kertoo tarinan Japanin autoteollisuuden kehityksestä ja b) koska esillä on sellaisia autoja, joita ei tule vastaan eurooppalaisissa museoissa.
Näyttelytilojen avaruus tekee autojen ympärillä käyskentelystä miellyttävän kokemuksen. Uteliaat pääsevät myös riittävän lähelle autoja.
Jako aikajanoille tekee autojen tarkastelusta helpon kokemuksen. Pioneerit, 20-luvun nousukausi, toiseen maailmansodan jälkeinen uusi teollinen vallankumous, 60-luku ja muotoilun esiinmarssi… Kokonaisuudet on helppo hahmottaa, ja samoin on helppo nähdä erilaisten autojen vaikutus muihin automalleihin.
Erityisesti 60- ja 70-luvun japanilaiset autot ovat mielenkiintoisia, koska tuo ajanjakso merkkaa japanilaisten autojen viennin aloitusta muualle maailmaan. Ihasteltavina ovat mm. Toyota 2000GT, Honda S600, Datsun Zetat, Mitsubishi Galant GTO ja Nissan Skyline 2000 GT-B. Luonnollisesti myös Carinat, Corollat ja Celicat ovat näyttävästi esillä.
Matka museossa kestää aina nykyaikaan asti, joten lopussa ihastellaan Toyotan saavutuksia hybriditekniikan saralla. Prius on etenkin isosti esillä lopussa.
Auto kulttiesineenä
Varsinaisten autojen lisäksi museossa on esillä autoiluun liittyvää esineistöä, joiden avulla maalataan kuva auton merkityksessä kulttuurille. Näytillä on niin pienoismalleja, julisteita, keulamerkkejä kuin myös autojen brändituotteita.
Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Toyota