7.5.2023 Matkailu Tekniikka tutuksi Sinsheimin museossa Saksassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi Euroopan parhaista ja monipuolisesti tekniikkaa esittelevistä museoista löytyy Saksan Sinsheimista, noin puolimatkassa Frankfurtin ja Stuttgartin välillä. Muistatteko vielä ne päivät lapsuudesta, kun automatkalla käytiin koko perheen kanssa jossain hienossa museossa? Ennen internettiä se oli elämysmatkailua nuorille miehenaluille, joita kaikenlaiset kulkupelit tunnetusti kiinnostivat. Sinsheimin hienossa museossa voi verestää noita muistoja – joko oman jälkikasvun kanssa tai miksei myös kaveriporukassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 30 vuotta 365 päivää vuodessa Sinsheimin museon ovet avautuivat 6. toukokuuta 1981. Tilaa erilaisille menopeleille oli alunperin 5000 neliötä, mutta yleisön löytäessä museon, sen tilat kävivät nopeasti pieniksi. Niinpä museon koko on vuosien varrella yli kuusinkertaistunut. Museota on alusta alkaen tukenut voittoa tavoittelematon Auto & Technik Museum -yhdistys, jolla on noin 3500 jäsentä eri puolilta maailmaa. Museon toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla, lahjoituksilla sekä pääsylipuista kertyvillä tuloilla. Kaikki varsinaisesta museon ylläpidosta ylitse jäävä raha käytetään museon laajentamiseen ja parantamiseen. Museo on myös auki upeasti vuoden jokaisena päivänä. Yhteensä erilaisia näyttelyesineitä on ihmeteltävissä yli 3000 kappaletta. Niille on tilaa sisätiloissa noin 30 000 neliömetriä ja lisäksi vielä ulkosalla 50 000 neliötä. Aikaa kannattaa varata siis riittävästi. Jokaiselle jotain Sinsheimissa on esillä mm. Saksan suurin yksityinen kokoelma Maybacheja, kompressori-Mercedeksiä sekä Bugatteja. Nähtävillä on myös kattava kokoelma erilaista ennätysajoneuvoja sekä luonnollisesti kilpa- ja urheiluautoja. Autojen lisäksi ihailtavissa on myös useita satoja moottoripyöriä, lentokoneita, vetureita, sotilas- ja hyötyajoneuvoja, suuria moottoreita ja paljon muuta. Erityisesti lentokoneista pitäville tarjotaan erikoisempaa herkkua, sillä vuonna 1999 museoyhdistys onnistui hankkimaan kokoelmiinsa venäläisen Tupolev 144 yliäänikoneen. Se pystytettiin museon katolle keväällä 2001, ja sen vierelle jätettiin riittävästi tilaa sille toiselle yliäänimatkustajakoneelle eli Concordelle. Se oli tuolloin vielä reittiliikenteessä. Neljä vuotta myöhemmin aukko kuitenkin täyttyi, kun Air France lahjoitti museolle koneen sen jälkeen, kun Concorde-laivasto oli poistettu käytöstä. Näin ollen Sinsheim on ainoa museo maailmassa, jossa voidaan nähdä vierekkäin kaksi ainoaa koskaan reittiliikenteeseen tullutta yliäänimatkustajakonetta. Vaihtuvat näyttelyt Uusi museosali eli halli 3 on kuutiomainen rakennus, jonka pinta-ala on noin 3000 neliömetriä. Sinne sijoitetaan pääasiassa ajoittain vaihtuvia erikoisnäyttelyitä. Tämän vuoden teema on Le Mansin 24 tunnin ajot, sillä tuo kisa täyttää tänä vuonna pyöreitä. Le Mansin 100-vuotista historiaa voi ihmetellä Sinsheimissa tammikuuhun 2024 asti. Näyttelyn ytimen muodostaa noin 30 kilpa-autoa Le Mansin ajojen eri aikakausilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leffahuumaa Vuonna 1996 museon yhteyteen rakennettiin suuri IMAX 3D -elokuvateatteri. Sitä päivitettiin tasan 20 vuotta myöhemmin, ja se oli tuolloin yksi ensimmäisiä elokuvateattereita maailmassa, jossa oli uusi IMAX 4K -lasertekniikka. Siinä kaksi valtavaa laserprojektoria heijastaa sekä 2D- että 3D-elokuvia digitaalisessa 4K-laadussa 27 x 22 metrin kokoiselle valkokankaalle. Leffakokemuksesta tuetaan vielä 12-kanavaisen surround-äänijärjestelmän ja sub-basson avulla. Päivisin teatterissa esitetään näyttäviä 3D-dokumentteja, iltaisin kankaalle heijastetaan Hollywoodin menestyselokuvia joko 2D tai 3D muodossa. Ajankohtaiset aikataulut löytyvät osoitteesta www.imax-laser-sinsheim.de. Tapaamispaikka Museossa järjestetään myös lukuisia erikoisnäyttelyitä ja ajoneuvotapaamisia. Perinteisiin vuosittaisiin tapahtumiin kuuluvat mm. E-Mobility Day, itäautohin keskittyvä Ostalgie, jenkkiautojen kokoontumisajot sekä suuri moottoripyöräviikonloppu. Lisäksi lukuisat kerhot käyttävät museota monenlaiseen toimintaan. Tietoa tapahtumista löytyy museon kotisivuilta www.technik-museum.de. Fiksu ottaa päivälipun Koska tekemistä ja näkemistä on niin paljon, että siinä vierähtää helposti koko päivä, kannattaa harkita erillistä päivälippua, joka sisältää pääsyn museoon sekä IMAX-dokumenttielokuvan. Yöpymistä varten on käytettävissä neljän tähden Hotel Sinsheim, josta kävelee museoon muutamassa minuutissa. Pakettitarjouksista löytyy vaihtoehto, joka sisältää myös yöpymisen. Paketteja voi varata museon omasta verkkokaupasta www.technik-museum.de/shop. Ja kun Sinsheim on käyty läpi, seuraavaksi voi suunnata sen sisarmuseoon Speyerissä, noin 40 kilometriä länteen Sinsheimista. Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Sinsheimin tekniikkamuseo Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku