3.11.2021

Nimi muutettu: Perheautoyhteistyötä: Subaru Trezia auttoi tekemään Toyota Verso-S:stä Japanissa nelivetoisen

Subaru Trezia

Japanilaiset autonvalmistajat tekevät paljon keskinäistä yhteistyötä, jonka hedelmänä sen molemmat osapuolet hyötyvät toistensa vahvuuksista. Tässä esimerkissä Toyotan käteensopiva perheauto jakoi Subarun kanssa nelivedon.

Verso-S (useilla markkinoilla myös nimellä Ractis) oli Toyotan vuosina 2010 – 2017 Eurooppassa myymä pienikokoinen, kolmannen polven Yarikseen perustunut tila-auto, joka oli seuraaja aiemmalle Yaris Versolle. Pitkälti japanilaisilla tila-autostandardeilla tehty malli kävi kohtuullisen hyvin kaupaksi myös Euroopassa, ja on pidemmän päälle osoittautunut katsastustilastojen perusteella varsin luotettavaksi.

katsastus

Verso-S oli meikäläisillä markkinoilla aina etuvetoinen, mikä passasi kompaktin tila-auton ostajalle hyvin. Sen sijaan Japanissa tila-autojen nelivetoisuus on paljon yleisempää. Ractiksen nelivetoistamista varten Toyota otti pariksi nimenomaan nelivedoistaan tutun Subarun. Seulasmerkki teki Ractiksesta kevyillä keulan ja perän muutoksilla Subaru Trezian. Voimalinjat olivat samat, kun myös 1,5-litraisen yhteyteen saatu neliveto jaettiin jälleen Toyotan kanssa, tosin vain Japanissa. On huomioitava, että Trezian neliveto ei ollut siinä mielessä ”aito”, että se ei ollut bokserivetoinen symmetrinen. Kaukoidän lisäksi Treziaa myytiin muun muassa joissakin Keski-Euroopan maissa.

Trezian euroversio

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monitahoista yhteistyötä

Trezia ja Verso-S/Ractis ovat todellakin vain esimerkki Subarun ja Toyotan välisestä malliyhteistyöstä, jossa molempien vahvuuksia on käytetty tasaisesti hyväksi. Tuoreimpana esimerkkinä tästä tulevat olemaan sähköcrossoversisarukset, vasta paljastettu Toyota bZ4X sekä pian esiin astuva Subaru Solterra. Tässä yhteistyössä Toyotan sähköisten komponenttien osaaminen yhdistyy Subarun alusta- /nelivetotietämykseen.

Jo pidempään hedelmää kantanut toinen esimerkki löytyy puolestaan urheiluautojen maailmasta. Toyota GT86/GR 86 ja Subaru BRZ on veistetty jo toisessa sukupolvessa samasta puusta. Yhteistyömalleissa Toyotan kokemus perinteisistä, takavetoisista katu-urheiluautoista yhdistyy Subarun leipälajiin, bokserimoottoriin.

Subaru BRZ 2022
Uutta Subaru BRZ:taa ei valitettavasti tällä tietoa saada Eurooppaan.

Teksti: Benjamin Helander: Lähde ja kuvat: Subaru, Toyota

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat